Profil:
Dino Polska SADino chce utrzymać trend poprawy marży brutto, zakłada średni jednocyfrowy LFL w IV kw. (opis)
Dino Polska chce utrzymać trend poprawy marży brutto. W czwartym kwartale przewiduje średni jednocyfrowy wzrost LFL - poinformował Michał Krauze, członek zarządu i dyrektor finansowy Dino.
„Jeśli chodzi o marżę brutto, w związku z tym, że mamy na rynku stabilną sytuację poprawiamy warunki zakupowe. Polityka cenowa jest niezmienna, benczmarkujemy się do sieci dyskontowych" - powiedział Krauze podczas telekonferencji dla inwestorów.
"Uważamy, że jesteśmy na ścieżce poprawy marży i chcielibyśmy utrzymać ten trend” - dodał.
Zauważył, że łańcuch dostaw jest obecnie niezachwiany.
Po trzech kwartałach przychody grupy Dino wyniosły 21,522 mld zł i były o 13,5 proc. wyższe rdr.
Wzrost sprzedaży LfL w III kw. wyniósł 2,3 proc. W I-III kw. sprzedaż LFL wzrosła o 4,9 proc. (20,6 proc. wzrostu przed rokiem).
W czwartym kwartale Dino oczekuje średniego jednocyfrowego wzrostu LFL.
"Nasze oczekiwanie na czwarty kwartał to średni jednocyfrowy LFL” - powiedział Krauze.
Jak poinformował, sprzedaż LFL w Dino w październiku wróciła do dobrych poziomów z lipca i sierpnia.
"Jeśli chodzi o LFl w III kwartale, to po dwóch dobrych miesiącach: lipcu, sierpniu, mieliśmy bardzo słaby wrzesień, ale w październiku LFL wróciły do poziomów z lipca i sierpnia" - powiedział członek zarządu, wskazując, że na wyniki września wpływ mogła mieć pogoda.
Ocenił, że konsument jest w dobrej kondycji, ale nadal ostrożnie podejmuje decyzje zakupowe.
Wskazał, że w trzecim kwartale deflacja koszyka była mniejsza niż w drugim kwartale.
"Spodziewamy się powrotu inflacji, obecnie jesteśmy cały czas w deflacji. (...) Pewnie w najbliższych okresach inflacja powróci, choćby dlatego, że wejdziemy w efekt bazy" - powiedział Krauze.
Pytany, czy można zakładać wyhamowanie spowolnienia marży EBITDA, odpowiedział: "Spowolnienie powinno ulec wyhamowaniu i chcemy przejść na ścieżkę poprawy. Zamierzamy poprawiać marżę EBITDA. (...) Z poziomu, który mamy teraz jesteśmy w stanie poprawić marżę EBITDA".
Marża EBITDA po trzech kwartałach 2024 roku wyniosła 7,8 proc., podczas gdy w okresie 9 miesięcy 2023 r. było to 8,9 proc
Pytany o plany na wykorzystanie generowanych środków, Krauze odpowiedział: „Celem na przyszły rok jest jak największe przyspieszenie rozwoju. Na razie chcemy zobaczyć w jakim stopniu jesteśmy w stanie rozwijać sieć - jak szybko, jak dużo sklepów, a to będzie wytyczna do tego, co będziemy robić z gotówką”.
Krauze podtrzymał, że spółka zamierza otworzyć w przyszłym roku więcej sklepów niż w tym roku.
„To proces długotrwały i nie da się przeskoczyć bardzo szybko na wyższe tempo. To trwa” – powiedział członek zarządu.
Poinformował, że CAPEX na sklep rośnie obecnie zgodnie z inflacją.
Spółka widzi szansę, by w 2025 roku koszty OPEX rosły równo z przychodami.
W III kwartale 2024 r. Dino Polska uruchomiło 69 nowych sklepów. Na koniec września 2024 r. sieć Dino obejmowała 2.572 markety, o 232 więcej niż rok wcześniej. (PAP Biznes)
pel/ ana/