Profil:
Mennica Polska SAMennica Polska spodziewa się dobrego 2025 r. i utrzymania silnej koniunktury na złoto (wywiad)

Mennica Polska spodziewa się dobrego roku w każdym z segmentów działalności - poinformowała PAP Biznes w wywiadzie prezes Katarzyna Budnicka-Filipiuk. Dodała, że koniunktura na złoto inwestycyjne jest wciąż bardzo silna, a po korekcie technicznej wycena złota w kolejnych miesiącach może przebić kolejne bariery.
„Rok 2025 ma szansę być bardzo dobry dla spółki. W segmencie menniczym mamy zakontraktowane zlecenia na produkcję i dostawy monet dla Narodowego Banku Polskiego, jak również dla zagranicznych banków centralnych. W przypadku segmentu płatności elektronicznych kontynuujemy stabilną współpracę z dotychczasowymi partnerami. W ramach działalności deweloperskiej w drugiej połowie roku zaczniemy także rozpoznawać przychody z przekazywania na własność lokali mieszkalnych w ramach inwestycji Bulwary Praskie” – powiedziała prezes Mennicy Polskiej, Katarzyna Budnicka-Filipiuk.
W 2024 roku Mennica Polska w ujęciu skonsolidowanym wygenerowała 128,3 mln zł zysku EBITDA od sprzedaży wobec 130,6 mln zł rok wcześniej, a przychody ze sprzedaży w tym okresie wzrosły do 1,4 mld zł z 1,2 mld zł rok wcześniej.
„W segmentach menniczym i płatności elektronicznych osiągnęliśmy wyższe wyniki niż w roku poprzednim. W ramach działalności deweloperskiej różnice rok do roku wynikały wyłącznie z naturalnego procesu przekazywania na własność mieszkań z wybudowanych kwartałów R-S, jak również z trwającej budowy w projekcie Bulwary Praskie. Warto jednocześnie podkreślić, że w 2024 roku aktami notarialnymi przekazaliśmy na własność 166 lokali w kwartałach R-S, finalizując tym samym cały proces dla tego etapu inwestycji, w ramach którego łącznie powstało 468 mieszkań” – powiedziała prezes.
Przychody w segmencie menniczym przekroczyły w 2024 roku 1 mld zł i były wyższe rok do roku o 185,9 mln zł. Wynik segmentu wyniósł 55 mln zł wobec 43 mln zł rok wcześniej.
Jak poinformowała prezes, w samym obszarze złota inwestycyjnego przychody wzrosły o 51 proc.
„W grupie produktów inwestycyjnych ze złota, nasze przychody sięgnęły w roku ubiegłym praktycznie 640 mln zł. Do naszych klientów w 2024 roku trafiło blisko 2,2 tony kruszcu, głównie pod postacią sztabek i monet bulionowych, co stanowi wzrost rok do roku o 20 proc. Warto przy tym zaznaczyć, że za ponad 70 proc. całościowej sprzedaży odpowiadały produkty marki własnej. To dla nas ogromny powód do dumy” – powiedziała prezes.
Mennica Polska obserwuje bardzo duży popyt na złoto inwestycyjne w Polsce.
„Koniunktura na złoto jest wciąż bardzo silna. W ostatnim czasie wycena złota pobiła kolejny rekord przekraczając 3 tys. dolarów za uncję. Spodziewamy się, że po tzw. korekcie technicznej wycena złota w kolejnych miesiącach może przebić kolejne bariery. To dobra wiadomość dla tych, którzy jeszcze w złoto nie inwestowali lub chcą uzupełnić swój portfel inwestycyjny o to aktywo” – powiedziała prezes.
Dużym sukcesem dla Mennicy Polskiej było dołączenie w 2024 roku do London Bullion Market Association (LBMA).
„Obecność w tak elitarnym gronie to dla nas szansa na poszerzenie możliwości prezentacji oferty na rynkach zagranicznych jako producenta sztabek, medali, monet oraz półfabrykatów ze srebra i złota” – powiedziała Budnicka-Filipiuk.
W 2024 roku Mennica Polska wygrała 14 przetargów banków centralnych m.in. z Kostaryki, Gwatemali, Dominikany, a także na rynku afrykańskim.
„Rok 2024 był dla nas przełomowy w zakresie zagranicznych kontraktów monetarnych, ponieważ zrealizowaliśmy nasz cel wkroczenia do Afryki. Wygraliśmy postępowania w Zambii, Tanzanii, Mozambiku i Namibii. To nasz ogromny sukces, na który ciężko pracowaliśmy” – powiedziała prezes.
Budnicka-Filipiuk dodała, że w zakresie złota, podobnie jak i w przypadku segmentu monet Mennica konsekwentnie będzie wzmacniać swoją pozycję na rynkach zagranicznych.
Prezes Budnicka-Filipiuk poinformowała, że segment płatności elektronicznych był w ubiegłym roku pod względem przychodowym bardzo stabilny w ujęciu rok do roku.
Przychody segmentu wyniosły 234,6 mln zł wobec 229,6 mln zł w 2023 r. Wynik segmentu wzrósł o 2,9 mln zł do 11 mln zł.
„Wynik segmentu rok do roku wzrósł o 36 proc. To efekt zarówno optymalizacji kosztowych, jak i poprawy rentowności sprzedaży” – powiedziała prezes.
W 2024 roku Mennica Polska kontynuowała projekty m.in. we Wrocławiu, Bydgoszczy, Poznaniu, Łodzi, Włocławku, Poznaniu, Łodzi i Gdańsku. Planuje też angażować się w kolejne perspektywiczne projekty opierające się na autorskim rozwiązaniu Open Payment System.
„W 2024 roku jako jeden z czterech podmiotów zostaliśmy zaproszeni do dialogu operacyjno-technicznego związanego z perspektywą wdrożenia nowoczesnego systemu biletowego w Warszawie” – powiedziała.
Mennica Polska zaraportowała za 2024 rok przychody segmentu działalność deweloperska na poziomie 109,8 mln zł wobec 144,9 mln zł rok wcześniej. Wynik segmentu to 43,3 mln zł wobec 61,8 mln zł za 2023 r.
Obecnie, w ramach inwestycji Bulwary Praskie, na kwartałach NOP, w ramach których powstaje 747 mieszkań, w końcowej fazie realizacji jest budowa 10 budynków.
„Przekazanie do użytkowania kwartałów NOP jest planowane w drugim kwartale 2025 roku. Ponadto na czterech kwartałach IJKL, w ramach których zaprojektowano 791 mieszkań, oczekujemy na pozwolenie na budowę” - powiedziała.
Prezes dodała, że oprócz budowy mieszkań Mennica zajmuje się również najmem i zarządzaniem lokalami usługowymi.
„We wszystkich projektach, które dotychczas zrealizowaliśmy, czyli w Mennicy Residence i w inwestycji Bulwary Praskie posiadamy lokale handlowe i usługowe, które zapewniają nam dodatkowe, stabilne źródło przychodu z najmu” – wyjaśniła prezes.
Jak dodała, Mennica Polska od momentu rozpoczęcia budowy obecnie realizowanej inwestycji jest już nie tylko inwestorem, ale także generalnym wykonawcą jednego z kwartałów.
Małgorzata Bieńkowska (PAP Biznes)
mbi/ ana/