Zaległości wobec telekomów przekroczyły w październiku 1,5 mld zł
Zadłużenie osób i firm w sektorze telekomunikacyjnym przekroczyło w październiku 1,5 mld zł - wynika z raportu BIG InfoMonitor. Blisko 317 tys. podmiotów zalegało z płatnościami, a średni przeterminowany dług wynosił 4.732 zł.
Wskazano, że sektor telekomunikacyjny w Polsce rozwija się dynamicznie – w 2023 roku jego wartość wzrosła o 6 proc., osiągając rekordowe 43,1 mld zł. Jednocześnie operatorzy wydali ponad 11 mld zł na inwestycje w rozwój infrastruktury, m.in. sieci 5G i światłowodowej.
W ostatnim analizowanym okresie, kwota zadłużenia telekomunikacyjnego zwiększyła się o 33,5 mln zł, za to o 11,3 tys. spadła liczba dłużników. Z kolei jeszcze rok wcześniej (październik 2023/2022) obserwowano znaczący spadek zaległości z tego tytułu – bo o ponad 63 mln zł, przy jednoczesnym skoku niepłacących - o 20,5 tys.
"Sektor telekomunikacyjny w Polsce stoi przed wieloma wyzwaniami, które wymagają nie tylko konieczności poniesienia znacznych wydatków na realizację inwestycji, ale także skutecznej adaptacji do zmieniających się regulacji prawnych. Operatorzy zmuszeni są do ponoszenia dużych kosztów związanych z rozwojem nowoczesnych technologii, takich jak 5G, co może wpłynąć na dalszą rentowność branży" - powiedział cytowany w raporcie Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.
"Z kolei rosnące zaległości płatnicze ze strony klientów stwarzają dodatkowe ryzyko finansowe, które wymaga skuteczniejszego zarządzania. W kontekście tych wyzwań, kluczowe będzie dla operatorów zrównoważenie inwestycji w infrastrukturę z efektywnym zarządzaniem kosztami operacyjnymi i minimalizowaniem ryzyka związanego z zadłużeniem klientów" - dodał.
W badaniu „Nastawienie Polaków do spłacania i windykowania długów” przeprowadzonym na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, ankietowani, zapytani o kolejność spłaty zobowiązań w przypadku braku wystarczających środków, wskazali zaległości za czynsz (26 proc.) oraz za media (26 proc.) jako najpilniejsze do uregulowania.
kolei rachunki za telefon, choć często traktowane są jako niezbędne, to w sytuacji ograniczonych funduszy nie stanowią one priorytetu – tylko 5 proc. respondentów wskazało je jako istotne.
Podano, że 16 proc. dłużników telekomunikacyjnych wpisanych do rejestru BIG InfoMonitor stanowią przedsiębiorcy – jest ich blisko 52 tys.
Patrząc z perspektywy lokalnej największe zadłużenie odnotowano w województwie mazowieckim, gdzie łączna kwota długu wyniosła ponad 239 mln zł, a średni dług 5.802 zł. Na przeciwnym biegunie znalazło się województwo świętokrzyskie z kwotą 25,9 mln zł i średnim zadłużeniem wynoszącym niemalże 4 tys. zł. (PAP Biznes)
alk/ pr/