Rząd chce w IV kw. przyjąć niektóre przepisy wymagane przez unijny "Akt o AI"

Wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski

Rząd chce w IV kw. przyjąć projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji, który wprowadzi do polskiego prawa niektóre zapisy unijnego "Aktu o AI" - podano w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów. Projekt zakłada m.in. utworzenie Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji.

Jako podano, przedmiotem projektowanej ustawy są kwestie dotyczące krajowego organu nadzoru, postępowania przed tym organem, postępowania kontrolnego, organu notyfikującego, certyfikacji, sądowej ochrony praw przysługujących obywatelom, jak również wszczynanie postępowań i nakładanie administracyjnych kar finansowych za naruszenie przepisów art. 5 rozporządzenia 2024/1689 UE.

Projekt przewiduje powołanie nowego organu nadzoru rynku dla modeli i systemów sztucznej inteligencji, którym będzie Komisja Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji.

Pracami Komisji będzie kierował Przewodniczący powoływany przez Prezesa Rady Ministrów w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. W skład Komisji będą także wchodzili Zastępcy Przewodniczącego oraz członkowie – przedstawiciele organów i urzędów właściwych ze względu na przedmiot regulacji.

Proponuje się, aby członkami Komisji byli przedstawiciele instytucji kluczowych dla rozwoju sektora technologii sztucznej inteligencji. Dodatkowo, w posiedzeniach Komisji bez prawa głosu będą mogli uczestniczyć przedstawiciele innych podmiotów.

Zadania nowego organu będą obejmowały nadzór nad rynkiem systemów sztucznej inteligencji, współpracę z Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz innymi organami właściwymi w zakresie realizacji zadań określonych rozporządzeniem UE, współpracę z właściwymi organami i instytucjami Unii Europejskiej oraz państw członkowskich.

Powołanie nowego organu umożliwi: nadzór nad ustanowieniem i działaniem piaskownic regulacyjnych, które mają pozwolić na testowanie innowacyjnych systemów AI w bezpiecznych, kontrolowanych warunkach, realizację przez Komisję obowiązku informacyjnego związanego z podejmowanymi działaniami oraz spełnieniem innych obowiązków ustawowych; działania monitorujące, komunikacyjne i edukacyjne wspierające rozwój sektora sztucznej inteligencji w Polsce.

Jako organ nadzoru rynku Komisja będzie rozpatrywała wnioski dotyczące zezwolenia na wprowadzenie do obrotu lub oddanie do użytku systemów AI wysokiego ryzyka, przyjmowała zgłoszenia dotyczące poważnych incydentów, rozpatrywała skargi składane przez osoby poddane działaniom systemów AI oraz współpracowała z instytucjami publicznymi, w tym organami nadzoru rynku, w postępowaniach związanych z wykorzystaniem takich systemów.

Przewidziano także wyznaczenie dodatkowego właściwego organu krajowego w zakresie nadzoru rynku nad systemami sztucznej inteligencji w zakresie, w jakim systemy AI wysokiego ryzyka wymienione są wykorzystywane do celów ścigania przestępstw, kontroli granicznej oraz w kontekście wymiaru sprawiedliwości i demokracji, jak również w odniesieniu do systemów AI wysokiego ryzyka. Będzie nim Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, będący jednocześnie członkiem Komisji.

Proponuje się przyznanie Komisji uprawnień w zakresie wszczynania z urzędu spraw w przypadku uzyskania informacji o możliwości naruszenia przepisów rozporządzenia UE. W ramach prowadzonego postępowania organ nadzoru będzie mógł przeprowadzać kontrole podmiotu, wobec którego zostało wszczęte postępowanie.

W celu zapewnienia właściwego stosowania przepisów rozporządzenia projekt ustawy umożliwia złożenie skargi na jego naruszenie. Organem właściwym w tym zakresie będzie Komisja.

Postępowanie skargowe zakończone będzie wydaniem decyzji. Proponuje się, aby od decyzji właściwego organu krajowego przysługiwało odwołanie do właściwego sądu, którym ze względu na potrzebę specjalizacji oraz wysokich wymagań co do znajomości spraw z zakresu technologii cyfrowych oraz nadzoru rynku będzie Sąd Okręgowy w Warszawie – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zgodnie z projektem, środki z administracyjnej kary pieniężnej powinny stanowić przychód budżetu państwa.

Proponuje się, aby ustawowo określone przypadki, w których właściwy organ może nałożyć w drodze decyzji karę, jak również jej wysokość dotyczyły naruszeń przepisów art. 5 rozporządzenia UE. Postępowanie w sprawie wydania decyzji w sprawie nałożenia kar będzie jednoinstancyjne. Od decyzji w sprawie nałożenia kar wydanych przez właściwy organ ma przysługiwać odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. (PAP Biznes)

tus/ asa/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5780 -0,11%
1 EUR 4,2990 0,09%
1 GBP 5,1084 -0,95%
100 JPY 2,6541 -1,25%
1 USD 3,8951 0,41%