Profil:
Eurocash SAEurocash podtrzymuje cel poprawy rentowności w '25; w III kw. trendy sprzedażowe bez zmian kdk (wywiad)
Eurocash podtrzymuje cel poprawy rentowności w tym roku, pomimo trudnego rynku – poinformowali PAP Biznes przedstawiciele grupy. W trzecim kwartale trendy sprzedażowe nie zmieniły się znacząco względem drugiego kwartału. W czwartym kwartale spółka chce przedstawić nową strategię.

"Podtrzymujemy, że naszym celem na ten rok jest poprawa rentowności oraz poprawa wyników EBITDA i netto rok do roku. Rynek jest nadal trudny, konsumpcja nadal nie wzrosła tak, jak byśmy oczekiwali, ale rośniemy szybciej niż rynek, rozwijamy się i nasza rentowność rośnie dzięki dyscyplinie kosztowej i konsekwentnej inwestycji w obszary rozwojowe" - powiedział PAP Biznes prezes Paweł Surówka.
Jak poinformował prezes, w trzecim kwartale trendy sprzedażowe nie zmieniły się znacząco względem drugiego kwartału.
"Pogoda na razie nie sprzyja, rynek piwa kontynuuje spadki. Walczymy, żeby rosnąć szybciej niż rynek i żeby nie odbiło się to zbytnio na naszej rentowności" - powiedział Surówka.
"Chciałbym wierzyć, że trend sprzedażowy poprawi się do końca roku, ale trudno w tym momencie ocenić, jak będzie się zachowywał rynek w kolejnych miesiącach. Duże spadki w segmencie alkoholu są zaskakujące, nie można ich tłumaczyć samą pogodą. Nakładają się na to też inne zjawiska, w tym zmiany trendów konsumenckich. W naszych projekcjach strategicznych zakładamy, że trend sprzedażowy powinien się utrzymać. Stawiamy więc na dalszą dyscyplinę kosztową i pracę nad rentownością. W ramach całej grupy koncentrujmy się na wsparciu i lojalizacji franczyzy, a także rozwoju kategorii produktów świeżych" - dodał.
Po I półroczu grupa miała 14.760,3 mln zł przychodów, co oznacza spadek o 4,3 proc. rdr. EBITDA spadła o 1,3 proc. rdr do 350,6 mln zł. Strata netto przypisana jednostce dominującej wyniosła 99 mln zł wobec 94,6 mln zł straty przed rokiem.
W samym drugim kwartale 2025 r. skonsolidowana sprzedaż grupy Eurocash spadła o 1,2 proc. rdr do 7,886 mld zł. Zysk EBITDA wyniósł 229,5 mln zł wobec 218,6 mln zł zysku rok wcześniej. EBIT wyniósł 82,4 mln zł wobec 66,7 mln zł zysku przed rokiem. Strata netto jednostki dominującej wyniosła 13,5 mln zł wobec 7,8 mln zł straty rok wcześniej.
"To był niełatwy kwartał, a otoczenie rynkowe było niesprzyjające. Z satysfakcją możemy jednak powiedzieć, że jak na te warunki dobrze sobie poradziliśmy. Cały nasz rynek WRM (rynek docelowy dla działalności hurtowej Eurocash obejmuje głównie: segment Sklepów Niezależnych i Miękkich Franczyz oraz wybrane Zorganizowane Sieci Sklepów Osiedlowych) spadł 3,5 proc., a w grupie sprzedaż spadła jedynie o 1,2 proc., co pokazuje, że radzimy sobie lepiej niż rynek" - powiedział prezes Eurocashu.
"Przy spadającej sprzedaży udało nam się zwiększyć zarówno EBIT, jak i marżę EBITDA. Zostało to wypracowane dobrą dyscypliną kosztową i poprawą efektywności" - dodał Surówka.
CFO Piotr Nowjalis wskazał, że grupa utrzymuje koszty pod ścisłą kontrolą, a praca na kapitale obrotowym pozwala uwalniać gotówkę.
"Kapitał pracujący uległ znacznej poprawie - poziom zapasów został zredukowany z ponad 2 miliardów złotych do 1,4 miliarda złotych w ciągu ostatnich 6 miesięcy. To efekt wytężonej pracy we wszystkich spółkach w grupie, która była niezbędna w ramach oszczędności i potrzeby ograniczenia kosztów finansowych, a także utrzymania długu w ryzach. Cashflow utrzymał się na poziomie z ubiegłego roku pomimo trudnego półrocza, a po oczyszczeniu wyników o wydatek związany z zakupem udziałów w spółce Rogala, wolne przepływy pieniężne (FCF) są lepsze niż w analogicznym okresie poprzedniego roku" - powiedział Nowjalis.
"Koszty finansowe utrzymaliśmy na poziomie z ubiegłego roku. Łącznie koszty działalności w Grupie spadły rok do roku o ponad 50 milionów zł, co należy uznać za korzystny rezultat w kontekście rosnącej płacy minimalnej oraz utrzymującej się presji kosztowej" - dodał CFO.
Jak wskazuje spółka, w II kw. 2025 r. segment projektów strategicznych, obejmujący Frisco oraz sieć Duży Ben, po raz pierwszy w historii osiągnął dodatnią EBITDA (ok. 2 mln zł wobec ok. 5 mln zł straty rok wcześniej).
"W przypadku Frisco zawdzięczamy to bardzo szybkiemu tempu wzrostu, który wyniósł 25 proc., co jest nie lada wyczynem, biorąc pod uwagę wyhamowanie rynku. W Dużym Benie zanotowaliśmy wzrost LFL na poziomie 6 proc., co jest bardzo dobrym wynikiem, biorąc pod uwagę, że rynek alkoholowy, m.in. przez pogodę, ale i zachowania konsumenckie, ma trend spadkowy. Sprzedaż piwa w II kwartale spadła na całym rynku, a w naszej części rynku (WRM) ten spadek był dwucyfrowy" - powiedział prezes.
"We Frisco zależy nam na tym, żeby wypełnić magazyn w Warszawie i w tym celu wchodzimy na rynek łódzki. Liczymy, że dzięki dużej rozpoznawalności przyczyni się to do dalszych wzrostów biznesu" - dodał Surówka.
Prezes poinformował, że w czwartym kwartale Eurocash będzie chciał ogłosić nową strategię na kolejne trzy lata.
"Będziemy chcieli pokazać, jak widzimy rozwój Frisco i Dużego Bena oraz naszego corebiznesu, czyli obsługi rynku franczyzowego i sklepów niezależnych w Polsce" - powiedział.
Jak poinformował Paweł Surówka, w kwestii systemu kaucyjnego od wielu miesięcy spółka prowadzi intensywne działania mające na celu dobre przygotowanie zarówno swoich placówek, jak i sklepów klientów do dołączenia do systemu.
"Zależy nam, by jak największa liczba sklepów w nim uczestniczyła, również te, które z punktu widzenia ustawy są zwolnione z tego obowiązku. Od miesięcy prowadzimy wśród naszych franczyzobiorców i partnerów kampanię edukacyjną, mającą na celu wyjaśnienie im wszystkich zasad i zmian związanych z system. Dla mniejszych placówek, gdzie będzie funkcjonować zbiórka ręczna, we współpracy z firmą Comp, oferujemy rozwiązania, które pozwalają im przyjmować i rozliczać opakowania w systemie kaucyjnym bez kosztowo w ramach EuroPlatformy" - powiedział prezes Eurocashu.
"W przypadku większych sklepów wynegocjowaliśmy dla naszych partnerów preferencyjne stawki zakupu maszyn, które mogą nabyć również w systemie ratalnym. Dyskonty w większości zainwestują w butelkomaty i nie chcemy, żeby możliwość zbiórki automatycznej ominęła właścicieli sklepów niezależnych" - dodał.
Pytany o pomysł resortu finansów, by podnieść akcyzę na alkohol o 15 proc. w przyszłym roku i o kolejne 10 proc. w 2027 r., odpowiedział: "Jeśli wzrost podatku jest zbyt gwałtowny, to przekłada się na malejące przychody. Myślę, że zbyt mocny wzrost akcyzy na alkohol mógłby się rządzić podobnymi prawami. Pomimo, że wzrost akcyzy na papierosy był gigantyczny, na poziomie 17 proc., to na rynku WRM (na którym operuje Eurocash) papierosy i tytoń wzrosły jedynie o 3 proc., ponieważ konsumenci ograniczają wydatki".
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich - takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep. Jest właścicielem marketu e-grocery Frisco.
Anna Pełka (PAP Biznes)
pel/ ana/