Zakładany koszt komponentu kolejowego CPK to 76,8 mld zł, lotniskowego 42,7 mld zł
Na finansowanie komponentu kolejowego CPK zostanie przeznaczonych ponad 76,8 mld z emisji obligacji i dofinansowania UE - poinformowała spółka CPK, nawiązując do aktualizacji programu CPK przez rząd. Dodano, że wartość planowanych inwestycji lotniskowych do 2032 roku to 42,7 mld zł.
"Aktualizacja Programu Wieloletniego zakłada, że na finansowanie komponentu kolejowego CPK, w tym budowę kolejowej linii Y, która połączy Warszawę z Lotniskiem CPK, Łodzią, a dalej – rozwidlając się w Sieradzu – z Wrocławiem i Poznaniem, zostanie przeznaczonych ponad 76,8 mld zł – z emisji obligacji i dofinansowania UE" - napisano.
Dodano, że jak wynika z programu wieloletniego, do 2032 r. wartość planowanych inwestycji lotniskowych CPK to 42,7 mld zł.
"Urealniony harmonogram zakłada uruchomienie Lotniska CPK – zintegrowanego z podziemnym dworcem kolejowym w 2032 r." - podano.
Spółka CPK również podkreśliła, że w wyniku weryfikacji zaawansowania programu CPK dokonano zmniejszenia planowanych wydatków w formie emisji obligacji w kolejnych latach.
"W aktualizacji programu maksymalna roczna wartość zaangażowania Skarbu Państwa w tej formie wynosi ok. 11,5 mld zł, podczas gdy wcześniej było to ponad 13 mld zł" - zaznaczono.
We wtorek rząd przyjął uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030”.
Zawiera ona m.in. nowy harmonogram: do końca 2032 r. uruchomiony ma zostać pierwszy etap lotniska CPK i kolei dużych prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią.
KPRM podała, że zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 r. oszacowano na 131,7 mld zł. (PAP Biznes)
jz/ gor/