W Korei Południowej ruszyła budowa pływającego terminala gazowego dla Polski

We wtorek w stoczni Hyundaia w Korei Południowej ruszyła budowa jednostki FSRU, czyli pływającego terminalna gazowego, który pracować będzie w Zatoce Gdańskiej - poinformował wiceprezes Gaz-Systemu Adam Bryszewski. Dodał, że pierwszy gaz z terminala ma popłynąć w 2028 r.


Wiceprezes Gaz-Systemu Adam Bryszewski przekazał podczas sejmowej komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, że we wtorek zaczęła się produkcja w Koreańskiej Stoczni Ulsan należącej do Hyundaia, jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) zakontraktowanej u japońskiego armatora firmy MOL (Mitsiu OSK Lines). Jednostka ta będzie pracować w Zatoce Gdańskiej.

Bryszewski wyjaśnił, że chodzi o rozpoczęcie pierwszej fazy - budowy konstrukcji statku. Dodał, że cały proces potrwa to ok 1,5 roku. Umowę na czarter jednostki podpisano z firmą White Eagle Energy Ltd., z grupy Mitsiu OSK Lines kwietniu 2024 r.

"Na najbliższe dni planowane jest rozpoczęcie prac budowlanych w części offshorowej i prac budowlanych dotyczących falochronu" - poinformował również Bryszewski.

Wskazał, że przekazanie do eksploatacji terminala zaplanowano na przełom 2027/2028, a pierwszy gaz z niego popłynie w 2028 r.

"Koszt całej inwestycji, nie licząc opłat za czarter statku to 4,5 mld zł. Falochron dodatkowe 800 mln zł; łączny koszt inwestycji to 5,3 mld zł" - powiedział wiceprezes Gaz-Systemu.

Z informacji przekazanych przez przedstawicieli spółki wynika, że rozpoczęcie prac pogłębiarskich pod stanowiska statkowe planowane jest w III kwartale br. To są najbliższe tygodnie - sprecyzował Bryszewski.

Dodał, że jeśli chodzi o prace lądowe, to przygotowanie terenu budowy zakończy się na przełomie III-IV kwartału br. Jak stwierdził, na koniec przyszłego roku planowane jest zakończenie wszystkich trzech części liniowych gazociągów mających rozprowadzać po kraju gaz z terminala FSRU.

Bryszewski zwrócił uwagę, że na 100 proc. mocy terminala FSRU w Gdańsku, wiążące zamówienie na okres 15 lat złożył Orlen. Wiceprezes Gaz-Systemu podkreślił, że terminal pomoże zaspokoić większe zapotrzebowanie Polski na gaz, które, jak wskazał, ma wzrosnąć w 2031 r. do 28 mld m sześc. Obecnie to ponad 19 mld m. sześc. z uwzględnieniem eksportu i magazynów. "Jest dosyć duże zainteresowanie gazem z Polski po stronie ukraińskiej" - dodał.

Zaznaczył również, że na potrzeby terminala powstanie również falochron o długości 1,3 km.

"To będzie falochron skrzyniowy. Trwają rozmowy z armatorami pontonu do budowy skrzyń po awarii poprzedniego. W tym roku powstanie 6-7 skrzyń" - poinformowała dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Aneta Stelmaszyk-Świerczyńska.

Zastępca dyrektora biura obsługi pełnomocnika rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej w Ministerstwie Przemysłu Katarzyna Flak podkreśliła z kolei, że realizacja programu FSRU nie ma opóźnień i jest on realizowany zgodnie z harmonogramem. Dodała, że inwestycja Gaz-Szytemu ma być ona "kompatybilna" z inwestycją, którą realizuje Urząd Morski w Gdyni.

"Ze strony Gaz-Systemu zostały podpisane wszystkie kluczowe umowy wykonawcze dla części morskiej i pozwolenia. Program budowy FSRU zapewni Polsce dodatkowo 6,1 mld m sześc. gazu rocznie to (...) 1/3 dostaw gazu do Polski, bardzo elastycznych, z dowolnego miejsca na świecie" - podkreśliła Flak.

Cały projekt FSRU przewiduje budowę falochronu na koszt Urzędu Morskiego w Gdańsku oraz nabrzeża, podmorskiego gazociągu wiodącego na brzeg, a także gazociągu lądowego Gdańsk-Kolnik-Gardeja-Gustorzyn. Nabrzeże dla pływającego terminala powstanie na wschód od portu w Gdańsku - 3 km od brzegu. Będzie umożliwiało zakotwiczenie dwóch takich jednostek.

Gaz-System w kwietniu 2024 r. podpisał umowę czarteru FSRU z firmą White Eagle Energy Ltd.

W listopadzie 2024 r. spółka podpisała umowy na budowę trzech gazociągów lądowych: Kolnik – Gdańsk, Gardeja – Kolnik i Gustorzyn – Gardeja, o łącznej długości 250 km. Nowa infrastruktura przesyłowa ma umożliwić odbiór dostarczanego drogą morską skroplonego gazu ziemnego (LNG), a następnie po jego regazyfikacji przesłanie do krajowego systemu przesyłowego, w celu dostarczenia do odbiorców.

Na początku grudnia 2024 r. wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz na stronie internetowej urzędu opublikowała decyzję, w której zatwierdziła projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany terminalu FSRU i udzieliła spółce Gaz-System pozwolenia na jego budowę.

Należący w 100 proc. do Skarbu Państwa operator systemu przesyłowego gazu Gaz-System odpowiada za przesył gazu ziemnego i zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce; jest właścicielem i operatorem terminala LNG w Świnoujściu. (PAP)

ab/ mick/ gor/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5510 -0,14%
1 EUR 4,2438 -0,15%
1 GBP 4,8999 -0,12%
100 JPY 2,4660 0,38%
1 USD 3,6382 -0,13%