FlixBus startuje z pierwszym połączeniem dalekobieżnym obsługiwanym przez autobusy LNG (MediaRoom)

FlixBus, globalny operator travel-tech, wspólnie z czeskim partnerem UMSE wprowadza do swojej polskiej siatki pierwsze połączenie dalekobieżne obsługiwane przez autobusy zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG). Technologia ta została wdrożona na trasie Praga-Kraków, co stanowi pierwszy krok w testowaniu paliw alternatywnych w długodystansowym transporcie zbiorowym na polskim rynku.

2.jpg

Materiał wideo do pobrania na: https://pap-mediaroom.pl/biznes-i-finanse/flixbus-startuje-z-pierwszym-…

Trasa przebiega przez sześć miast: Pragę, Brno, Ołomuniec, Ostrawę, Katowice i Kraków - zarówno przez centrum miasta, jak i lotnisko i kursuje dwa razy dziennie. Nocny kurs zatrzymuje się również na lotnisku w Pradze. Od 12 maja połączenie to jest obsługiwane przez dwa nowoczesne autokary Irizar i6s z napędem Scania, zaprojektowane z myślą o ograniczeniu emisji CO2 i zapewnieniu wysokiego komfortu podróży.

LNG - rozwiązanie dostępne tu i teraz

Transformacja floty FlixBusa to jeden z filarów strategii firmy, której celem jest osiągnięcie zerowej emisji netto do 2040 roku w Europie i do 2050 roku na świecie. LNG, jako paliwo alternatywne dostępne już dziś, pozwala ograniczyć emisje CO2 w porównaniu z tradycyjnym dieslem - nawet o kilkanaście procent, w zależności od trasy i warunków eksploatacji. Co ważne, technologia LNG jest już wdrożona i sprawdzona w praktyce, dzięki czemu może być stosowana na trasach dalekobieżnych, gdzie inne opcje - jak elektryczność czy wodór - wciąż są ograniczone pod względem dostępności operacyjnej na większą skalę. Dodatkowo, autobusy wykorzystywane przez FlixBusa mogą być zasilane również bioLNG, co umożliwia dalsze ograniczenie emisji - nawet do 90% w porównaniu z dieslem.

„To pierwszy w Polsce dalekobieżny autobus zasilany LNG - nie tylko w naszej siatce, ale w ogóle na rynku. Polska (razem z Czechami) jest czwartym krajem w Europie, po Włoszech, Niemczech i Holandii, gdzie Flix wprowadza tego typu technologię do regularnej obsługi tras. LNG to dziś jedno z najbardziej dostępnych i sprawdzonych rozwiązań alternatywnych dla diesla, ale przyszłość niskoemisyjnego transportu to mix technologii - dlatego we FlixBusie w różnych regionach testujemy dostępne rozwiązania: autobusy elektryczne, panele słoneczne czy biopaliwa. Testujemy je lokalnie po to, by - gdy tylko pozwoli na to technologia i infrastruktura - móc wdrażać je na szerszą skalę” - mówi Kamila Zalewska, dyrektor ds. rozwoju biznesu FlixBusa w Europie Wschodniej.

Współpraca z Shell

Po Polskiej stronie pojazdy LNG będą tankowane na stacji Shell w Gliwicach. W 2022 roku FlixBus i Shell zawarły Memorandum of Understanding (MoU), rozpoczynając długofalowe partnerstwo strategiczne na rzecz rozwoju i wdrażania paliw alternatywnych w transporcie dalekobieżnym, takich jak bio-LNG, HVO, biodiesel czy wodór. Shell, jako członek Platformy LNG - organizacji wspierającej rozwój rynku skroplonego gazu ziemnego w Polsce - odgrywa istotną rolę w zapewnieniu infrastruktury tankowania dla projektów takich jak ten.

„Cieszymy się, że mogliśmy zostać partnerem tego przełomowego projektu i zapewnić infrastrukturę do tankowania LNG na potrzeby pierwszego w Polsce połączenia dalekobieżnego obsługiwanego przez autobusy zasilane LNG. To realny krok w kierunku dekarbonizacji transportu drogowego i dowód na to, że technologie obniżające emisje są dostępne tu i teraz. LNG jest jednym z kluczowych elementów w naszym portfolio paliw alternatywnych i stanowi odpowiedź na wyzwania, przed którymi stoi sektor transportu ciężkiego. Współpraca z FlixBusem pokazuje, że przy odpowiednim zaangażowaniu partnerów możliwe jest wdrażanie innowacyjnych rozwiązań na dużą skalę” - mówi Michał Niemiec, dyrektor ds. sprzedaży w dziale Shell Fleet Solutions.

Brak systemowego wsparcia dla niskoemisyjnego transportu zbiorowego

Transport zbiorowy to jeden z najprostszych i najskuteczniejszych sposobów na ograniczenie emisji. Autobus FlixBus z napędem diesla emituje aż pięć razy mniej CO2 na pasażera niż samochód osobowy. Mimo to w Polsce wciąż brakuje realnego wsparcia dla rozwoju niskoemisyjnego transportu dalekobieżnego. Brakuje nie tylko regulacyjnych i finansowych zachęt dla operatorów, ale też odpowiedniej infrastruktury, która umożliwiłaby realne wdrażanie nisko- i zeroemisyjnych rozwiązań na większą skalę. To poważna bariera, która utrudnia pełne wykorzystanie potencjału technologii dostępnych już dziś.

„Jako pierwsi w Polsce wprowadzamy LNG do regularnego transportu dalekobieżnego - i robimy to bez dotacji. Pokazujemy, że zmiana jest możliwa, ale przy odpowiednim wsparciu można by ją znacząco przyspieszyć. Dlatego apelujemy do decydentów o działania, które ułatwią inwestycje w niskoemisyjne środki transportu i rozwój niezbędnej infrastruktury” - komentuje Kamila Zalewska.

Ograniczenie emisji w transporcie to wspólna odpowiedzialność - nie tylko firm, ale też dostawców technologii, regulatorów i całego sektora. Realna zmiana wymaga współdziałania, jasno wyznaczonych celów i gotowości do wdrażania dostępnych rozwiązań krok po kroku. W tym kontekście LNG jest jednym z realnych narzędzi wspierających transformację sektora - technologią, którą można wykorzystywać już dziś, aby ograniczać emisje w transporcie.

Gliwice nieprzypadkowym miejscem premiery

Premiera pierwszego w Polsce FlixBusa napędzanego LNG odbywa się w Gliwicach - mieście o przemysłowych korzeniach, ale też o rosnących ambicjach transformacyjnych. Symboliczne znaczenie ma fakt, że to właśnie tu startuje rozwiązanie wspierające transformację energetyczną sektora transportu - bardziej zrównoważonego, dostępnego i otwartego na przyszłość.

Źródło informacji: FlixBus

UWAGA: Za materiał opublikowany przez redakcję PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”.

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana

Powiązane