GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę odcinka A2 z uwzględnieniem ochrony rynku UE

GDDKiA ogłosiła przetarg na projekt oraz budowę ponad 16-kilometrowego odcinka autostrady A2 w województwie lubelskim (pomiędzy węzłem Biała Podlaska a rejonem Kijowca), po raz pierwszy uwzględniając założenia wyroku TSUE z 22 X 2024 r. - poinformowała GDDKiA na stronie. Wyrok ten daje zamawiającym możliwość m.in. niedopuszczania do przetargu ofert firm spoza UE.


"Ogłosiliśmy przetarg na projekt oraz budowę ponad 16-kilometrowego odcinka autostrady A2 w województwie lubelskim. Jest to pierwszy ogłoszony przez nas przetarg, który uwzględnia założenia wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 22 października 2024 r. Wyrok TSUE ma istotny wpływ na zasady udziału firm w unijnym rynku zamówień publicznych" - napisała dyrekcja na stronie.

Dodała, że zadaniem wykonawcy będzie opracowanie projektu technicznego i wykonawczego, uzyskanie niezbędnych decyzji oraz wybudowanie odcinka autostrady A2 pomiędzy węzłem Biała Podlaska a rejonem m. Kijowiec.

Termin składania ofert został wyznaczony na 16 czerwca 2025 r.

Dyrekcja wskazała, że wyrok TSUE daje poszczególnym zamawiającym możliwość decydowania m.in. o niedopuszczeniu do przetargu ofert składanych przez wykonawców z siedzibą w państwie innym niż: państwo członkowskie Unii Europejskiej, państwo-strona Porozumienia WTO w sprawie zamówień rządowych (GPA) lub państwo będące stroną umowy bilateralnej lub regionalnej zawartej przez Unię Europejską w zakresie zamówień publicznych.

Dotyczy to również członków konsorcjum oraz tzw. podmiotów udostępniających zasoby.

24 kwietnia p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Paweł Woźniak zapowiedział podczas EKG w Katowicach, że w przetargu na budowę autostrady A2 na wschód GDDKiA zastosuje nowe zapisy dot. ochrony unijnego rynku

Podczas sesji 17. EKG w Katowicach, poświęconej budownictwu i infrastrukturze, Woźniak był pytany m.in. o ochronę krajowego i - szerzej - europejskiego rynku, wobec obliczeń, że obecnie 10-20 proc. dróg ekspresowych i autostrad w Polsce budują firmy azjatyckie: tureckie i chińskie.

Szef Dyrekcji zapewnił wówczas, że kwestia ta jest mocno analizowana, weryfikowana pod kątem m.in. zabezpieczenia mocy i sił pod kątem realizacji planów inwestycyjnych. (PAP Biznes)

jz/ ana/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5629 -0,33%
1 EUR 4,2760 0,02%
1 GBP 5,0070 -0,17%
100 JPY 2,6126 -1,03%
1 USD 3,7592 -0,14%

Powiązane