Budimex ukończył budowę terminalu kontenerowego T3 Baltic Hub

Budimex ukończył znaczącą część prac budowlanych przy realizacji terminalu T3 Baltic Hub w Porcie Gdańsk, co pozwoliło na komercyjne uruchomienie części terminala i rozpoczęcie obsługi największych statków kontenerowych przy nowym nabrzeżu - poinformowała spółka w komunikacie prasowym.


Terminal T3 to efekt współpracy Budimeksu w konsorcjum z DEME Dredging na zlecenie Baltic Hub. Projekt obejmował m.in. utworzenie sztucznej wyspy, pogłębienie dna morskiego, budowę głębokowodnego nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra oraz stworzenie 36-hektarowego placu kontenerowego. Cała realizacja powstawała na wodzie, jako przedłużenie istniejących już struktur terminali T1 i T2.

Dzięki nowemu terminalowi, Baltic Hub zwiększy swoje zdolności przeładunkowe o kolejne 1,5 mln TEU rocznie – do poziomu 4,5 mln TEU.

"Terminal T3 to strategiczna inwestycja dla regionu i całej Europy Środkowo-Wschodniej. (...) To inwestycja, która nie tylko wyznacza nowe standardy w zakresie infrastruktury portowej, ale także przyczynia się do rozwoju polskiej gospodarki" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Cezary Łysenko, dyrektor operacyjny budownictwa infrastrukturalnego, hydrotechnicznego i ogólnego, członek zarządu Budimex.

Jak wcześniej podawano, wartość inwestycji wynosi ok. 470 mln euro, czyli ok. 2 mld zł.

"To wydarzenie nie tylko napędza rozwój gospodarczy Pomorza i Polski, ale również umacnia pozycję naszego kraju jako strategicznego uczestnika globalnego handlu. Pozostajemy zaangażowani w rozwój, innowacje i inwestycje, które ugruntują pozycję Polski jako potęgi logistycznej" - powiedział Jan Van Mossevelde, prezes Baltic Hub, podczas ceremonii inauguracji T3.

"Nowoczesny port kontenerowy wzmacnia odporność łańcuchów i otwiera Polsce oraz całemu regionowi Europy Środkowo-Wschodniej dostęp do globalnych rynków na niespotykaną dotąd skalę" - dodał Piotr Matczuk, prezes PFR.

Baltic Hub Container Terminal to największy i najszybciej rozwijający się polski terminal kontenerowy i jedyny terminal głebokowodny na Bałtyku. Łączy Azję, Unię Europejską z Polską i wschodzącymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej i całego Morza Bałtyckiego.

Terminal jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund (30 proc.). (PAP Biznes)

doa/ gor/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5700 0,13%
1 EUR 4,2791 0,03%
1 GBP 5,0869 0,12%
100 JPY 2,6166 0,33%
1 USD 3,7495 -0,08%