Profil:
Orange Polska SACAGR polskiego rynku RCS w okresie '25-'30 wyniesie 126 proc. - raport Tide Software i Orange Polska
Średnioroczny wzrost (CAGR) polskiego rynku RCS w okresie 2025-2030 wyniesie 126 proc., a jego wartość do 2030 roku sięgnie blisko 468 mln zł - wynika z raportu Tide Software i Orange Polska “Przyszłość komunikacji firm z klientami”.
"W nadchodzących latach RCS może stać się standardem wielokanałowej komunikacji – podobnie jak SMS-owe przelewy stały się fundamentem nowoczesnych płatności. Rynek komunikacji konwersacyjnej wkracza w nową erę. W ciągu najbliższych lat wzrost wykorzystania technologii RCS od Google może osiągnąć trzycyfrową, a następnie silną dwucyfrową dynamikę. To oznacza, że wzrost ten może przewyższyć tempo, w jakim polski rynek adaptował płatności mobilne. W najbliższym czasie możemy spodziewać się silnego wzrostu jego wykorzystania. Przyjęcie RCS przez Apple w 2024 roku dodatkowo otworzyło drogę do globalnej popularyzacji tej technologii" - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Jerzy Klimaszewski, prezes zarządu Tide Software, dostawcy platformy komunikacyjnej CPaaS.
RCS (Rich Communications Services) od Google łączy funkcję SMS i komunikatorów, w smartfonach wyświetla się jako czat RCS, czyli alternatywa dla SMS. W przeciwieństwie do klasycznych SMS-ów, RCS pozwala na przesyłanie obrazów, wideo, dynamicznych przycisków CTA oraz elementów interaktywnych. Rok 2024 był pierwszym okresem, w którym technologia RCS stała się dostępna na szerszą skalę, zarówno dzięki aktywności operatorów, jak i adaptacji RCS przez Apple w trzecim kwartale 2024, zaczynając od oprogramowania iOS18.
Według badań Mobilesquared, globalny rynek RCS Business Messaging (RBM) notuje najwyższą dynamikę wzrostu wśród wszystkich kanałów komunikacji biznesowej.
Średnioroczny wzrost rynku RCS w Polsce (CAGR) w latach 2025-2030 prognozowany jest na poziomie 126 proc. Poniżej prognozowany wzrost w poszczególnych latach:
CAGR (%) | |
2025/2026 | 276 |
2026/2027 | 203 |
2027/2028 | 99 |
2028/2029 | 74 |
2029/2030 | 48 |
Z raportu wynika, że wśród kluczowych czynników wpływających na dynamiczny wzrost rynku RCS są:
• rosnąca liczba wiadomości, SMS-ów biznesowych, czyli tzw. ruch A2P – application to person;
• rosnąca popularność RCS wśród użytkowników indywidualnych, czyli tzw. ruch P2P - person to person;
• rozwój rynku OTT (Over-the-Top) i jego wpływ na rynek wiadomości mobilnych;
• wzrost penetracji Android i Apple. RCS-y są dostępne na większości Androidów, z kolei penetracja RCS na iOS będzie rosła stopniowo, ze względu na adaptację tej technologii w 2024 roku.
"Widać już wyraźnie ogólnoświatowy wzrost wykorzystywania RCS w komunikacji interpersonalnej i biznesowej. To nie przejściowa moda, ale stały trend, który potwierdzają dane Grupy Orange w Europie oraz Afryce. Znajduje on potwierdzenie także na lokalnym rynku operatorskim w Polsce, gdzie obserwujemy systematycznie rosnącą liczbę użytkowników" – dodał Radosław Turek, kierownik produktów hurtowych w Orange Polska.
Wyniki raportu Tide Software i Orange Polska “Przyszłość komunikacji firm z klientami” zostały uzyskane w oparciu o badanie ilościowe CAWI na reprezentatywnej grupie 1.017 dorosłych respondentów (18-60+), wywiady pogłębione z przedstawicielami największych sieci handlowych w Polsce przeprowadzone przez ConQuest Consulting w grudniu 2024 roku, oraz wybrane dane Tide Software i Orange Polska. (PAP Biznes)
doa/ osz/