Eurocash chce wrócić do poprawy wyników w kolejnych kw. mimo trudnego otoczenia (wywiad)

PawelSurowka_Eurocash.jpg

Grupa Eurocash chce jak najszybciej wrócić do poprawy wyników w kolejnych kwartałach mimo niełatwego otoczenia rynkowego, ale trudno może być poprawić rdr wyniki całego roku - poinformował PAP Biznes prezes Paweł Surówka. Jak dodał, trzeci kwartał jest lepszy sprzedażowo, choć większego odbicia na rynku jeszcze nie widać.

"Dynamika rynku oddziaływała na nas negatywnie i na pewno musimy to wziąć pod uwagę. Naszym priorytetem jest doprowadzenie do jak najszybszego powrotu do trendu, który trzymaliśmy przez poprzednie dwa lata, mianowicie, że każdy kwartał był lepszy od analogicznego kwartału poprzedniego roku. To może jednak nie wystarczyć do poprawy całorocznego wyniku w tym roku względem roku 2023. Otoczenie rynkowe o tym przesądzi" - powiedział PAP Biznes Paweł Surówka, prezes grupy Eurocash.

Poinformował, że trzeci kwartał jest lepszy sprzedażowo kwartał do kwartału, widać to już na przykładzie lipca.

"To też efekt sezonowości. Nasza część rynku jest bardziej wrażliwa na pogodę i okazjonalne zakupy, a temperatury były wysokie. Trend się poprawia, ale on nadal jest słabszy niż się spodziewaliśmy i na ten moment nie widać większego odbicia" - powiedział Surówka.

Eurocash miał w drugim kwartale 2024 roku 225,7 mln zł zysku EBITDA wobec 268,9 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowana sprzedaż grupy spadła o 2,5 proc. rdr do 8,171 mld zł. Wyniki okazały się słabsze od konsensusu PAP Biznes.

"Na wyniki II kwartału, które nie są dla nas zadowalające, znaczący wpływ mają warunki rynkowe, które są niesamowicie trudne. Nadal odczuwalne również były wzrosty kosztów płac czy czynszów, które obciążyły nas w I kwartale. Ponadto, nadal była słaba sprzedaż. Spodziewałem się, że nastroje konsumenckie nieco mocniej się odbiją, a - przynajmniej w drugim kwartale - nie było tego jeszcze widać" - powiedział Paweł Surówka.

"Po trzecie, nadal pod mocną presją były marże z powodu wojny cenowej, która mocno odbija się na całym rynku. Przyczynia się też do deflacji w niektórych kategoriach produktowych. W części detalicznej Eurocashu w naszym miksie produktowym deflacja wynosi blisko 2 proc." - dodał.

Prezes Eurocashu wskazał, że nastroje konsumenckie w kolejnych okresach i dalszy przebieg wojny cenowej są niewiadomą.

"Konsument nas zaskakuje i ciężko przewidywać, kiedy nastroje się poprawią, ale liczę, że to nastąpi. Pytanie, czy w drugim półroczu, czy raczej przesunie się to na kolejny rok" - powiedział prezes.

"Trudno też przewidzieć dalszy rozwój wojny cenowej. Niektórzy gracze prowadzą agresywne działania promocyjne, wydaje się, że to już przestaje być efektywne. Wojna dotyczy głównie dyskontów, ale promieniuje na cały rynek" - dodał Surówka.

Przychody grupy Eurocash w pierwszym półroczu wyniosły 15,8 mld zł i były o 1 proc. niższe niż za pierwsze półrocze 2023 r. EBITDA w I półroczu spadła o 16 proc. rdr do 364,8 mln zł.

Jak zauważył prezes, na wyniki I półrocza wpływały zdarzenia jednorazowe, w tym koszty restrukturyzacji na poziomie ok. 15 mln zł oraz koszty działalności uruchomionego od 1 stycznia nowego magazynu Frisco, które w I półroczu wyniosły ok. 8 mln zł.

"Biorąc pod uwagę fakt, że Frisco ma dobre dynamiki sprzedażowe, także patrząc na konkurencję, liczymy, że te koszty uda się zniwelować w kolejnych kwartałach" - powiedział Surówka.

Wskaźnik długu netto do EBITDA (przed MSSF16) na koniec II kwartału wynosi 0,87x, w porównaniu do 1,09 rok wcześniej. Grupa utrzymuje dyscyplinę kosztów finansowych. W II kwartale wyniosły 61 mln zł i od początku roku utrzymują się na podobnym poziomie.

"Trzymamy bardzo mocno koszty w ryzach. Mimo że wyniki nie są zadowalające, to spadek marży EBITDA jest w drugim kwartale niższy niż u konkurencji. Mamy dyscyplinę kosztową, która pozwala nam zmitygować inflację kosztową. Będziemy to robić jeszcze mocniej w drugim półroczu i w kolejnym roku" - powiedział Paweł Surówka.

Jak dodał, grupa mocno też pracuje nad konkurencyjnością swoich cen.

"Efektywność w negocjowaniu dobrych cen producentów przekłada się na konkurencyjność naszych klientów. Do zarządu od 1 października dołączy Marcin Celejowski, który będzie odpowiadać za zakupy i liczę na dalszą poprawę w tym obszarze" - powiedział prezes.

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich - takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep. Jest właścicielem marketu e-grocery Frisco.

Anna Pełka (PAP Biznes)

pel/ gor/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5137 0,45%
1 EUR 4,2702 0,12%
1 GBP 5,1229 0,39%
100 JPY 2,6510 0,24%
1 USD 3,8330 0,61%