Profil:
Śnieżka SARozszerzenie modelu dystrybucji na rynku niezależnym w Polsce wpłynie na wyniki Śnieżki
Wpływ na wyniki Śnieżki w kolejnych okresach będzie miało m.in. rozszerzenie modelu dystrybucji na rynku niezależnym w Polsce - poinformował prezes Śnieżki Piotr Mikrut. EBITDA Śnieżki w pierwszym kwartale 2024 r. wyniosła 26,3 mln zł, a przychody 172,3 mln zł.
"Czynniki wewnętrzne, które będą miały wpływ na wyniki grupy to rozszerzenie modelu dystrybucji na rynku niezależnym w Polsce, rozwój oferty produktowej w obecnych kanałach sprzedaży oraz koncentracja na kluczowych rynkach grupy" - powiedział prezes Śnieżki Piotr Mikrut.
"Czynniki, które będą miały wpływ na wyniki grupy w perspektywie średnioterminowej to także czynniki, które są niezależne od spółki, czynniki makroekonomiczne - po pierwsze dynamika Produktu Krajowego Brutto. Chciałbym przypomnieć, że my szacujemy, że ok. 85 proc. naszych produktów jest zakupywana w celach remontowych. Szacujemy, że maksimum 15 proc. to są nowe inwestycje, zarówno inwestycje mieszkaniowe, jak i inwestycje publiczne. (...) Dynamika PKB ma największy wpływ na potencjał rynkowy, bo wpływa na to ile mieszkańcy krajów, w których prowadzimy biznes są w stanie przeznaczyć na remont" - dodał.
Prezes wskazał, że wpływ na wyniki będą miały także wynagrodzenia i kursy walutowe, a dla Śnieżki najważniejsza zmiana to umocnienie się złotówki.
"Wpływ na wyniki będzie miał także poziom inflacji oraz stóp procentowych(...), a także nastroje konsumenckie, które związane są z optymistycznym lub nieoptymistycznym nastawieniem do gospodarki" - dodał.
"Kolejny czynnik - zmiany cen surowców, energii oraz paliw, które mogą wpływać na koszty produkcji i dystrybucji - aczkolwiek tu musimy powiedzieć, że w najbliższym czasie nie spodziewamy się istotnych zmian. Rynek zachowuje się w sposób dość stabilny" - powiedział.
Prezes wskazał, że na wyniki grupy będą miały też wpływ czynniki geopolityczne jak wojna w Ukrainie, która wpływa na stabilność regionu, a także napięta sytuacja międzynarodowa, mogąca prowadzić do zakłóceń w łańcuchach dostaw i handlu międzynarodowym.
"Na wyniki wpłyną też zmiany w regulacjach europejskich, które mogą wpływać na działalność grupy, w tym na zasady handlu, standardy produkcji czy kwestie ochrony środowiska" - powiedział Piotr Mikrut.
W Ukrainie Grupa odnotowała zwiększenie przychodów w porównaniu z rokiem poprzednim. Sprzedaż na tym rynku wyniosła 18,9 mln zł, co oznacza wzrost o 13,8 proc. wobec I kwartału 2023 roku. Natomiast na Węgrzech przychody spadły o 14,8 proc. rok do roku osiągając wartość 23 mln zł.
"W Ukrainie, pomimo bardzo trudnej sytuacji, rynek rośnie" - wskazał prezes.
EBITDA Śnieżki w pierwszym kwartale 2024 r. wyniosła 26,3 mln zł, a przychody 172,3 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał 39,8 mln zł EBITDA i 211,7 mln zł przychodów.
Zysk netto jednostki dominującej w pierwszym kwartale 2024 r. wyniósł 9,9 mln zł, a zysk EBIT 16,9 mln zł. Analitycy oczekiwali ok. 20,4 mln zł zysku netto oraz 30,2 mln zł zysku EBIT.
Jak podano w komunikacie prasowym, spadek wyników to konsekwencja umocnienia złotego względem forinta i hrywny oraz wdrażania zmian w modelu dystrybucji na rynku niezależnym w Polsce. Wskazano, że w perspektywie długoterminowej rozszerzenie modelu dystrybucji stanowi jednak ważny krok w dalszym rozwoju Grupy i budowaniu jej przewag konkurencyjnych.
Na obniżenie zyskowności Grupy, oprócz spadku sprzedaży, wpływ miał wzrost kosztów ogólnego zarządu o 21,2 proc. rok do roku oraz kosztów sprzedaży o 8,0 proc. rok do roku.
Marża EBITDA w I kwartale 2024 roku wyniosła 15,3 proc., co oznacza spadek rok do roku o 3,3 pp.
Na koniec marca 2024 roku wskaźnik dług netto/EBITDA Grupy wyniósł 1,88 w porównaniu z 2,72 rok wcześniej. (PAP Biznes)
alk/ ana/