Profil:
OT Logistics SAOT Logistics miało w 2024 roku 58,2 mln zł EBITDA i 9,1 mln zł straty netto
Grupa OT Logistics w 2024 roku miała 58,2 mln zł EBITDA i 9,1 mln zł straty netto, w porównaniu do 191,6 mln zł EBITDA i 158,1 mln zł zysku netto przed rokiem - poinformowała spółka w komunikacie.
W 2024 r. skonsolidowane przychody grupy wyniosły 321 mln zł, co oznacza spadek o 45,8 proc. rdr. Sprzedaż była niższa w segmentach portowym (-47 proc. rdr), spedycyjnym (-47,5 proc. rdr) oraz w hydrotechnice (-29,9 proc. rdr). Wzrosty sprzedaży grupa OTL odnotowała natomiast w segmencie kolejowym (+21 proc. rdr). Spadek sprzedaży dotyczył przede wszystkim obsługi przeładunkowej towarów masowych.
Jak podano, w przypadku OT Port Świnoujście, znaczny spadek przeładunków towarów masowych o 36 proc. rdr wynika z wysokiej bazy porównawczej lat 2022–2023. W tym czasie, w związku z wojną w Ukrainie i zmianami w globalnych łańcuchach logistycznych, nastąpiło przeniesienie na drogę morską dużej części transportu towarów – zwłaszcza węgla, koksu i rudy, co istotnie zawyżyło dane okresu bazowego. Z kolei OT Port Gdynia zanotował 38 proc. spadek przeładunków towarów masowych w ujęciu rok do roku, co było głównie efektem obniżenia wolumenów produktów agro, węgla oraz kruszyw. Jednocześnie zanotowano wzrost przeładunków towarów drobnicowych o 18 proc. rdr, obejmujący niemal wszystkie grupy ładunkowe, z wyjątkiem nawozów.
W ocenie prezes Kamila Jedynaka, obecna sytuacja jest przejściowa.
"Konsekwentnie realizujemy nasze długoterminowe założenia, zgodnie z którymi porty morskie pozostają naszymi kluczowymi aktywami o strategicznym znaczeniu. Uniwersalność, czyli szeroka gama obsługiwanych towarów, pozostaje naszym priorytetem, przy czym segment agro uważamy za jeden z najbardziej perspektywicznych obszarów rozwoju. Równolegle rozwijamy również segmenty przeładunków ro-ro i drobnicowych oraz transport intermodalny. Nasz terminal w Świnoujściu jest przygotowywany jako naturalne zaplecze logistyczne dla planowanego Głębokowodnego Terminala Kontenerowego, zapewniając kompleksową obsługę ładunków kontenerowych oraz intermodalnych" - powiedział prezes, cytowany w komunikacie prasowym.
W maju 2024 r., zarząd ogłosił strategię grupy w perspektywie do 2026 r. W ramach strategii zakładane jest uzyskanie w perspektywie do 2027 r. 916 mln zł przychodów i 28 proc. rentowności EBITDA. Planowane nakłady inwestycyjne w latach 2024 - 2026 osiągną poziom 256 mln zł.
"Efektem inwestycji będzie poprawienie konkurencyjności portów grupy OTL, poprzez zwiększenie raty przeładunkowej kluczowych towarów i czasu obsługi środków transportowych oraz uzyskanie optymalizacji kosztowej. W drugiej połowie 2025 r. w OTPŚ zakończy się nasza sztandarowa inwestycja, rozbudowa terminala agro, dzięki której Świnoujście stanie się jednym z głównych terminali przeładunkowych zbóż i produktów rolnych" - dodał członek zarządu Karol Bowżyk. (PAP Biznes)
doa/ ana/