Profil:
Vercom SAVercom wzmacnia swoją pozycję w obszarze RCS
Vercom, grupa technologiczna specjalizująca się w dostarczaniu globalnych usług komunikacji w modelu SaaS, wzmacnia swoją pozycję w obszarze RCS - poinformowali przedstawiciele spółki na konferencji prasowej.
"III kwartał to kolejny kwartał, w którym możemy pochwalić się wysoką dynamiką na poziomie zysku netto, co w naturalny sposób stwarza nam sporo przestrzeni na realizację z jednej strony polityki dywidendowej, a z drugiej strony na realizację wszelkich inicjatyw rozwojowych" - powiedział Łukasz Szałaśnik, dyrektor finansowy Vercom.
"Od końca III kwartału 2022 r. - zaraz po przejęciu MailerLite - konsekwentnie obniżamy parametr długu netto/EBITDA. Obecnie zeszliśmy już do poziomu 0,4x. Jest to istotne nie tylko w kontekście inicjatyw organicznych, rozwojowych, ale również w kontekście potencjalnych akwizycji, nad którymi obecnie pracujemy" - dodał.
Wskazał, że Vercom jest na dobrej drodze, żeby zrealizować wyznaczone cele na ten rok.
Jak poinformowano, Vercom aktywnie wzmacnia swoją pozycję na rynku nowoczesnych form komunikacji, szczególnie w obszarze RCS, który zyskuje na popularności wraz z wdrażaniem tej technologii przez operatorów telekomunikacyjnych oraz natywnym wsparciem w najnowszej wersji iOS. W ostatnim kwartale spółka nawiązała współpracę m.in. z LPP, Jeronimo Martins, Media Expert, Home&You oraz Wakacje. pl.
Dodano, że zainteresowanie RCS rośnie w bardzo szybkim tempie, a globalny rynek tej technologii ma według prognoz wzrosnąć dziewięciokrotnie do 2028 roku, osiągając wartość 2,8 mld USD.
"RCS na tym etapie nie wiąże się bezpośrednio z dodatkowym CAPEX-em. (...) Nie przewidujemy dodatkowego CAPEX-u związanego z rozwojem tej usługi" - powiedział Łukasz Szałaśnik.
"Mamy jasno zdefiniowaną politykę dywidendową (...). Będziemy dążyć do tego, żeby dywidenda w ujęciu nominalnym z roku na rok była coraz wyższa" - dodał.
Skorygowana EBITDA Vercom wzrosła w trzecim kwartale 2024 roku o 28 proc., do 29 mln zł. Tym samym, wynik EBITDA za ostatnie 12 miesięcy po raz pierwszy w historii Vercom przekroczył 100 mln zł. Analitycy ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się, że skorygowana EBITDA sięgnie w trzecim kwartale 28,5 mln zł.
W III kw. zysk netto zwiększył się o 52 proc. do 19,7 mln zł, a rynek spodziewał się 19,5 mln zł. Przychody Vercom wyniosły 145,1 mln zł, a rynek szacował je na 132,1 mln zł.
Vercom podał, że wysoka dynamika wzrostu to efekt kontynuacji sprzyjającego sentymentu wśród klientów enterprise oraz zwiększenia liczby pozyskiwanych klientów w segmencie SME.
"Miniony kwartał to kolejny kamień milowy w historii Vercom. Przekroczenie poziomu 100 mln zł EBITDA za ostatnie 12 miesięcy potwierdza nasze globalne aspiracje na rynku CPaaS. Jesteśmy tym samym bardzo blisko realizacji wszystkich celów, które przed sobą postawiliśmy wchodząc na GPW, wliczając w to blisko trzykrotny wzrost kapitalizacji od IPO" - powiedział prezes Krzysztof Szyszka.
Liczba klientów Vercom wzrosła o 21 proc. rdr., osiągając poziom 91.600.
Pomimo dalszego osłabienia dolara oraz euro względem złotego, w których Vercom generuje ok. 60 proc. marży, w III kw. 2024 r. spółka odnotowała dynamikę marży brutto na poziomie 18 proc. rdr.
Jak podała spółka, głównymi czynnikami wzrostu była rosnąca sprzedaż do obecnych klientów, która przełożyła się na rekordowy wzrost NER (Net Expansion Rate) do 156 proc. oraz wysoka dynamika pozyskiwania nowych klientów. Miniony kwartał był pod tym względem drugim najlepszym okresem w ciągu ostatniego roku, w którym Vercom pozyskał 4.300 nowych klientów.
Przełożyło się to na wzrost liczby obsługiwanych podmiotów o 21 proc. rdr., osiągając 91.600 na koniec III kw. 2024 r.
"Przed nami ostatni kwartał roku, w którym ze względu na sezonowość generujemy blisko 30 proc. rocznych przychodów. Liczymy także na trwałe odwrócenie blisko dwuletniego trendu umacniania złotego względem dolara, które w minionym kwartale obniżyło nominalną dynamikę marży brutto o ok. 5 p.p. rdr" – powiedział Łukasz Szałaśnik.
Obecnie z usług Vercom korzysta 91.600 firm oraz prywatnych przedsiębiorców na 180 rynkach, w tym takie podmioty jak IKEA, Rossman, American Express, DHL, Coca-Cola oraz BNP Paribas.
Zespół Vercom obejmuje ponad 400 osób skupionych w 30 lokalizacjach na całym świecie, m.in. w San Francisco, Nowym Jorku, Berlinie, Pradze, Poznaniu oraz Warszawie. (PAP Biznes)
alk/ osz/