Polscy konsumenci korzystają z AI w życiu codziennym i oczekują tego samego od firm - PwC Polska

Raport PwC Polska o ESG

Polscy konsumenci korzystają z AI w życiu codziennym i oczekują tego samego od firm - wynika z raportu “Gotowi na sztuczną inteligencję. Oczekiwania polskich konsumentów i firm” opracowanego przez PwC Polska. Wskazano, że 83 proc. badanych oczekuje usprawnienia procedur w sektorze publicznym dzięki AI.

Z raportu wynika, że ze sztucznej inteligencji korzystają wszystkie grupy konsumentów. Nawet wśród najstarszej grupy respondentów, 56 proc. słyszało o GenAI. Żadna nowa technologia nie zdobywała popularności tak szybko. Potrzeby konsumentów, jeśli chodzi o wykorzystanie AI, są bardzo podobne – są to głównie wyszukiwanie informacji i pomoc w podejmowaniu decyzji, ale młodzi najczęściej szukają pomocy w nauce (56 proc.), a starsi w wyszukiwaniu informacji (78 proc.).

Wskazano, że konsumenci oczekują, że AI będzie wykorzystana w biznesie i sektorze publicznym. Zależy im głównie na automatyzacji. Aż 83 proc. badanych oczekuje usprawnienia procedur w sektorze publicznym dzięki AI. Poza tym, konsumenci kierują się wygodą – aż 67 proc. respondentów chciałoby mieć możliwość korzystania z wirtualnych przymierzalni w sklepach internetowych.

Adopcja AI postępuje bardzo szybko, ale konsumentów nadal cechuje niepewność co do niektórych rozwiązań i konsekwencji wynikających z ich stosowania. Przede wszystkim obawiają się braku inkluzywności i odpowiedniej kontroli nad AI – aż 75 proc. respondentów uważa, że AI może spowodować wykluczenie społeczne, a 80 proc. przewiduje, że przyczyni się do dezinformacji.

"Wyniki naszego badania są jednoznaczne. Polscy konsumenci są gotowi na AI. Prawie 60 proc. z nich słyszało o sztucznej inteligencji i większość z nich korzysta już z tej technologii w codziennym życiu. I choć konsumenci zwracają uwagę na kwestie prywatności i dostępu do danych, to zamierzają aktywnie korzystać z dobrodziejstw jakie niesie ze sobą wykorzystanie AI" - powiedział cytowany w raporcie Jakub Borowiec, partner PwC Polska, lider zespołu AI & Analytics.

"Na zmieniające się trendy reagują polskie firmy. Ponad 75 proc. z nich zaczęło wykorzystywać AI w praktyce: od automatyzacji procesów po usprawnienie kontaktu z klientami. Co ciekawe ponad 80 proc. respondentów oczekuje, że te nowe narzędzia technologiczne usprawnią procedury w sektorze publicznym" - dodał.

Podano, że właściwe zarządzanie sześcioma kluczowymi obszarami (strategia, dane, technologia, biznes, kultura i talenty oraz ład korporacyjny, ryzyko i zgodność) pozwoli osiągnąć duże korzyści — zwiększając konkurencyjność i innowacyjność w firmie. Ponad 50 proc. firm opracowało swoją strategię nt. AI (albo zaczęło nad tym pracować).

Prawie połowa organizacji twierdzi, że większość danych (powyżej 50 proc.) jest trzymana w repozytoriach (np. hurtownie danych). Firmy są gotowe na chmurę – 90 proc. organizacji, które mają ustrukturyzowane podejście do AI korzysta z chmury.

69 proc. respondentów twierdzi, że organizacja nie zatrudnia wystarczającej liczby ekspertów z dziedziny AI. Dodatkowo, dostosowanie się do obowiązujących regulacji prawnych jest wyzwaniem – wyłącznie 26 proc. organizacji wdrożyło wymagania dla AI.

"Żeby w pełni wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji należy na chłodno zacząć już teraz oddzielać powszechny entuzjazm i opowieści sprzedawców od faktycznych potrzeb i możliwości ludzi, biznesu i administracji. AI to wciąż nowa technologia i bezustannie trwają poszukiwania jej zastosowań i sposobów jej uporządkowania" - powiedział Michał Targiel, partner PwC Polska, zespół Intelligent Process Automation & AI.

"Równocześnie firmy zwracają uwagę na trudności w rekrutacji topowych talentów. Walka o talenty nigdy nie była tak kluczowa dla budowania konkurencyjności na świecie" - dodał.

Jak wskazano, pomimo ogromnego zainteresowania ChatGPT, biznes widzi największą wartość dodaną w automatyzacji procesów, wykrywaniu anomalii i poprawie jakości predykcji. W sektorze sprzedaży detalicznej najważniejszym obszarem zastosowania AI jest kontakt z klientem, w szczególności wirtualni agenci oraz analiza sentymentu. Natomiast w sektorze finansowym najważniejsze obszary analityki dotyczą automatyzacji procesów usługowych, w tym rozpoznawanie mowy i dokonywanie predykcji.

Pomimo braku ustrukturyzowanego podejścia, ponad 75 proc. firm planuje lub zaczęło już wdrażać rozwiązania z zakresu generatywnej sztucznej inteligencji. Najwyższy odsetek firm planujących wdrożenie rozwiązań AI przypada organizacjom z sektorów sprzedaży detalicznej oraz finansowego. Ponad 80 proc. z nich inwestuje w rozwiązania AI, a także co najmniej połowa przedsiębiorstw podejmuje decyzje biznesowe przy wsparciu AI.

Najważniejszym obszarem rozwoju we wszystkich organizacjach była automatyzacja procesów oraz analizy predykcyjne. Prawie połowa ankietowanych przedsiębiorstw (48 proc.) korzysta obecnie z analityki predykcyjnej.

"Większość pomysłów na wykorzystanie AI nie kończy się wdrożeniem (80 proc.). Aby uniknąć marnowania zasobów prace nad zastosowaniem AI muszą wynikać z przyjętej strategii AI oraz być ocenione pod kątem możliwości, kosztów i korzyści. Taka strategia musi być dopasowana do sektora oraz stopnia dojrzałości AI firmy. Dzięki temu inwestycje w AI przyniosą realne korzyści i pozytywnie wpłyną na efektywność firmy i zwiększą lojalność klientów" - powiedział Michał Gamrot, wicedyrektor PwC Polska, zespół AI & Analytics.

Brak specjalistów z dziedziny AI może stanowić duże zagrożenie wobec planów wykorzystania nowych technologii przez polskie firmy, dlatego kluczowa jest edukacja. 69 proc. respondentów twierdzi, że ich firma nie zatrudnia wystarczającej liczby ekspertów z dziedziny AI. Najmniej, bo wyłącznie 10 proc. firm w sektorze finansowym, deklaruje że zatrudnia wystarczającą liczbę wykwalifikowanych specjalistów. Podobnie, choć nieco lepiej wygląda sytuacja w sektorze retail, gdzie odsetek ten wynosi 23 proc.

Jednocześnie prawie 70 proc. organizacji nie przeprowadziło analizy kompetencji pracowników zaangażowanych w rozwój sztucznej inteligencji. 64 proc. organizacji posiada lub planuje przygotować ścieżki kariery i rozwoju pracowników zaangażowanych w budowę i wykorzystywanie AI.

Wśród najczęściej identyfikowanych ryzyk związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji przedsiębiorstwa wskazują wyciek danych poufnych (57 proc.), brak jasnej odpowiedzialności za wyniki AI (39 proc.), cyberbezpieczeństwo (35 proc.), naruszenie praw własności intelektualnej (31 proc.). (PAP Biznes)

alk/ ana/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5541 -0,47%
1 EUR 4,2913 -0,05%
1 GBP 5,1285 -0,04%
100 JPY 2,6238 -0,30%
1 USD 3,9296 0,12%

Powiązane