Komisja Finansów Publicznych odrzuciła większość poprawek do projektu budżetu do 2025 r.
Sejmowa Komisja Finansów Publicznych w czwartek przyjęła sprawozdanie dotyczące projektu ustawy budżetowej na 2025 r. Odrzuciła większość z ponad 140 poprawek złożonych do projektu budżetu, ale przyjęła m.in. poprawkę, której skutkiem może być pozbawienie TK pieniędzy na wynagrodzenia sędziów.
W czwartek sejmowa Komisja Finansów Publicznych przyjęła sprawozdanie o projekcie ustawy budżetowej na 2025 r. Projekt budżetu wróci na obrady plenarne Sejmu do drugiego czytania.
Wcześniej komisja rozpatrzyła 141 poprawek do projektu. Zdecydowana większość z nich została odrzucona w głosowaniu; zgodnie z zapowiedziami wnioskodawców większość z nich trafi na głosowanie na posiedzeniu plenarnym Sejmu, jako tzw. wnioski mniejszości.
Poparcie uzyskało tylko kilkanaście propozycji zmian. Najważniejsza przyjęta poprawka dotyczyła budżetów takich instytucji, jak Kancelaria Prezydenta RP, kancelarie Sejmu i Senatu, Krajowa Rada Sądownictwa czy Instytut Pamięci Narodowej oraz Trybunał Konstytucyjny. Łącznie ich budżety zostały ograniczone o ponad 335 mln zł. Najwięcej emocji wzbudziła zmiana w budżecie TK, jako że jej wynikiem – jak powiedział przewodniczący komisji Janusz Cichoń (KP KO) – może być brak pieniędzy na wynagrodzenia dla członków TK.
Uzyskane w ten sposób środki mają zostać przeznaczone na działalność Narodowego Centrum Nauki (50 mln zł), na realizację „Projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły” oraz „Projektu budowania odporności na zmiany klimatu w gospodarce wodnej” (łącznie 200 mln zł) oraz na straż pożarną i NFZ.
Inna z przyjętych poprawek zakłada zmniejszenie o 169,9 mln zł środków przeznaczonych na rozbudowę portu w Świnoujściu i przeznaczenie ich m.in. na przywrócenie żeglowności portów regionalnych i lokalnych, w szczególności portów do obsługi morskich farm wiatrowych oraz dla Politechniki Morskiej w Szczecinie i Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na prace remontowe, wzrost kosztów utrzymania i dofinansowanie kształcenia studentów.
Komisja przyjęła poprawkę, według której część wydatków urzędów naczelnych oraz środków przeznaczonych na informatyzację – łącznie prawie 12,86 mln zł – zostanie przesunięta na wynagrodzenia pracowników Ministerstwa Cyfryzacji. Inne przesunięcie dotyczy zwiększenia wynagrodzeń osób zajmujących się „obsługą merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową Pełnomocnika Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej”.
Komisja zgodziła się na przesunięcie prawie 21,65 mln zł z rezerwy na dofinansowania działań w obszarze rolnictwa na dotację na działalność Agro Aplikacje sp. z o.o. 5 mln zł zostało przesunięte na program „Pokonać bezdomność”, 80 mln zł trafi na dofinansowanie domów pomocy społecznej. 30,2 mln zł otrzymał resort przemysłu na działania związane z programem energetyki jądrowej. Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych dostał dodatkowe 20 mln zł.
Komisja zgodziła się na poprawkę, według której 60 mln zł na realizację m.in. programu „Aktywny rodzic” ma być przesunięte na „realizację konkursu ofert pn. Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce – 2024-2026”. Poza tym komisja zaakceptowała propozycję zmniejszającą środki przeznaczone na rekompensaty dla żołnierzy oraz funkcjonariuszy za pełnienie służby w czasie przekraczającym ustawowo przypisany wymiar czasu służby o ponad 65 mln zł. Mają one zostać przekazane na wydatki związane ze sprawowaniem przez Polskę prezydencji w UE, w tym na wynagrodzenia pracowników.
Projekt ustawy budżetowej na 2025 r. zakłada wzrost PKB na poziomie 3,9, a inflację średnioroczną na poziomie 5 proc. Zgodnie z projektem planowane dochody budżetu wyniosą 632,6 mld zł, a wydatki 921,6 mld zł, co oznacza deficyt w wysokości 289 mld zł. Deficyt budżetu państwa w 2025 r. wyniesie 7,3 proc. PKB, ale – jak wynika z uzasadnienia do projektu - w warunkach porównywalnych z ustawą budżetową na 2024 r. deficyt wyniósłby 180,8 mld zł, czyli 4,6 proc. PKB.
W projekcie budżetu na 2025 r. zabezpieczono na obronę narodową, w tym na wzrost uposażeń żołnierzy zawodowych, rekordową kwotę 124,3 mld zł. W porównaniu do 2024 roku to wzrost o 6,2 mld zł. Łącznie z wydatkami Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych w przyszłym roku wydatki na obronę narodową sięgną 186,6 mld zł, czyli będą o 28,6 mld zł większe niż planowano na ten rok. Oznacza to, że w 2025 roku wydatki na polskie wojsko wyniosą 4,7 proc. PKB; w tym roku to 4,2 proc. PKB.
W projekcie założono, że wzrost wynagrodzeń w przyszłym roku wyniesie 7 proc. O 5 proc. wzrośnie kwota bazowa dla wynagrodzeń nauczycieli, dla pracowników państwowej sfery budżetowej, w tym funkcjonariuszy i żołnierzy, pracowników ministerstw oraz urzędów centralnych i wojewódzkich. Zwiększony zostanie także fundusz wynagrodzeń pracowników ZUS i KRUS.
Na waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2025 r., w tym dla funkcjonariuszy oraz uposażeń sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku, przeznaczono 24,2 mld zł.
W projekcie zaplanowało też 221,7 mld zł na ochronę zdrowia (łącznie z NFZ), co oznacza wzrost wydatków o blisko 31 mld zł. Natomiast 8,4 mld zł trafi na program „Aktywny rodzic”, na program „Rodzina 800+” 62,8 mld zł, a 3,2 mld zł na rentę wdowią. Na 13. i 14. emeryturę zostanie przeznaczonych 31,5 mld zł, a 24,2 mld zł trafi na waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych.
Na cele związane z mieszkalnictwem rząd zamierza przeznaczyć ok. 4,2 mld zł. Zgodnie z informacją MF na przyszły rok zarezerwowano 4,6 mld zł na potrzeby procesu inwestycyjnego elektrowni jądrowej. Pieniądze te mają posłużyć do dokapitalizowania spółki Polskie Elektrownie Jądrowe. Z kolei na potrzeby rekompensat związanych z ewentualnym zamrażaniem cen energii w 2025 r. zarezerwowano 2 mld zł.
W projekcie założono, że w 2025 roku deficyt sektora general government (instytucji rządowych i samorządowych) wyniesie 5,5 proc. PKB. Przewidywana relacja do PKB długu tego sektora (wg definicji UE) wyniesie 54,6 proc. na koniec 2024 roku i 59,8 proc. na koniec 2025 roku, czyli poniżej wartości referencyjnej, określonej w traktacie o funkcjonowaniu UE na 60 proc. Relacja państwowego długu publicznego do PKB wyniesie 43,3 proc. w 2024 r. i 47,9 proc. w 2025 r. (PAP)
ms/ mmu/ mow/ osz/