Resort infrastruktury chciałby uruchomić od 2026 r. stabilne finansowanie inwestycji kolejowych i wodnych

Ministerstwo infrastruktury planuje, że równolegle z rokiem budżetowym 2026 weszłyby w życie zmiany legislacyjne, które zapewnią stabilne wieloletnie finansowanie inwestycji w infrastrukturę kolejową i gospodarkę wodną - poinformował w piątek PAP minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

"Tak jak mamy stabilne źródło finansowania Krajowego Funduszu Drogowego, identycznie chcielibyśmy, żeby było dla inwestycji na kolei. Mało tego, chciałbym w taki sam sposób finansować inwestycje wodne, bo Wody Polskie nie mają tego typu wieloletniego finansowania" - powiedział szef resortu infrastruktury.

Minister poinformował, że resort infrastruktury już prowadzi rozmowy w tej sprawie z Ministerstwem Finansów.

"Rok 2025 to będą prace legislacyjne, czyli koncepcja, zgoda Ministerstwa Finansów co do źródła, praca legislacyjna. Chciałbym, żeby to wystartowało od roku budżetowego 2026, to byłby naprawdę duży sukces" - podkreślił Klimczak.

Minister wyjaśnił, że taki termin wynika z faktu, że zmiana w sposobie finansowania musi startować równolegle z rokiem budżetowym.

W połowie czerwca tego roku wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak poinformował PAP, że resort planuje zmiany w finansowaniu infrastruktury kolejowej z Funduszu Kolejowego (FK) obsługiwanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK).

Wyjaśnił, że chodzi o to, żeby BGK mógł emitować obligacje na rzecz Funduszu Kolejowego. Obecnie takie obligacje nie mogą być emitowane.

Wiceminister wyjaśnił, że obligacje mogłyby być emitowane przez FK w porozumieniu z resortem finansów. Innym rozwiązaniem mogłoby być ustanowienie rocznego górnego limitu, przez Ministerstwo Finansów, do jakiej wartości obligacje mogłyby zostać wyemitowane.

Jak wynika z opublikowanego przez BGK sprawozdania z realizacji planu finansowego Funduszu Kolejowego w 2023 roku, nie jest on zadłużony. W informacji o wykonaniu planu finansowego Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) w 2023 roku podano natomiast, że zobowiązania finansowe wyceniane według zamortyzowanego kosztu, na które składa się głównie zadłużenie z tytułu zaciągniętych kredytów oraz obligacji wyemitowanych na rzecz KFD, wyniosły na koniec 2023 roku 63 mld 643 mln zł, a stan "pozostałych zobowiązań" sięgnął 2 mld 841,7 mln zł.

Krajowy Fundusz Drogowy istnieje od 1 stycznia 2004 r. Wspiera realizację rządowego programu budowy dróg krajowych, usprawnia proces inwestycyjny budowy dróg krajowych oraz podnosi efektywność wykorzystania środków publicznych. Operacje finansowe realizowane w ramach Funduszu dokonywane są w oparciu o zatwierdzony plan finansowy na dany rok. Plan KFD przygotowywany jest przez BGK, a następnie uzgadniany przez ministra ds. finansów i ministra ds. infrastruktury. Fundusz otrzymuje 80 proc. wpływów z opłaty paliwowej.

Fundusz Kolejowy został utworzony w Banku Gospodarstwa Krajowego w 2006 r. Celem FK jest gromadzenie środków m.in. na potrzeby finansowania zadań z zakresu przygotowania, budowy i przebudowy linii kolejowych, remontów i utrzymania linii kolejowych, czy wydatków bieżących PKP Polskich Linii Kolejowych związanych z zadaniami zarządcy infrastruktury kolejowej. Fundusz otrzymuje prawie 20 proc. wpływów z opłaty paliwowej.

Wody Polskie, które powstały w 2018 roku utrzymują się m.in. z opłat za usługi wodne i z dotacji pochodzących z budżetu państwa. (PAP)

pif/ mmu/ mow/ asa/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana