Elektryfikacja transportu drogowego w Polsce przyspieszy po 2030 roku (MediaRoom)

Elektryfikacja transportu drogowego w Polsce w najbliższych latach będzie przebiegać wolniej niż w Europie Zachodniej z powodu relatywnie wysokich kosztów zakupu nowych pojazdów i niedostatecznie rozwiniętej infrastruktury ładowania - wynika z raportu firmy doradczej Kearney. Wraz z postępem technologicznym i spodziewanym spadkiem cen pojazdów, rozwój elektromobilności powinien jednak mocno przyspieszyć po 2030 roku.

1.jpg

„Elektryfikacja transportu drogowego - kluczowy aspekt transformacji energetycznej w Unii Europejskiej - od lat budzi skrajne emocje, od entuzjazmu po silną niechęć. Kontrowersje wynikają ze słabego rozwoju infrastruktury, braku dojrzałości technologii, wysokiego kosztu zakupu pojazdów i szeroko rozumianej wolności konsumenckiej - mówi Adam Rusiecki, dyrektor w warszawskim biurze Kearney. - Pomimo tych barier spodziewamy się, że zauważalny wzrost popularności pojazdów elektrycznych nastąpi w Polsce po roku 2030”.

Według szacunków Kearney, w 2030 roku jedynie co trzeci nowy samochód osobowy sprzedawany w Polsce będzie czysto elektryczny, podczas gdy w całej UE będzie to już ponad połowa. Pięć lat później samochody elektryczne stanowić będą już jednak niemal 100 proc. sprzedawanych nowych aut zarówno w Polsce, jak i UE. W efekcie udział samochodów osobowych z napędem spalinowym zarówno na europejskich, jak i polskich drogach spadnie w 2035 roku do 53 proc. z obecnych 88 proc.

Rolę technologii pomostowej w procesie elektryfikacji transportu drogowego stanowić będą w najbliższych pięciu latach napędy hybrydowe plug-in, które dają niezależność od infrastruktury ładowania, zapewniając jednocześnie niską emisyjność. Ten typ napędów jest promowany przez producentów aut i coraz chętniej wybierany przez konsumentów.

Jak wskazują eksperci Kearney, kluczowym czynnikiem wspierającym elektryfikację transportu indywidualnego w UE pozostaje prawny zakaz sprzedaży pojazdów lekkich wyposażonych w napęd spalinowy, który ma wejść w życie w 2035 roku. Mimo sygnałów płynących od przedstawicieli UE odnośnie możliwości złagodzenia tych regulacji, unijny rynek będzie dążył do pełnej lub niemal pełnej elektryfikacji nowych pojazdów lekkich w najbliższej dekadzie.

„Niezależnie od finalnych rozwiązań przyjętych przez UE, najbardziej realistyczne scenariusze rozwoju miksu energetycznego w transporcie indywidualnym wskazują, że masowa elektryfikacja jest nieunikniona - mówi Michał Nowak, manager w warszawskim biurze Kearney. - W perspektywie dekady napęd elektryczny oparty o akumulatory (BEV) stanie się dominującą technologią wśród nowych pojazdów zarówno w UE, jak i Polsce, przyczyniając się do szybkiej ewolucji floty pojazdów indywidualnych w kierunku elektromobilności. Jest to inna sytuacja w stosunku do segmentu pojazdów ciężkich, gdzie dominującym środkiem dekarbonizacji w najbliższej dekadzie będą biopaliwa”.

Eksperci Kearney przewidują, że w roku 2030 liczba pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce wyniesie niemal 1 mln wobec ponad 120 tys. prognozowanych w tym roku. Do tego czasu liczba pojazdów elektrycznych przypadających na jeden punkt ładowania przekroczy w Polsce rekomendowaną przez EU wartość 20. Obecnie współczynnik ten (EV/CP) wynosi zaledwie 7.

W najbliższych latach można spodziewać się dalszego postępu technologicznego w zakresie produkcji baterii, co pozwoli na dalsze obniżenie cen pojazdów elektrycznych. Spowoduje to wzrost produkcji i zwiększy presję rynkową na rozwój infrastruktury, co jak podkreślają eksperci Kearney, jest kluczowym czynnikiem powszechnej elektryfikacji.

„Ceny nowych samochodów elektrycznych mocno spadły w ciągu ostatniego roku i porównywalne auto, na przykład w segmencie C, może być dziś tańsze niż z napędem spalinowym, szczególnie jeśli uwzględnimy dopłaty. Konkurencję cenową dla nowych elektryków, zwłaszcza wśród klientów indywidualnych, stanowią jednak używane auta z napędem spalinowym - dodaje Adam Rusiecki. - W długim okresie propozycja wartości pojazdów elektrycznych zbudowana na wysokiej efektywności okaże się optymalnym rozwiązaniem zarówno na poziomie gospodarki, jak i indywidualnego użytkownika”.

Raport Kearney nt. transformacji sektora motoryzacyjnego w Polsce dostępny jest na stronie: https://www.kearney.com/about/locations/poland/polska-wrzuca-wyzszy-bie…

Źródło informacji: Kearney

UWAGA: Za materiał opublikowany przez redakcję PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”.

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5541 0,03%
1 EUR 4,2572 0,02%
1 GBP 4,8771 -0,09%
100 JPY 2,4431 -0,07%
1 USD 3,6079 -0,17%

Powiązane