Digitree Group chce utrzymać kilkunastoprocentową dynamikę wzrostu przychodów w 2023 roku (wywiad)

44209109.Konrad Żaczek - Prezes Zarządu Digitree Group.jpg

Digitree Group planuje utrzymać kilkunastoprocentową dynamikę wzrostu przychodów w 2023 roku - poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes Konrad Żaczek. Dodał, że spółka nie widzi masowego obniżania budżetów marketingowych przez klientów na przyszły rok.

"W przyszłym roku chcielibyśmy utrzymać przynajmniej kilkunastoprocentowe tempo wzrostu przychodów i wypracować zysk netto. Dla dużej liczby firm kanał internetowy stał się zbyt istotny, aby z niego zrezygnować, dlatego uwzględniają go w swoich budżetach na przyszły rok. Zostało to zauważone w okresie pandemii i wiele podmiotów na stałe wplotło do swojej strategii elementy transformacji cyfrowej. My jesteśmy jej częścią w zakresie prowadzenia sprzedaży w internecie, jak i komunikacji z potencjalnymi odbiorcami w kanale online" - powiedział prezes.

"Na razie widzimy tylko pojedyncze przypadki, gdy klienci obniżają swoje budżety marketingowe i nie ma to praktycznie wpływu na naszą grupę kapitałową. Mamy mocno zdywersyfikowane grono klientów, udział największego w przychodach grupy to około 6 pkt. proc. Nawet jeśli jeden większy podmiot będzie miał kłopoty, to nie zachwieje naszym biznesem. Widzimy też, że niektórzy klienci, którzy obniżyli budżety marketingowe wcześniej, teraz do nas wracają. Mamy też relatywnie niską ekspozycję na branże przeżywające obecnie największe trudności jak deweloperzy, branża budowlana, przemysł ciężki i energochłonny czy branża finansowa w zakresie udzielania kredytów hipotecznych" - dodał.

Żaczek poinformował, że połowa przychodów grupy generowana jest przez e-commerce, a ta branża ciągle rośnie.

"Wzrasta bowiem w Polsce udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej. Według danych GUS, przed pandemią wynosił on 5,6 proc., w trakcie jej trwania w niektórych miesiącach był dwukrotnie większy, a teraz sięga ponad 9 proc. Ten wzrost odbywa się nawet przy zwyżce odwiedzalności centrów handlowych w porównaniu do analogicznych miesięcy przed pandemią. Konsumpcja mocno się trzyma, co pokazuje dynamika wzrostu sprzedaży detalicznej publikowana w cenach stałych, która wyniosła w październiku 0,7 proc. rdr, a we wrześniu 4,1 proc rdr. Za tym wynikiem stoi również zapewne 1,2-1,5 mln obywateli Ukrainy, którzy przybyli do Polski" - podkreślił.

Prezes Digitree Group spodziewa się utrzymania całorocznych przychodów na poziomie zbliżonym, do notowanego po trzech kwartałach br.

"Czwarty kwartał upływa u nas bez zaskoczeń. Dalej realizujemy kampanie leadowe i wizerunkowe dla naszych kontrahentów, za pomocą autorskich narzędzi pomagamy im w komunikacji z bazą własnych klientów, budujemy platformy e-commercowe oraz doradzamy w formule consultingu 360. Jedyną specyficzną rzeczą w listopadzie, którą zauważył cały rynek, to zakupy konsumentów rozłożone w czasie. Zwyżki z okazji Black Friday czy Cyber Monday nie były aż tak duże, jak w poprzednich latach. Dla nas z perspektywy całego listopada, nie miało to większego wpływu. Może klienci są bardziej wyczuleni na to, co jest prawdziwą promocją, a co nie jest. W przyszłości konsumenci będą bardziej zabezpieczeni przez dyrektywę UE, która ma chronić przed nadużyciami w tym zakresie" - powiedział.

"Rok 2022 był interesujący z wielu względów. Po pierwsze otoczenie zewnętrzne dynamicznie się zmieniało. Mam tu na myśli wyjście z okresu covidowego, z drugiej strony agresję Rosji na Ukrainę i konsekwencje z tym związane. My jako grupa przeszliśmy też szereg zmian organizacyjnych, w tym zmianę na stanowisku prezesa zarządu. Notujemy wciąż dynamiczne wzrosty na sprzedaży, które za 9 miesięcy bieżącego roku wyniosły blisko 16 proc. Ciągle pracujemy nad poprawą marżowości produktów i usług oraz bazą kosztową. Jeśli chodzi o całoroczne przychody, to obecnie nie widzimy żadnych zagrożeń, żeby tego trendu wzrostu sprzedaży na poziomie takim, jak po 9 miesiącach, nie utrzymać" - dodał.

Po trzech kw. 2022 roku przychody Digitree Group wzrosły blisko 16 proc. do 56,9 mln zł, zysk operacyjny wzrósł do 0,43 mln zł z 0,4 mln zł rok wcześniej. Spółka miała 8,3 tys. zł straty netto wobec 0,36 mln zł zysku operacyjnego przed rokiem.

"Nieduża strata netto po trzech kwartałach br. w porównaniu do ubiegłorocznego zysku w tym samym okresie wynika ze wzrostu wartości podatku dochodowego – w jednej ze spółek skończyła nam się strata podatkowa do rozliczenia. Chcielibyśmy zniwelować stratę do końca 2022 roku, ale czy to się uda, zobaczymy" - zapowiedział prezes.

Żaczek poinformował, że Digitree Group prowadzi inwestycje w kliku obszarach m.in. systemu mailingowego i marketing automation, w agencji marketplace i performance oraz porównywarki cen Nokaut. pl. Wierzy, że zakończenie tych procesów pozwoli na wypracowanie takich przewag, które pozwolą firmie być wysoce konkurencyjnej na rynku, na którym działa.

W 2022 roku nastąpiła zmiana m.in. struktury grupy.

"W naszej grupie w tym roku nastąpiła zmiana na stanowisku prezesa. Sprzedaliśmy także mniejszościowe udziały w spółce Adepto. Pojawiła się atrakcyjna oferta na zakup akcji tej spółki, która pozwalała nam upłynnić część posiadanego pakietu za gotówkę, a z drugiej strony objęliśmy udziały w spółce Finelf, która zajmuje się pośrednictwem usług i produktów z szeroko pojętej branży finansowej w Polsce, Danii, Hiszpanii czy Meksyku" - powiedział prezes.

"Cały czas analizujemy potencjalne cele akwizycyjne. Jest to ciekawa ścieżka rozwoju, która z jednej strony pozwala wkroczyć na nowe rynki, a z drugiej zwiększyć biznes na rynkach, na których już jesteśmy obecni. Jednak wszystkie nasze rozmowy prowadzone są na wstępnych etapach" - dodał.

W kwietniu br. ze stanowiska prezesa zrezygnował Rafał Zakrzewski.

W listopadzie w akcjonariacie spółki ujawniła się informatyczna firma Euvic, która ma obecnie 5,09 proc. akcji Digitree Group.

"Ujawnienie się w akcjonariacie firmy Euvic nie wpływa na realizację naszej strategii jako grupy. Na tę chwilę traktujemy, że jest to inwestor finansowy" - powiedział prezes.

Digitree Group zajmuje się m.in. digital marketingiem i doradztwem strategicznym, posiada też autorskie systemy do komunikacji marketingowej.

Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)

epo/ asa/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5137 0,45%
1 EUR 4,2702 0,12%
1 GBP 5,1229 0,39%
100 JPY 2,6510 0,24%
1 USD 3,8330 0,61%