Handel detaliczny nie poradzi sobie bez AI; potrzebne zmiany, aby utrzymać marżę - raport Salesforce

Handel detaliczny nie poradzi sobie bez AI, a rosnące oczekiwania konsumentów, duża konkurencja czy inflacja wymuszają zmiany, aby utrzymać marżę - wynika z raportu Salesforce "Connected Shoppers".


Raport przeprowadzony wśród 8.350 konsumentów i 1.700 decydentów z sektora handlu detalicznego pokazuje, że sprzedawcy detaliczni zmagają się z wieloma wyzwaniami - rosnące koszty pozyskania klientów, zwroty towarów, inflacja, zacięta konkurencja oraz zmieniające się zachowania konsumentów powodują znaczące obciążenie marż.

Podano, że w odpowiedzi na te wyzwania detaliści stawiają na dwie główne strategie: sztuczną inteligencję oraz unified commerce – koncepcję integrującą kanały sprzedaży, dane klientów i operacje na jednej platformie.

Wskazano, że podczas gdy sklepy fizyczne nadal odgrywają ważną rolę, ich udział w zakupach spada – z 45 proc. w 2024 roku do prognozowanych 41 proc. w 2026. Jednocześnie wydatki cyfrowe konsumentów rozpraszają się między marketplace'ami, stronami detalistów, markowymi sklepami internetowymi i aplikacjami dostawczymi – zamiast koncentrować się w jednym kanale.

"W odpowiedzi na te zmiany detaliści zwiększają inwestycje w AI – 76 proc. z nich deklaruje, że w ciągu roku przeznaczy na ten cel więcej środków. Obszarem, w którym sztuczna inteligencja agentowa znajduje najszersze zastosowanie, jest obsługa klienta. Agenci AI mogą automatycznie odpowiadać na zapytania, śledzić zamówienia czy obsługiwać zwroty przez całą dobę (...)" - napisano.

Jednocześnie detaliści planują wdrożenia agentów AI także w innych obszarach: optymalizacji stron internetowych i kampanii marketingowych, szkoleniu pracowników czy zarządzaniu stanami magazynowymi.

Podano, że transformacja handlu nie dotyczy wyłącznie firm. Konsumenci również coraz częściej korzystają z AI – 39 proc. z nich używa sztucznej inteligencji do odkrywania produktów, a wśród przedstawicieli pokolenia Z odsetek ten sięga aż 54 proc. Pokolenie Z jest dziesięciokrotnie bardziej skłonne do regularnego wykorzystywania AI niż baby boomers.

Jeśli chodzi o zastosowania agentów AI, konsumenci są szczególnie zainteresowani obsługą przez nie programów lojalnościowych i zwrotów. Drugim najważniejszym przypadkiem użycia AI z perspektywy klientów – zgodnym z priorytetami detalistów – jest obsługa klienta. Co więcej, 63 proc. przedstawicieli pokolenia Z wyraziło chęć, by agenci AI mogli kupować produkty w ich imieniu. (PAP Biznes)

alk/ ana/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5976 -0,59%
1 EUR 4,2776 -0,46%
1 GBP 4,9479 -0,14%
100 JPY 2,6284 -0,46%
1 USD 3,7798 -1,41%

Powiązane