Godziwy wkład Google w polskie spółki medialne powinien wynieść 78,67 mln euro rocznie - Fehradvice & Partners

Godziwy wkład Google w polskie spółki medialne powinien wynieść 78,67 mln euro rocznie - szacuje Fehradvice & Partners w raporcie "Media w Polsce i ich wartość dla Google" stworzonym we współpracy z Związkiem Pracodawców Wydawców Cyfrowych.


"Wychodząc od całkowitego przychodu z reklam w wyszukiwarce w wysokości 577 mln euro i stosując udział Google w rynku na poziomie 91,14 proc., szacowany przychód generowany przez wyszukiwarkę Google wynosi 525,88 mln euro (dolna granica 473,29 – 578,46 mln euro)" - napisano.

Wskazano, że opierając się na międzynarodowych standardach przypisywania wartości dostawcom treści i stosując granice wrażliwości na każdym etapie obliczeń, szacuje się, że godziwy roczny wkład Google w polskie spółki medialne wynosi od 49,98 mln euro do 119,04 mln euro, przy obliczonej wartości referencyjnej wynoszącej 78,67 mln euro rocznie.

"W modelu Google AdSense operatorzy (właściciele witryn) mogą wyświetlać reklamy Google na swoich witrynach, zarabiając za każdym razem, gdy użytkownicy klikają lub wyświetlają te reklamy. Google zajmuje się przydziałem, śledzeniem i wypłacaniem przychodów" - napisano.

Dodano, że operator witryny z kolei dostarcza treści, które przyciągają użytkowników do witryny. W przypadku AdSense, Google wypłaca operatorom stron internetowych część przychodów – zwykle od 51 proc. do 60 proc., w zależności od rodzaju reklamy (strony z treściami vs. strony wyników wyszukiwania).

Jak wskazano, Google posiada dominującą pozycję na polskim rynku wyszukiwarek, kontrolując 91,14 proc. tego segmentu. Znaczna część wartości generowanej w wyszukiwarce pochodzi z zapytań informacyjnych – wiele z nich opiera się na treściach dziennikarskich, które dostarczają wiarygodnych, kompletnych i trafnych odpowiedzi. Mimo tego firmy medialne nie otrzymują żadnej rekompensaty finansowej.

"Ta sytuacja skutkuje strukturalnym zaburzeniem równowagi, które negatywnie wpływa na stabilność finansową i rozwój jakościowych treści dziennikarskich w Polsce. Celem niniejszego badania jest ilościowe określenie wartości ekonomicznej, jaką treści medialne generują w wyszukiwarce Google w Polsce oraz zapewnienie opartej na danych podstawy do określenia sprawiedliwego wkładu Google na rzecz polskich organizacji medialnych" - napisano w raporcie.

Z badania wynika, że 68 proc. użytkowników wyraźnie preferuje wersję Google zawierającą treści medialne. Gdy takie treści są usuwane, lojalność użytkowników spada o 4,1 punktu procentowego – względny spadek o ok. 8 proc.

Google jest również postrzegany jako znacznie bardziej kompletny, aktualny, godny zaufania i oferujący wysoką jakość, gdy obecne są treści medialne. Chociaż ogólne zadowolenie pozostaje względnie stabilne, użytkownicy wykazują gotowość do zapłacenia do 18 proc. więcej za Google, gdy treści dziennikarskie są zintegrowane.

"Dane empiryczne wskazują ponadto, że obecność treści dziennikarskich istotnie zwiększa retencję użytkowników w ekosystemie Google oraz wydłuża czas ich zaangażowania na platformie" - napisano. (PAP Biznes)

mcb/ ana/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,6317 0,13%
1 EUR 4,3033 0,62%
1 GBP 5,0302 0,86%
100 JPY 2,6549 0,67%
1 USD 3,7851 0,42%