Profil:
Budimex SABudimex ukończył budowę terminalu kontenerowego T3 Baltic Hub
Budimex ukończył znaczącą część prac budowlanych przy realizacji terminalu T3 Baltic Hub w Porcie Gdańsk, co pozwoliło na komercyjne uruchomienie części terminala i rozpoczęcie obsługi największych statków kontenerowych przy nowym nabrzeżu - poinformowała spółka w komunikacie prasowym.
Terminal T3 to efekt współpracy Budimeksu w konsorcjum z DEME Dredging na zlecenie Baltic Hub. Projekt obejmował m.in. utworzenie sztucznej wyspy, pogłębienie dna morskiego, budowę głębokowodnego nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra oraz stworzenie 36-hektarowego placu kontenerowego. Cała realizacja powstawała na wodzie, jako przedłużenie istniejących już struktur terminali T1 i T2.
Dzięki nowemu terminalowi, Baltic Hub zwiększy swoje zdolności przeładunkowe o kolejne 1,5 mln TEU rocznie – do poziomu 4,5 mln TEU.
"Terminal T3 to strategiczna inwestycja dla regionu i całej Europy Środkowo-Wschodniej. (...) To inwestycja, która nie tylko wyznacza nowe standardy w zakresie infrastruktury portowej, ale także przyczynia się do rozwoju polskiej gospodarki" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Cezary Łysenko, dyrektor operacyjny budownictwa infrastrukturalnego, hydrotechnicznego i ogólnego, członek zarządu Budimex.
Jak wcześniej podawano, wartość inwestycji wynosi ok. 470 mln euro, czyli ok. 2 mld zł.
"To wydarzenie nie tylko napędza rozwój gospodarczy Pomorza i Polski, ale również umacnia pozycję naszego kraju jako strategicznego uczestnika globalnego handlu. Pozostajemy zaangażowani w rozwój, innowacje i inwestycje, które ugruntują pozycję Polski jako potęgi logistycznej" - powiedział Jan Van Mossevelde, prezes Baltic Hub, podczas ceremonii inauguracji T3.
"Nowoczesny port kontenerowy wzmacnia odporność łańcuchów i otwiera Polsce oraz całemu regionowi Europy Środkowo-Wschodniej dostęp do globalnych rynków na niespotykaną dotąd skalę" - dodał Piotr Matczuk, prezes PFR.
Baltic Hub Container Terminal to największy i najszybciej rozwijający się polski terminal kontenerowy i jedyny terminal głebokowodny na Bałtyku. Łączy Azję, Unię Europejską z Polską i wschodzącymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej i całego Morza Bałtyckiego.
Terminal jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund (30 proc.). (PAP Biznes)
doa/ gor/