Liczba sklepów w Polsce w 2023 r. wzrosła o 0,2 proc. rdr - GUS
W 2023 roku liczba sklepów w Polsce wzrosła o 0,2 proc. rdr, czyli o 0,8 tys. do ok. 327 tys. - podał GUS.
Powierzchnia sprzedażowa sklepów wzrosła o 1,4 proc. i stanowiła wielkość 39.102,6 tys. mkw.
W porównaniu z poprzednim rokiem wzrost powierzchni sprzedażowej miał miejsce w sklepach o przedziałach powierzchniowych powyżej 100 m2, przy czym najwyższy przyrost wystąpił w sklepach o przedziale powierzchni 400–999 m2 o 581,8 tys. mkw (o 6,8 proc.) i jednocześnie w tym przedziale odnotowano największy wzrost ilości sklepów (o 6,4 proc.).
GUS podaje, że znaczący przyrost powierzchni sprzedażowej zaobserwowano również w sklepach z przedziału 1000 m2 i więcej o 275,9 tys. mkw (o 2,5 proc.).
Z kolei spadek powierzchni sklepowej o 410,9 tys. mkw (o 2,8 proc.) zanotowano w sklepach o powierzchni 99 m2 i mniej.
Według GUS w 2023 r. na jeden sklep przypadało średnio 115 osób, podczas gdy w 2022 r. było to odpowiednio 116 osób. Najwięcej ludności na jeden sklep przypadało w województwie opolskim – średnio 148 osób, a najmniej w województwie kujawsko-pomorskim – średnio 100 osób.
W 2023 r. odnotowano wzrost łącznej liczby supermarketów i hipermarketów w porównaniu z rokiem poprzednim o 4,9 proc.
W 2023 r. szacowany udział wartości sprzedaży realizowanej łącznie przez supermarkety i hipermarkety w sprzedaży detalicznej w sklepach i na stacjach paliw stanowił 29,5 proc. i był o 1,5 pkt. proc. wyższy niż przed rokiem.
GUS podaje, że w ogólnej liczbie 327 tys. sklepów podobnie jak w poprzednich latach największy udział stanowiły placówki o specjalizacji branżowej pozostałej (44,2 proc.), ogólnospożywczej (22,2 proc.) oraz sklepy z wyrobami odzieżowymi (10,4 proc.).
W porównaniu z rokiem poprzednim odnotowano spadek liczby sklepów w większości specjalizacji. Najwięcej sklepów ubyło w branży: z pojazdami mechanicznymi o 1,7 tys. sklepów (7,0 proc.) oraz mięsnej o nieco ponad 1 tys. (12,6 proc.).
Natomiast wyraźny wzrost ilości sklepów zaobserwowano w następujących branżach: pozostałe sklepy o 4,0 tys. sklepów (2,8 proc.), z wyrobami odzieżowymi o 1,6 tys. sklepów (4,9 proc.), oraz ogólnospożywczej o ok. 1 tys. sklepów (1,4 proc.). (PAP Biznes)
map/ gor/