UOKiK postawił zarzuty spółce Vectra za jednostronne zmiany umów
Prezes UOKiK postawił zarzuty spółce Vectra za jednostronne zmiany umów i bezprawne podwyższanie opłat abonamentowych - podał UOKiK w komunikacie.
"Wielokrotnie kwestionowaliśmy nieprawidłowo wprowadzane zmiany w umowach na czas nieokreślony lub określony w sektorze telekomunikacyjnym czy w branży finansowej. Po naszych działaniach rynek dostosowuje się do przepisów. Vectra tymczasem kolejny raz niezgodnie z prawem podniosła opłaty. Nie zostawiamy tego bez reakcji. Takie działanie przedsiębiorcy zaburza również konkurencję na rynku, ponieważ jest szkodliwe dla uczestników przestrzegających zasad" – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Jak podano, Vectra jednostronnie zmieniła swoim klientom warunki usług dostępu do internetu i telewizji. Zrobiła to w oparciu o klauzulę modyfikacyjną, którą wprowadziła do wykonywanych umów bez podstawy prawnej. W oparciu o nią podwyższała swoim klientom abonament o kilkuzłotowe kwoty (od 4 do 7 zł miesięcznie za każdą z usług). Tymczasem w umowie, którą podpisał konsument - jak podaje UOKiK - nie istniało postanowienie umożliwiające przedsiębiorcy podwyższenie opłat.
Kolejnym zarzutem jest jednostronne wprowadzenie do już zawartych umów tzw. klauzuli inflacyjnej. Jak wskazuje UOKiK, takie klauzule prawomocnie uznane za abuzywne są bezskuteczne i nie wiążą konsumentów.
Spółce grozi kara do 10 proc. obrotu oraz obowiązek usunięcie trwających skutków naruszenia, czyli zwrotu bezprawnie pobranych opłat.
W 2019 r. prezes UOKiK wydał wobec Vectry decyzję zobowiązującą, która dotyczyła jednostronnego wprowadzania zmian do wykonywanych umów – modyfikacji zakresu usług i podwyżek cen. Spółka uniknęła wówczas kary finansowej, a konsumenci otrzymali rekompensatę. Jednak z monitoringu działań oraz napływających skarg wynikało, że spółka nie zaprzestała naruszać zbiorowych interesów konsumentów. Pod koniec 2022 r. prezes UOKiK nałożył na Vectrę ponad 22 mln zł kary za jednostronne zmiany umów i bezprawne podwyżki abonamentu za internet i telewizję o 5 zł miesięcznie. Nakazał zaniechanie tych praktyk i ustalił rekompensatę dla klientów. Potwierdził to Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wyrok nie jest prawomocny, spółka złożyła od niego apelację. (PAP Biznes)
pel/ osz/