9 na 10 przedsiębiorstw w CEE stosuje sztuczną inteligencję oraz uczenie maszynowe - AI Chamber
9 na 10 przedsiębiorstw w CEE stosuje sztuczną inteligencję oraz uczenie maszynowe, przy czym prawie co czwarta firma czyni to w stopniu znacznym - wynika z raportu AI Chamber 2024 „Rola AI w MŚP”. Ponad 40 proc. firm przewiduje pozytywne skutki finansowe wynikające z wdrożenia AI.

Według wyników raportu, ponad 40 proc. firm przewiduje pozytywne skutki finansowe wynikające z wdrożenia sztucznej inteligencji, takie jak wzrost przychodów i redukcja kosztów. Prawie 2/3 firm jest przekonana o korzystnym wpływie AI i ML na ich pracę. Najczęściej wskazywane obszary, gdzie AI/ML mają korzystny wpływ, to: IT, marketing/tworzenie kreacji i obsługa klienta.
Wskazano, że ponad 50 proc. przedstawicieli MŚP, które korzystają z AI/ML, przewiduje również znaczące zmiany w swojej branży w wyniku dynamicznego rozwoju tych technologii. Wpływ sztucznej inteligencji ma obejmować głównie wprowadzenie nowych produktów opartych na AI, poprawę obsługi klienta dzięki chatbotom, zautomatyzowanie procesów oraz redukcję błędów.
"Dziś to sztuczna inteligencja jest gamechangerem, i to nie tylko biznesu. Potrzeba zrozumienia, jak wdrożenie rozwiązań opartych o AI może pomóc małym i średnim firmom, odgrywającym kluczową rolę w tworzeniu miejsc pracy, innowacji, oraz we wzmacnianiu lokalnych gospodarek. Nasze badanie potwierdza, że galopujący rozwój sztucznej inteligencji już teraz wyraźnie przekształca regionalny krajobraz MŚP" – powiedział cytowany w raporcie Tomasz Snażyk, prezes AI Chamber.
Z raportu Izby wynika, że prawie 63 proc. badanych MŚP postrzega sztuczną inteligencję oraz uczenie maszynowe jako wsparcie, 15 proc. widzi w tej technologii konkurencję, a jedynie 4 proc. wyraża obawy przed AI. Pracownicy przedsiębiorstw, którzy uznali AI za pomocną technologię, najczęściej wskazywali, że AI wspiera ich w codziennej pracy lub ogólnie ułatwia wykonywanie zadań.
Według raportu, MŚP najczęściej wykorzystują AI/ML do: przewidywania sprzedaży (56 proc.), targetowania w ramach kampanii (55 proc.), analizy zużycia zasobów (51 proc.), dynamicznego kształtowania cen (51 proc.), analizy sprzedaży krzyżowej (48 proc.), analizy danych (36 proc.), automatyzacji zadań (30 proc.), zarządzania ryzykiem (23 proc.), tworzenia reklam (23 proc.) i grafik social mediów (21 proc.), rozwoju nowych produktów lub usług, wykrywania oszustw i nadużyć (20 proc.) oraz wsparcia w podejmowaniu decyzji biznesowych (19 proc.).
MŚP w większości stawiają na wdrożenia in-housowe, przy wykorzystaniu własnych zasobów kadrowych (38 proc.). Mniej, bo 27 proc. firm decyduje się na wdrożenie nowych technologii przez firmy zewnętrzne, które przekażą gotowe rozwiązanie lub też będą je utrzymywać (24 proc.). Z konsultingu zewnętrznych ekspertów korzysta 26 proc. badanych.
Według raportu, firmy o zasięgu lokalnym lub regionalnym oraz mniejsze przedsiębiorstwa rzadziej korzystają z AI i ML niż te o większym, międzynarodowym zasięgu. Im dłużej dana firma działa na rynku, tym ma bardziej pozytywny stosunek do sztucznej inteligencji i lepszą ocenę o jej wpływie na biznes: 51 proc. to firmy o stażu mniej niż 5 lat, 58 proc. – firmy ze stażem 5-10 lat na rynku i 62 proc. – przedsiębiorstwa istniejące na rynku dłużej niż 10 lat.
Jak wynika z raportu, aż w 40 proc. wszystkich badanych firm stosujących AI kierownictwo aktywnie wspiera korzystanie z tych technologii. W co czwartej firmie korzystającej ze wsparcia AI kierownictwo nie narzuca wyboru narzędzi pracownikom, a jedynie w 11 proc. przypadków decyduje ono o konkretnych rozwiązaniach. Niemniej, 41 proc. respondentów jest zdania, że kierownictwo utrudnia rozwój AI/ML w ich przedsiębiorstwie. 48 proc. badanych MŚP twierdzi, że ich firma preferuje tradycyjne metody pracy i ma opór przed wprowadzaniem nowych rozwiązań AI.
Bariery w rozwoju AI, wskazywane przez pracowników MŚP, obejmują głównie brak zaufania do nowej technologii, niechęć pracowników i ich wiek. Ponadto, poważne wyzwania stanowią także wysokie koszty wdrożenia i ograniczona wiedza kadr.
Około 40 proc. badanych przedsiębiorstw, które jeszcze nie wprowadziły AI, nie planuje tego w najbliższej przyszłości. Główne przyczyny to brak wiedzy lub doświadczenia w tym obszarze, inne priorytety w firmie, brak zapotrzebowania, oraz brak odpowiednich zasobów ludzkich do zarządzania i utrzymania systemów opartych na AI/ML.
Jak wynika z raportu, kluczowe dla rozwoju AI w MŚP były ostatnie 2 lata – to właśnie wtedy prawie 60 proc. małych i średnich przedsiębiorstw zaczęło korzystać z przełomowej technologii. Jednocześnie, mimo iż innowacje nie są im obce, 50 proc. przedstawicieli MŚP wyraża przekonanie, że konkurencja już teraz wyprzedza ich firmę w wykorzystaniu technologii AI/ML.
"Na wsparcie technologii AI w MŚP ma również plany polski rząd – według zapowiedzi Ministerstwa Cyfryzacji, już w 2025 roku ma wystartować Fundusz AI. Według ekspertów resortu, planowany Fundusz AI będzie miał kilka strumieni, z czego jeden przeznaczony będzie na strategię wykorzystania AI w MŚP. Celem ma być wsparcie 2 mln czempionów w postaci małych i średnich firm tak, aby przynajmniej milion z nich zwiększyło swoją produktywność o 10-15 proc. Drugi strumień ma dotyczyć wdrożeń i innowacji. Fundusz AI ma wywindować polskie firmy na pozycję globalnych potentatów technologicznych" - napisano.
Raport AI Chamber 2024 "Rola AI w MŚP" bazuje na badaniu przeprowadzonym na 350 pracownikach decyzyjnych (kadra zarządzająca oraz specjaliści posiadający wpływ na podejmowanie decyzji w firmie) pracujących w małych i średnich przedsiębiorstwach w Polsce, Czechach, Estonii, Rumunii. (PAP Biznes)
alk/ asa/