Profil:
Allegro.eu S.A.Skorygowana EBITDA Allegro w III kw. wyniosła 734,1 mln zł, konsensus 720,1 mln zł (opis)
Skorygowana EBITDA grupy Allegro w trzecim kwartale 2024 roku wzrosła o 8,4 proc. rok do roku do 734,1 mln zł - podała spółka w komunikacie. Konsensus PAP Biznes zakładał 720,1 mln zł skorygowanej EBITDA .
Wartość sprzedanych towarów brutto (GMV) w Grupie Allegro, czyli z uwzględnieniem działalności międzynarodowej, wzrosła o prawie 10 proc. r/r w trzecim kwartale.
Liczba aktywnych kupujących w całym regionie wzrosła do 20,5 mln, z czego ponad 5,5 mln to kupujący na platformach poza Polską.
Przychody grupy wzrosły w trzecim kwartale 2024 roku o 7,8 proc. do 2.62 mln zł wobec 2.67 mln zł konsensusu.
"Allegro utrzymało w trzecim kwartale doskonałe marże w polskiej części grupy i kontynuowało rozwój swojego modelu marketplace na arenie międzynarodowej. Rentowność w Polsce i na poziomie grupy okazała się nieznacznie wyższa od oczekiwań, podczas gdy dźwignia finansowa Allegro spadła poniżej 1x skorygowanego zysku EBITDA grupy" - powiedział Jon Eastick, CFO Allegro, cytowany w komunikacie prasowym.
Allegro spodziewa się w czwartym kwartale 2024 roku spadku skorygowanego zysku EBITDA o 2-6 proc. rok do roku. Przed rokiem, w czwartym kwartale 2023, skorygowana EBITDA grupy wyniosła 751,8 mln zł.
"Wzrost GMV skonsolidowanej grupy oczekiwany jest w zakresie 8-10 proc. r/r w czwartym kwartale, a przychody spodziewane są w przedziale -2 proc. do +2 proc. r/r. Skorygowany zysk EBITDA całej grupy powinien być o 2-6 proc. niższy r/r, zaś skonsolidowany CAPEX spodziewany jest na poziomie 200-220 mln zł" - napisano w komunikacie.
W czwartym kwartale 2024 roku Allegro oczekuje wzrostu GMV z działalności w Polsce w przedziale 11-13 proc. r/r, przy wzroście przychodów o 13-16 proc. i skorygowanego zysku EBITDA o 4-7 proc. r/r.
Przewidywana wartość GMV działalności międzynarodowej ma spaść w tym czasie o 25-28 proc. r/r.
"Efekt dalszego ograniczania przynoszącej straty części sprzedaży Grupy MALL przeważa nad efektem organicznych wzrostów na nowych platformach, czego skutkiem będzie spodziewany spadek przychodów z działalności międzynarodowej o 48-52 proc. r/r w czwartym kwartale" - napisano w komunikacie.
Skorygowana strata EBITDA z działalności za granicą ma wynieść w czwartym kwartale 210-230 mln zł.
Wydatki inwestycyjne Allegro szacowane są na 170-180 mln zł w Polsce i 30-40 mln zł poza krajem.
"Już wkrótce będziemy w całej grupie korzystać ze wspólnej platformy technologicznej, co m.in. pomoże jeszcze lepiej skoordynować wszystkie wewnętrzne procesy. Chcemy się rozwijać poprzez usuwanie wszelkich barier w kupowaniu i sprzedawaniu, a nasz model marketplace to najlepszy na to sposób. Dążymy jednocześnie do zapewnienia efektywnej logistyki lokalnie i międzynarodowo oraz rekrutujemy najlepsze talenty wszędzie tam, gdzie jesteśmy obecni" - powiedział prezes Allegro Roy Perticucci, cytowany w komunikacie prasowym.
"Nie ma lepszego czasu, aby udowodnić naszą siłę i niezrównany wybór, jaki dajemy, niż w sezonie bożonarodzeniowym. Jesteśmy na to gotowi z platformami Allegro działającymi w Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Przygotowujemy się też do uruchomienia platform w Słowenii i Chorwacji, co powinno nastąpić w nadchodzących kwartałach” - dodał.
GMV w Polsce wzrosła o 10,8 proc. r/r, czyli w tempie ponad pięć razy szybszym niż dynamika krajowej sprzedaży detalicznej. Wartość wskaźnika wyniosła 14,7 mld zł w trzecim kwartale.
Przychody z działalności w Polsce zwiększyły się o 17,1 proc. r/r do 2,29 mld zł w trzecim kwartale przy przekraczającym 30 proc. tempie wzrostu przychodów z działalności reklamowej.
Skorygowany zysk EBITDA z działalności w Polsce wzrósł o 13,5 proc. r/r do 883 mln zł w trzecim kwartale. Dzięki temu marża sięgnęła 6 proc. GMV, powyżej średnioterminowych oczekiwań Allegro na poziomie 5,3-5,7 proc.
Liczba aktywnych kupujących na Allegro w Polsce przekroczyła 14,9 mln w trzecim kwartale, a średnia wartość GMV na aktywnego kupującego przyspieszyła wzrost do 6,8 proc. r/r, osiągając poziom 3.950 zł rocznie.
Zdaniem CFO Allegro Jona Easticka, silna pozycja finansowa daje spółce dużo pewności w ramach dalszej ekspansji w regionie, jak i w inwestycjach w silniki wzrostu w reklamie, fintechu i logistyce.
"Klienci i klientki Allegro w Polsce zwiększali swoje wydatki u nas w najszybszym tempie od roku pomimo słabnącej sprzedaży detalicznej w kraju. W ramach naszych prognoz na czwarty kwartał zamierzamy przyspieszyć wzrost GMV nawet do 13 proc. r/r." - powiedział Eastick.
"Choć oczekujemy, że wzrost naszego skorygowanego zysku EBITDA zwolni w czwartym kwartale, to całoroczna marża skorygowanego zysku EBITDA utrzyma się powyżej naszych średnioterminowych oczekiwań na poziomie 5,3–5,7 proc. GMV” - dodał.
Allegro cz w Czechach i Allegro sk na Słowacji zyskały 300 tysięcy nowych aktywnych kupujących w trzecim kwartale, co daje łącznie 2,8 miliona konsumentów aktywnie kupujących na dwóch nowych platformach Allegro.
Przełożyło się to na 96 milionów wizyt i 5,7 sprzedanych przedmiotów na obu tych marketplace’ach w ostatnim kwartale, przy czym sprzedaż czeskich i słowackich sprzedających wzrosła o 40 proc. w ujęciu kwartalnym.
Allegro podało, że w dużej mierze dzięki nowym platformom operacje międzynarodowe Allegro zaksięgowały w trzecim kwartale wyniki zgodne z oczekiwaniami. Również zgodnie z oczekiwaniami GMV czeskich marek spadło rok do roku, ponieważ Allegro nadal ogranicza niskomarżową sprzedaż w ramach MALL.
W tym samym czasie GMV i przychody generowane przez nowe platformy Allegro podwoiły się rok do roku w trzecim kwartale, co spowodowało nieco niższą niż oczekiwano ogólną skorygowaną stratę EBITDA operacji międzynarodowych.
---
Poniżej przedstawiamy wyniki Allegro w trzecim kwartale 2024 roku oraz ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes i poprzednich wyników. Dane w mln zł.
3Q2024 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2024 | rdr |
Przychody | 2621,0 | 2668,0 | -1,8% | 7,8% | -2,8% | 7793,0 | 9,0% |
EBITDA Skoryg. | 734,1 | 720,1 | 1,9% | 8,4% | -3,8% | 2203,4 | 23% |
EBIT | 407,4 | 453,3 | -10% | 5,2% | -17% | 1336,7 | 42% |
zysk netto j.d. | 193,1 | 305,6 | -37% | -20% | -44% | 782,0 | 51% |
marża EBITDA | 28,0% | 27,1% | 0,96 | 0,17 | -0,29 | 28,27% | 3,27 |
marża EBIT | 15,5% | 16,9% | -1,39 | -0,37 | -2,75 | 17,15% | 3,99 |
marża netto | 7,4% | 11,5% | -4,09 | -2,57 | -5,50 | 10,03% | 2,80 |
(PAP Biznes)
pr/