Krajowa Izba Klastrów Energii inicjatorem parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej i innowacji (MediaRoom)

20 listopada w Sejmie RP odbyło się pierwsze spotkanie parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej, elektromobilności i innowacji, które zgromadziło ponad 100 uczestników z różnych sektorów związanych z energetyką, transportem zeroemisyjnym i innowacjami z całej Polski. Spotkanie zespołu parlamentarnego do spraw kluczowych obszarów miało na celu omówienie aktualnych wyzwań oraz pomysłów na przyszłość, a także wzmocnienie współpracy między branżami i ustawodawcą. Jego przewodniczącym jest Artur Łącki, szef zespołu parlamentarnego Województwa Zachodniopomorskiego. Jednym z inicjatorów powstania zespołu była Krajowa Izba Klastrów Energii i OZE.


Albert Gryszczuk, innowator i twórca pierwszego polskiego elektrycznego samochodu dostawczego e-VanPL, zwrócił uwagę na intensywny rozwój rynku pojazdów elektrycznych. Jego zdaniem inwestycje w nowoczesne technologie oraz infrastruktura ładowania są niezbędne, aby ułatwić przejście na transport zeroemisyjny.

„Widzimy ogromny potencjał w tej dziedzinie. Dziś do dyspozycji mamy polskie technologie firm płacących podatki w Zgorzelcu, w Województwie Dolnośląskim i dla Polski” - podkreślił Albert Gryszczuk.

Krzysztof Burda z Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności zwrócił uwagę na znaczenie harmonizacji działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. „Musimy działać wspólnie, aby zrealizować nasze cele. Wspieranie innowacji w obszarze transportu zeroemisyjnego jest kluczowe dla przyszłości naszej gospodarki oraz walki ze zmianami klimatycznymi” - powiedział Burda.

Ważnym momentem spotkania było wystąpienie Tadeusza Krupińskiego z Krajowej Izby Klastrów Energii i OZE, który przedstawił wizję zupełnie nowego modelu polskiego sytemu energetycznego.

„Współpraca między różnymi sektorami jest kluczem do osiągnięcia naszych wspólnych celów. W zespole parlamentarnym widzimy potencjał do realnych zmian, które zmienią oblicze polskiej energetyki i transportu. Potrzebne jest ministerstwo ds. energetyki skupiające zagadnienia energetyki. Obecnie polska energetyka jest rozproszona, ale niestety głównie po wielu ministerstwach” - podsumował Tadeusz Krupiński.

W kontekście transportu publicznego Piotr Śladowski z autobusu Pilea mówił o rosnącej potrzebie elektryfikacji floty transportu miejskiego. Autobusy elektryczne to nie tylko przyszłość, ale i teraźniejszość. Musimy zainwestować w nowe rozwiązania, aby zredukować emisje i poprawić jakość życia w miastach. Potrzebujemy decyzji od właściciela, rządu, by rozwijać firmę. W przyszłym roku otwiera się portfel zamówień” - zaznaczył.

O istotnym aspekcie transformacji, jakim są potrzeby kadrowe branży mówiła dr Magdalena Lazarek. „Wzrost sektora energii odnawialnej i elektromobilności stworzy nowe miejsca pracy, ale wymaga to odpowiedniego przygotowania kadry. Musimy inwestować w edukację i szkolenia” - stwierdziła Lazarek z Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie. Natalia Kaczmarek, wskazując na wyzwania nowego przemysłu, podkreśliła potrzebę dostosowania przepisów do dynamicznie zmieniających się warunków rynku. „Regulacje muszą iść w parze z postępem technologicznym, aby nie blokować innowacji, które mogą przynieść korzyści ekologiczne i ekonomiczne” - dodała Kaczmarek. Łukasz Szeląg z Wojewódzkiej Rady Rynku Pracy w Szczecinie mówił o roli lokalnych instytucji w kreowaniu nowych miejsc pracy w obszarze zrównoważonego transportu. „Naszym zadaniem jest wspieranie rozwoju lokalnego rynku pracy w zgodzie z trendami rozwoju branż związanych z zieloną energetyką” - zauważył Szeląg.

Mateusz Gawroniak jako przedstawiciel nowoczesnych serwisów dla elektrycznych aut podkreślił znaczenie odpowiedniej infrastruktury serwisowej. „Aby przyspieszyć adaptację pojazdów elektrycznych, musimy wyjść naprzeciw potrzebom właścicieli tych aut, oferując im usługi na najwyższym poziomie” - podkreślał Gawroniak.

Przedstawiciele samorządów wskazywali na potrzebę uruchomienia środków dla miast. „Mamy gotowe projekty na transformację energetyczną w miastach. Może zamiast budowy dużych spalarni budujmy małe obiekty, rozwiązując problem odpadów i ekologicznych źródeł energii” - mówił Maciej Żebrowski, burmistrz Wałcza.

„⁠e-Fasiąg może wozić turystów nad morzem i w górach. To budowa nowoczesnej oferty turystycznej. Możemy wozić turystów nad Morskie Oko w Zakopanem czy w Białowieży na bazie tego pojazdu” - zwracał uwagę Albert Gryszczuk.

Przed i po spotkaniu zespołu parlamentarnego przed Sejmem były prezentowane pojazdy elektryczne polskiej produkcji e-VanPL i autobus PILEA. Parlamentarzyści mogli na własne oczy przekonać się, jak duży potencjał drzemie w polskich przedsiębiorcach z branży elektromobilności.

Dyskusje toczyły się w atmosferze silnego zaangażowania i nadziei na przyszłość, a zgromadzeni uczestnicy, w tym parlamentarzyści, podkreślali, że wspólnie mogą osiągnąć wiele w zakresie zrównoważonego rozwoju i innowacji w Polsce.

Źródło informacji: Glaubicz Garwolińska Consultants w imieniu organizacji społecznej KIKE

UWAGA: Za materiał opublikowany przez redakcję PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”.

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,6457 -1,07%
1 EUR 4,3319 -0,26%
1 GBP 5,1929 -0,60%
100 JPY 2,6743 -1,04%
1 USD 4,1705 1,25%

Powiązane