LEGO Polska zakłada, że wzrost krajowego rynku zabawek na koniec '25 wyniesie ok. 10 proc. (wywiad)
LEGO Polska na podstawie pierwszych tegorocznych danych dotyczących rynku zabawek w Polsce zakłada, że jego wzrost na koniec 2025 r. wyniesie ok. 10 proc. - poinformował PAP Biznes prezes LEGO Polska, Maciej Seliński. Wskazał, że segment zabawek przeznaczonych dla dorosłych w coraz większym stopniu napędza sprzedaż Grupy LEGO na krajowym rynku.

"Polski rynek zabawek rośnie w jednocyfrowym tempie rocznie od kilku lat. Pierwsze dane dotyczące 2025 roku wskazują jednak na lekkie przyspieszenie, przekraczające delikatnie 10 proc. i w naszej ocenie na koniec roku tempo wzrostu może utrzymać się właśnie w tych okolicach" - powiedział PAP Biznes Seliński.
"Rynek zabawek w Polsce jest stosunkowo dużym rynkiem w relacji do liczby mieszkańców i ich jednostkowej siły nabywczej. Na pewno jednym z głównych motorów napędzających Grupę LEGO w Polsce jest powszechny model rodzinnej zabawy – bawią się nie tylko dzieci, ale całe rodziny" - dodał.
Patrząc na dane LEGO Polska, rynek zabawek rośnie zarówno w segmencie dziecięcym, jak i poprzez portfolio zestawów dla dorosłych.
"Historycznie, co oczywiste, najlepszym sezonem dla nas są Święta Bożego Narodzenia, gdzie przychody ze sprzedaży zabawek sięgały niemal 40 proc. rocznych przychodów całego sektora. Obecnie obserwujemy, że paradygmat się zmienia. Zabawka jako produkt znacznie poszerzyła swoje spektrum w ostatnich latach, szczególnie z perspektywy grup wiekowych konsumentów. Dzisiaj m.in. po nasze produkty sięgają nawet osoby powyżej 60. roku życia, a to z kolei wpływa na delikatną zmianę sezonowości" - ocenił prezes.
"Uważane przez nas kiedyś za sezony niskie, czyli I i II kw., notują w ostatnim czasie zwiększającą się sprzedaż, na co mają wpływ m.in. takie okazje jak walentynki czy dzień kobiet. Co ciekawe, coraz częściej widzimy wzrost sprzedaży naszych produktów na chwilę przed Świętami Wielkanocnymi, co kiedyś byłoby trudne do pomyślenia. Do tego oczywiście są jeszcze Dzień Dziecka i cały sezon komunijny" - dodał.
SEGMENT ZABAWEK DLA DOROSŁYCH CORAZ BARDZIEJ NAPĘDZA SPRZEDAŻ GRUPY LEGO W POLSCE
"Nieznaczny ułamek dorosłych zawsze kupował nasze produkty, ale świadomie zaczęliśmy podchodzić do tej grupy w okolicach 2020 roku. To wtedy na półki sklepowe zaczęły trafiać zestawy od początku do końca sprofilowane na dojrzałego klienta. Zazwyczaj są to fani dużych franczyz licencjonowanych przez Grupę LEGO czy pasjonaci inżynierii lub popkultury" - wyjaśnił Seliński.
"Ten trend wygląda bardzo podobnie na całym świecie i trudno przypisać mu regionalną specyfikę. Niemal wszędzie widzimy dwucyfrowe wzrosty tej kategorii i spodziewamy się, że to trwały trend" - dodał.
LEGO Polska od 2021 roku stawia na otwieranie własnych concept store'ów w największych miastach. Aktualnie producent zabawek posiada już 8 takich sklepów, ostatni został otwarty w Krakowie w maju.
"Chcemy, żeby w naszych autorskich sklepach nie tylko kupowano zabawki, ale żeby były one również pewnego rodzaju placem zabaw – można w nich odkrywać nowe zestawy, budować z klocków i brać udział w wydarzeniach kreatywnych lub po prostu szukać inspiracji"- powiedział.
"Mamy jeszcze wiele miast, w których nas nie ma, a bardzo chcielibyśmy otworzyć w nich nasze sklepy. Jednocześnie w miejscowościach, w których jesteśmy, widzimy potencjał na więcej salonów, dlatego stale przyglądamy się sytuacji i odpowiednim lokalizacjom" - dodał.
Maciej Białobrzeski (PAP Biznes)
mcb/ gor/