Tylko 26 proc. polskich firm posiada wiarygodne dane do monitorowania realizacji celów ESG - ZBP, FTB
Tylko 26 proc. polskich firm posiada wiarygodne dane do monitorowania realizacji własnych celów z obszaru ESG, a niespełna 1/3 firm korzysta z systemowych rozwiązań do zarządzania danymi - poinformowali w raporcie "Droga do zeroemisyjności: Dane ESG i ich wykorzystanie" Związek Banków Polskich i Forum Technologii Bankowych.
Jak podano w raporcie, takie wyniki nie powinni dziwić, ponieważ sposób tworzenia nowej legislacji w wielu przypadkach nie przebiega w sposób skoordynowany i odwołuje się do rodzajów danych, których definicje budzą wiele wątpliwości interpretacyjnych.
Ponadto z raportu wynika, że banki, które skutecznie zarządzają danymi ESG, mają 2,5 razy większe szanse na stanie się liderami rynkowymi.
Wskazano, że nowe regulacje oraz rosnąca świadomość przemawiają za większą przejrzystością w zakresie danych ESG. Ponadto również interesariusze banków i konsumenci wymagają coraz to wyższych standardów ESG. Około 66 proc. konsumentów uważa, że banki powinny w większym stopniu angażować się w poprawę wyników ESG, podczas gdy 52 proc. przypisuje duże znaczenie aspektom zrównoważonego rozwoju w zwiększaniu znaczenia i atrakcyjności prowadzenia interesów z daną firmą.
"Polski sektor bankowy jest w fazie przyspieszonej adopcji kwestii danych ESG w swoich strategiach produktowych, modelach biznesowych i kalkulacjach ryzyka" - napisano.
83 proc. ankietowanych firm technologicznych wskazało na wyraźny trend wzrostowy zainteresowania sektora na dane ESG, jak i towarzyszące im rozwiązania technologiczne.
Ankietowane banki oceniły obecny stan dostępności danych ESG w trzech obszarach działalności: działalność własna, klienci oraz kontrahenci. Jako najniższą oceniono dostępność danych dotyczących klientów - szczególnie w przypadku Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Również w przypadku kontrahentów banków odnotowano niską dostępność danych ilościowych.
Jak podano, banki coraz częściej dostrzegają, że dane ESG są niezbędne do oceny ryzyka i identyfikacji nowych możliwości rynkowych. Największe zapotrzebowanie w tym obszarze występuje w kontekście danych ESG dotyczących klientów banku, natomiast dane dotyczące własnej działalności są kluczowe dla weryfikacji celów strategicznych. Znaczenie danych dotyczących kontrahentów będzie rosło wraz z wejściem w życie CSRD.
W przypadku dużych spółek giełdowych dyrektywa CSRD weszła w życie wraz z początkiem roku obrotowego 2024. (PAP Biznes)
mcb/ ana/