Profil:
XTPL SAXTPL liczy na kolejne wdrożenie przemysłowe technologii spółki w 2025 r.
XTPL skupia się m.in. na wdrożeniach przemysłowych technologii XTPL na linie produkcyjne globalnych producentów elektroniki; spółka liczy, że w 2025 r. uda się jej zrealizować jeszcze jedno wdrożenie przemysłowe - poinformowali przedstawiciele zarządu na konferencji prasowej.
Jak podano, kluczowe dla dalszego skalowania biznesu pozostają wdrożenia przemysłowe technologii XTPL na linie produkcyjne globalnych producentów elektroniki nowej generacji. Kamień milowy w tym zakresie spółka osiągnęła 3 stycznia 2025 roku wraz z rozpoczęciem pierwszego historycznie wdrożenia przemysłowego dla chińskiego producenta nowoczesnych wyświetlaczy.
"Realizujemy zaawansowane procesy nakierowane na kolejne wdrożenia przemysłowe, między innymi z partnerami w Korei Południowej, w Tajwanie i w USA. Wątek wdrożeń przemysłowych to jest silnik wzrostu spółki, który powinien dać nam największy rozpęd i największą dynamikę wzrostu na przyszły okres" - powiedział na konferencji prasowej Filip Granek, prezes XTPL.
"Oprócz pierwszego wdrożenia przemysłowego, o którym informowaliśmy w styczniu, nastawiamy się z dużym prawdopodobieństwem, że w tym roku będziemy mogli ogłosić jeszcze jedno wdrożenie przemysłowe, przy czym tutaj należy dodać tak zwaną gwiazdkę - nie są to decyzje, które zapadają w spółce XTPL" - dodał.
Wskazał, że często nie są to decyzje, które zapadają u bezpośredniego klienta spółki - często to końcowy odbiorca, jego dynamika podejmowania decyzji i harmonogram uruchomienia konkretnych linii produkcyjnych powoduje efekt domina i ma wpływ na zamówienia XTPL.
Członek zarządu spółki Jacek Olszański dodał, że - odnośnie kolejnego wdrożenia przemysłowego - najprawdopodobniej będzie to jeden z azjatyckich projektów.
Na konferencji poinformowano, że amerykańskie biuro spółki już kontrybuuje i dzięki niemu XTPL może łatwiej prowadzić rozmowy na rynku USA.
"Obecność i bliskość klientów amerykańskich pozwala spółce na poszerzanie kontaktów i na otwieranie kontaktów, do których wcześniej nie mieliśmy dostępu. Jako przykład chcę zwrócić uwagę na pierwszą historyczną sprzedaż XTPL do sektora obronnego" - powiedział prezes.
"Sprzedaliśmy urządzenie Delta Printing System do amerykańskiego kontraktora z sektora obronnego właśnie dzięki temu, że nasza obecność w Bostonie pozwala nam budować bliższe relacje z podmiotami w tamtym obszarze, także z tego jesteśmy zadowoleni" - dodał.
Prezes wskazał, że obecnie - jeżeli chodzi o rozmowy w lejku sprzedażowym - są dyskusje o podobnych klientach z branży obronnej, ale wciąż w Ameryce Północnej. Na razie nie ma takich rozmów z podmiotami w Europie.
Strategia na lata 2023-2026 nakierowana jest na przeskalowanie biznesu XTPL w celu osiągnięcia 100 mln zł sprzedaży komercyjnej w 2026 roku dzięki wdrożeniu planu inwestycyjnego na łączną kwotę 60 mln zł w trzech kluczowych obszarach biznesowych: sprzedaży, produkcji oraz B+R.
"Obecnie przyglądamy się cały czas - kwartał do kwartału, tydzień do tygodnia - dynamice naszego rozwoju rynkowego. Obecnie analizujemy cały czas tę sytuację. Czy jesteśmy w stanie w 100 proc. zagwarantować ten wynik w 2026 roku? Nie. Nie ma takiej gwarancji i takiej gwarancji nie było od pierwszego dnia ogłoszenia tej strategii. Czy ta strategia jest możliwa do zrealizowania? Jest" - powiedział Filip Granek.
"Co się musi wydarzyć? Musimy zrealizować co najmniej jedno kolejne wdrożenie przemysłowe - oprócz tego w Chinach - i to zrealizować obydwa z sukcesem. Musimy też skutecznie zwiększyć wzrost sprzedaży drukarek DPS. I te rzeczy są możliwe do wykonania, ale wszystko wskazuje na to, że to jest trudne" - dodał.
Wskazał, że na strategiczny cel należy patrzeć jako na cel ryzykowny, trudny, ambitny, ale zdaniem prezesa jest on możliwy do zrealizowania.
W 2024 r. XTPL wygenerował 13,7 mln zł przychodów ogółem, w tym 12,3 mln zł przychodów ze sprzedaży produktów i usług, pozostałą wartość stanowią dotacje.
"Najmocniejszym i jednocześnie rekordowym okresem okazał się IV kwartał, w którym XTPL dołożył do wyniku 6,4 mln zł, w tym 5,6 mln zł sprzedaży komercyjnej" - podano.
Dodano, że EBITDA w 2024 roku wyniosła -17,2 mln zł, będąc pod wpływem wzmożonych inwestycji zgodnych z założeniami strategii spółki i wdrażanym planem inwestycyjnym nakierowanym na skalowanie biznesu XTPL.
Poziom środków pieniężnych, który na koniec grudnia 2024 roku wyniósł 27,7 mln zł, uwzględnia wpływy z emisji akcji przeprowadzonej w IV kwartale 2024 roku w kwocie 27,6 mln zł brutto.
XTPL oczekuje w 2025 r. istotnego wzrostu sprzedaży w ujęciu rdr.
"Pipeline sprzedażowy XTPL jest obecnie bardziej dojrzały i zdywersyfikowany w porównaniu do 2024 roku, a spółka oczekuje istotnego wzrostu sprzedaży w ujęciu rok do roku z kontrybucją wszystkich trzech linii biznesowych XTPL" - powiedział Jacek Olszański.
Spółka w 2024 roku dostarczyła do klientów łącznie 12 urządzeń Delta Printing System (DPS), w tym 5 na rynek Ameryki Płn., na którym od początku ubiegłego roku zwiększała swoją aktywność, a w listopadzie otworzyła centrum demonstracyjno-sprzedażowe w Bostonie.
XTPL komercjalizuje obecnie trzy linie biznesowe: moduły UPD (głowice drukujące) do wdrożeń przemysłowych na linie produkcyjne globalnych producentów elektroniki, urządzenia prototypujące Delta Printing System (DPS, demonstrator technologii) oraz High Performance Materials (HPM, nanotusze). (PAP Biznes)
alk/ osz/