Profil:
Vercom SASkorygowana EBITDA Vercomu w III kwartale wzrosła do 29 mln zł, blisko konsensusu
Skorygowana EBITDA Vercom, grupy technologicznej specjalizującej się w dostarczaniu globalnych usług komunikacji w modelu SaaS, wzrosła w trzecim kwartale 2024 roku o 28 proc., do 29 mln zł.Tym samym, wynik EBITDA za ostatnie 12 miesięcy po raz pierwszy w historii Vercom przekroczył 100 mln zł.
Analitycy ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się, że skorygowana EBITDA sięgnie w trzecim kwartale 28,5 mln zł.
Zysk netto zwiększył się o 52 proc. do 19,7 mln zł, a rynek spodziewał się 19,5 mln zł.
Przychody Vercom wyniosły 145,1 mln zł, a rynek szacował je na 132,1 mln zł.
Vercom podał, że wysoka dynamika wzrostu to efekt kontynuacji sprzyjającego sentymentu wśród klientów enterprise oraz zwiększenia liczby pozyskiwanych klientów w segmencie SME.
"Miniony kwartał to kolejny kamień milowy w historii Vercom. Przekroczenie poziomu 100 mln zł EBITDA za ostatnie 12 miesięcy potwierdza nasze globalne aspiracje na rynku CPaaS. Jesteśmy tym samym bardzo blisko realizacji wszystkich celów, które przed sobą postawiliśmy wchodząc na GPW, wliczając w to blisko trzykrotny wzrost kapitalizacji od IPO" - powiedział Krzysztof Szyszka, prezes zarządu Vercom.
Liczba klientów Vercom wzrosła o 21 proc. rdr. osiągając poziom 91.600.
"Komentując miniony kwartał szczególnie cieszy nas fakt, że wkraczamy w najlepszy okres sprzedażowy przy bardzo dobrym sentymencie, co potwierdza wzrost liczby klientów o ponad 16 tysięcy podmiotów rdr. oraz kolejny kwartał z wysoką dynamiką sprzedaży do obecnych klientów" – dodał Szyszka.
Pomimo dalszego osłabienia dolara oraz euro względem złotego, w których Vercom generuje ok. 60 proc. marży, w III kw. 2024 spółka odnotowała dynamikę marży brutto na poziomie 18 proc. rdr.
Jak podała spółka, Głównymi czynnikami wzrostu była rosnąca sprzedaż do obecnych klientów, która przełożyła się na rekordowy wzrost NER (Net Expansion Rate) do 156 proc. oraz wysoka dynamika pozyskiwania nowych klientów. Miniony był pod tym względem drugim najlepszym okresem w ciągu ostatniego roku, w którym Vercom pozyskał 4.300 nowych klientów.
Przełożyło się to na wzrost liczby obsługiwanych podmiotów o 21 proc. rdr., osiągając 91.600 na koniec III kw. 2024.
"W minionym kwartale potwierdziliśmy umiejętność zachowania wysokiej dyscypliny kosztowej, co pozwoliło nam maksymalnie wykorzystać efekt dźwigni operacyjnej. Efektem tego było utrzymanie wysokiej dynamiki EBITDA i wykonanie kolejnego kroku w stronę realizacji ambitnego celu, jakim jeszcze niedawno mogło się wydawać wypracowanie 110 mln zł EBITDA w 2024 roku" - powiedział Łukasz Szałaśnik, dyrektor finansowy Vercom.
"Przed nami ostatni kwartał roku, w którym ze względu na sezonowość generujemy blisko 30 proc. rocznych przychodów. Liczymy także na trwałe odwrócenie blisko dwuletniego trendu umacniania złotego względem dolara, które w minionym kwartale obniżyło nominalną dynamikę marży brutto o ok. 5 p.p. rdr" – dodał.
Vercom aktywnie wzmacnia swoją pozycję na rynku nowoczesnych form komunikacji, szczególnie w obszarze RCS, który zyskuje na popularności wraz z wdrażaniem tej technologii przez operatorów telekomunikacyjnych oraz natywnym wsparciem w najnowszej wersji iOS.
W ostatnim kwartale spółka nawiązała współpracę z wiodącymi markami konsumenckimi, m.in. z LPP, Jeronimo Martins, Media Expert, Home&You oraz Wakacje. pl.
"Zainteresowanie RCS rośnie w zawrotnym tempie, a globalny rynek tej technologii ma według prognoz wzrosnąć dziewięciokrotnie do 2028 roku, osiągając wartość 2,8 mld USD. Dla nas RCS to jeden z kluczowych kanałów rozwoju, dlatego cieszy nas możliwość realizacji tej usługi dla czołowych podmiotów na lokalnym rynku" - powiedział Tomasz Pakulski, członek zarządu Vercom.
Vercom tworzy globalne usługi komunikacji w modelu SaaS, które umożliwiają klientom budowanie trwałych relacji z odbiorcami za pośrednictwem wielu kanałów komunikacji.
Obecnie z usług Vercom korzysta 91.600 firm oraz prywatnych przedsiębiorców na 180 rynkach, w tym takie podmioty jak IKEA, Rossman, American Express, DHL, Coca-Cola oraz BNP Paribas.
Zespół Vercom obejmuje ponad 400 osób skupionych w 30 lokalizacjach na całym świecie, m.in. w San Francisco, Nowym Jorku, Berlinie, Pradze, Poznaniu oraz Warszawie.
---
Poniżej przedstawiamy wyniki Vercomu w trzecim kwartale 2024 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes oraz poprzednich wyników. Dane w mln zł.
3Q2024 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2024 | rdr |
Przychody | 145,1 | 132,1 | 9,8% | 71% | 25% | 365,6 | 52% |
EBITDA | 29,0 | 28,5 | 1,7% | 31% | 7,4% | 79,1 | 30% |
EBIT | 24,5 | 24,3 | 0,8% | 34% | 6,8% | 66,7 | 35% |
zysk netto j.d. | 19,7 | 19,5 | 1,0% | 52% | 8,0% | 54,4 | 36% |
marża EBITDA | 20,0% | 21,7% | -1,69 | -6,18 | -3,31 | 21,64% | -3,56 |
marża EBIT | 16,9% | 18,5% | -1,58 | -4,71 | -2,91 | 18,23% | -2,30 |
marża netto | 13,6% | 14,8% | -1,27 | -1,73 | -2,16 | 14,89% | -1,76 |
(PAP Biznes)
pr/