Profil:
Śnieżka SAŚnieżka w I kw. 2024 r. miała 26,3 mln zł zysku EBITDA, poniżej konsensusu
EBITDA Śnieżki w pierwszym kwartale 2024 r. wyniosła 26,3 mln zł, a przychody 172,3 mln zł - podała spółka w raporcie kwartalnym. Konsensus PAP Biznes zakładał 39,8 mln zł EBITDA i 211,7 mln zł przychodów.
Zysk netto jednostki dominującej w pierwszym kwartale 2024 r. wyniósł 9,9 mln zł, a zysk EBIT 16,9 mln zł. Analitycy oczekiwali ok. 20,4 mln zł zysku netto oraz 30,2 mln zł zysku EBIT.
Jak podano w komunikacie prasowym, spadek wyników to konsekwencja umocnienia złotego względem forinta i hrywny oraz wdrażania zmian w modelu dystrybucji na rynku niezależnym w Polsce. Wskazano, że w perspektywie długoterminowej rozszerzenie modelu dystrybucji stanowi jednak ważny krok w dalszym rozwoju Grupy i budowaniu jej przewag konkurencyjnych.
"Od początku 2024 roku wdrożyliśmy zmiany w modelu dystrybucji na rynku niezależnym w Polsce. Wybrane punkty handlowe, które do tej pory były obsługiwane pośrednio przez dystrybutorów, mogą teraz jednocześnie dokonywać zakupów bezpośrednio w Grupie Śnieżka. Rozszerzenie modelu było możliwe dzięki zrealizowanym inwestycjom w Centrum Logistyczne oraz systemy IT. Wprowadzona zmiana na rynku niezależnym miała negatywny wpływ na wyniki Grupy w I kwartale br. Trend ten może być widoczny także w kolejnych kwartałach 2024 r., jednak począwszy od kwietnia nie obserwujemy negatywnego wpływu rozszerzenia modelu na przychody. W perspektywie długoterminowej zmiana ta stanowi ważny krok w dalszym rozwoju Grupy i budowaniu jej przewag konkurencyjnych" - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Śnieżki, Piotr Mikrut.
Na obniżenie zyskowności Grupy, oprócz spadku sprzedaży, wpływ miał wzrost kosztów ogólnego zarządu o 21,2 proc. rok do roku oraz kosztów sprzedaży o 8,0 proc. rok do roku.
Marża EBITDA w I kwartale 2024 roku wyniosła 15,3 proc., co oznacza spadek rok do roku o 3,3 pp. Jednocześnie, dzięki spadkowi kosztów wytworzenia o 23,6 proc. Grupa wypracowała 48,4 proc. marży brutto ze sprzedaży, czyli o 6,2 pp. więcej rok do roku.
Wartość sprzedaży krajowej osiągnęła 124,4 mln zł, czyli o 16,1 proc. mniej rok do roku, stanowiąc 72,2 proc. skonsolidowanych przychodów.
Poinformowano, że w Ukrainie Grupa odnotowała zwiększenie przychodów w porównaniu z rokiem poprzednim. Sprzedaż na tym rynku wyniosła 18,9 mln zł, co oznacza wzrost o 13,8 proc. wobec I kwartału 2023 roku. Natomiast na Węgrzech przychody spadły o 14,8 proc. rok do roku osiągając wartość 23 mln zł.
Na koniec marca 2024 roku wskaźnik dług netto/EBITDA Grupy wyniósł 1,88 w porównaniu z 2,72 rok wcześniej.(PAP Biznes)
mcb/ asa/