Udział amerykańskich firm w polskim rynku chmurowym przekracza 70 proc. - Thinktank
Udział amerykańskich firm w polskim rynku chmurowym przekracza 70 proc. - wynika z raportu Instytutu Transformacji Cyfrowej i Innowacji ośrodka Thinktank Leaders Hub "W dążeniu do suwerenności cyfrowej: mapa technologicznych zależności Polski i Europy".
Największy udział w polskim rynku chmurowym posiadają amerykańskie firmy chmurowe w tym Microsoft, Amazon Web Services i Google (Google Cloud). Ich dominująca pozycja została wzmocniona przez ostatnie inwestycje w powstanie ulokowanych w Polsce regionów chmurowych. W administracji publicznej i segmencie spółek skarbu państwa pozycję tych dostawców dodatkowo wzmacnia współpraca ze Operatorem Chmury Krajowej. Udział tych firm w rynku przekracza 70 proc.
Kolejną istotną grupą firm są dostawcy europejscy w tym między innymi: OVHcloud, T-Systems, Orange, Atos, 1&1(home.pl).
Trzecią grupę stanowią polskie firmy, założone w Polsce i kontrolowane przez polski kapitał. Do grupy najistotniejszych należą, Asseco Poland, Atman (ATM), beyond.pl, Cloud Ferro, Comarch, Operator Chmury Krajowej, Polcom, Talex.
"Duża część polskich i europejskich firm działa w modelu multi-cloud, oferując rozwiązania oparte o stosy różnych dostawców jak również, technologie otwarte" - wskazano.
Autorzy dokumentu ocenili również, że dyskusja o suwerenności cyfrowej w obszarze usług chmurowych znajduje się obecnie w centrum uwagi w Polsce ze względu na potencjał rozwoju rynku.
"Większość tej dyskusji skupia się na wykorzystaniu usług chmurowych w sektorze publicznym. Z perspektywy przygotowania regulacji dla sektora publicznego przygotowania polskiej administracji należy ocenić ogólnie dobrze" - napisano.
"Stworzone są założenia architektury i realizowany jest program Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa (WIIP)101, opracowano oparte o ocenę ryzyka Standardy Cyberbezpieczeństwa Chmur Obliczeniowych (SCCO)102, zapewniono wsparcie dla administracji publicznej w procesie zamawiania usług chmurowych w systemie Zapewniania Usług Chmurowych (ZUCH)" - wyjaśniono.
Jak dodano, rozwijana jest również infrastruktura dla funkcjonowania rządowej chmury prywatnej - Krajowe Centrum Przetwarzania Danych (KCPD)103, ale wskazano, że wymagania suwerenności cyfrowej nie zostały jednak zdefiniowane jako istotny punkt wyjścia dla tych prac, chociaż odpowiednią wagę przywiązano do kwestii związanych z bezpieczeństwem, ochroną danych i interoperacyjnością.
Autorzy oceniają również, że wraz z rozwojem dyskusji o suwerenności cyfrowej będzie potrzebna weryfikacja założeń, chociaż będzie to zapewne zmiana ewolucyjna i nie będzie to zmiana bardzo głęboka.
"Z perspektywy ryzyk związanych z suwerennością cyfrową najwięcej uwagi poświęcono ochronie danych zgodnie z prawem europejskim i ciągłości działania. Jednak nie odniesiono się do konsekwencji konfliktu związanego z możliwym wykorzystaniem przez amerykańską administrację zapisów Cloud Act oraz nie odniesiono się do ryzyk o charakterze ekonomicznym" - wskazano.
"W obecnej sytuacji kwestia możliwego dostępu do danych przetwarzanych w infrastrukturze firm amerykańskich przez amerykańską administrację jest ważna z powodu ochrony wartości i pryncypiów, wymaga więc poważnego traktowania" - dodano.
Jak podano, z perspektywy oceny skali szkód jakie przynosi społeczeństwu w Europie, kwestia możliwego dostępu amerykańskich służb i administracji do danych europejskich firm i obywateli nie powoduje obecnie dużych skutków ekonomicznych.
W raporcie wskazano jednak, że znacznie istotniejszą kwestię stanowi nierównowaga gospodarcza i deficyt w handlu usługami oraz ograniczenie możliwości rozwoju europejskich firm, które nie osiągają skali potrzebnej do odpowiednich inwestycji rozwojowych.
"Z jednej strony, aby uzyskać potrzebną ekonomię skali i inwestycji potrzebna jest solidarna współpraca krajów europejskich i wsparcie tworzenia dostawców chmurowych o potencjale pozwalającym na efektywną konkurencję z globalnymi graczami, ale konieczna jest również współpraca już istniejących firm i operacyjne wpisanie się w takie inicjatywy jak GAIA-X" - napisano.
Oceniono również, że z perspektywy wzrostu interoperacyjności i ograniczenia kosztów związanych z vendor lock-in (sytuacja, w której klient jest tak uzależniony od produktów, technologii lub usług jednego dostawcy, że jego zmiana staje się trudna, kosztowna lub wręcz niemożliwa) duży postęp przynosi wdrożenie Digital Markets Act, z regulacjami dotyczącymi warunków przenoszenia danych i ograniczeniem tworzenie nierozerwalnych zależności technologicznych pomiędzy różnymi modułami rozwiązań.
W raporcie wskazano również rekomendacje dla polskiego rynku chmurowego, wedle których należy m.in. zwiększyć inwestycje w obszarze cyberbezpieczeństwa, wzmocnić możliwości i kompetencje rozwoju, wdrażania i utrzymania oprogramowania w administracji, zwiększyć zakres wykorzystania chmury prywatnej.
Rekomendowane jest także zwiększenie równowagi ekonomicznej, które ma być oparte o zapewnianie możliwości kształtowania polityki gospodarczej oraz zapewniania możliwości rozwoju gospodarki i państwa w oparciu o wykorzystanie technologii cyfrowych w sposób zamierzony przez państwo. (PAP Biznes)
mcb/ gor/