Biedronka ocenia, że konsument jest nadal bardzo ostrożny

Biedronka_sklep2.jpg

Biedronka ocenia, że konsument w Polsce jest nadal bardzo ostrożny, a konkurencja bardzo duża - poinformowała Ana Luisa Virginia, dyrektor finansowa Jeronimo Martins Group, właściciela sieci.

„Dla nas też jest trochę zaskoczeniem, że mamy do czynienia ze stabilizacją lub spadkiem wolumenów na rynku detalicznym w Polsce. (…) Myślę, że składa się na to kilka spraw. Konsumenci w Polsce nadal są bardzo ostrożni. Spodziewają się wzrostu cen energii wraz z końcem dotacji. (...) Ponadto, gospodarka niemiecka nie radzi sobie najlepiej, a to ma wpływ na niektóre sektory w Polsce. Do tego trwa ciągle wojna na Wschodzie. Konsumenci zwiększają oszczędności i wchodzą w tryb +wait and see+, biorąc pod uwagę niepewność. Patrzą też dalej, na zbliżające się wybory w USA i co się wydarzy” - powiedziała podczas czwartkowej telekonferencji Ana Luisa Virginia, dyrektor finansowa Jeronimo Martins.

Przychody sieci Biedronka wyniosły w I półroczu 11,5 mld euro, co oznacza wzrost w krajowej walucie o 4,5 proc. rdr. W II kwartale wyniosły 5,8 mld euro, czyli wzrosły w krajowej walucie o 0,1 proc.

Sprzedaż LFL spadła o 0,2 proc. w pierwszej połowie roku i spadła o 4,6 proc. w II kwartale.

Jak podała grupa, wolumeny w Biedronce w II kwartale wzrosły pomimo negatywnego efektu kalendarzowego wynikającego z przesunięcia Świąt Wielkanocnych.

Dyrektor, pytana, czy jest możliwy spadek sprzedaży LFL w Biedronce w drugim półroczu, odpowiedziała: „Nie można wykluczyć spadku sprzedaży LFL, ale będziemy walczyć, by to się nie wydarzyło”.

EBITDA Biedronki wyniosła w I półroczu 878 mln euro wobec 872 mln euro przed rokiem. Marża EBITDA spadła do 7,6 proc. z 8,5 proc. rok wcześniej.

Deflacja koszyka Biedronki w pierwszym półroczu wyniosła prawie 6 proc.

Jak podano w raporcie Jeronimo Martins, w II półroczu Biedronka zwiększy swoje inwestycje w ceny, wzmacniając pozycję konkurencyjną. Jak wskazano, przy deflacji koszyka realizacja tej strategii będzie nadal wywierać presję na marżę EBITDA. Presja ta może być wyższa w drugim półroczu niż w pierwszym.

"Wiemy, że polski konsument jest racjonalny i patrzy na ceny. Jeśli nie będziemy mieć dobrych cen, to stracimy klienta i potem potrzeba będzie dużo pieniędzy, by go odzyskać" - powiedziała dyrektor finansowa.

Dodała, że konkurencja na polskim rynku detalicznym jest bardzo intensywna.

"Rynek spadł, a koszty rosną" - powiedziała.

W I półroczu 2024 roku EBITDA grupy Jeronimo Martins wzrosła o 3,5 proc. rdr do 1.040 mln euro przy przychodach na poziomie 16,3 mld euro (wzrost o 12,3 proc. rdr). Zysk netto jednostki dominującej wyniósł 253 mln euro (spadek o 29,1 proc. rdr).

"To było wyjątkowo wymagające sześć miesięcy. (...) Jesteśmy świadomi, że gwałtowny spadek inflacji żywności wpłynie na przychody, a to wraz z już wysokimi kosztami wpłynie na poziom zysków w tym roku" - powiedziała dyrektor finansowa Jeronimo Martins.

Biedronka planuje dodać w tym roku do sieci 130 do 150 lokalizacji (netto). Program renowacji obejmie około 275 sklepów.

W I półroczu Biedronka otworzyła 60 sklepów (51 netto) i zmodernizowała 104 placówki. Na koniec czerwca sieć liczyła 3.620 sklepów. (PAP Biznes)

pel/ asa/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,6144 -0,71%
1 EUR 4,3350 -0,44%
1 GBP 5,2258 0,10%
100 JPY 2,6129 -0,41%
1 USD 3,9989 -0,65%