Profil:
Neptis SANeptis, właściciel Yanosika, inwestuje w kadrę i planuje debiut na głównym rynku GPW do końca '24 (wywiad)
Neptis, właściciel Yanosika, inwestuje w kadrę i planuje debiut na głównym rynku GPW do końca 2024 r. - poinformował PAP Biznes prezes Adam Tychmanowicz. Spółka stawia na dalszy rozwój systemu komunikacyjnego Yanosik.
Neptis planuje zadebiutować na głównym rynku GPW do końca 2024 r.
"Nie wzięliśmy pod uwagę jednej istotnej kwestii – rozdźwięku między rozpoznawalnością marki Yanosik a świadomością istnienia spółki Neptis wśród inwestorów. Mimo że marka Yanosik cieszy się ogromną popularnością na polskim rynku, wielu naszych użytkowników, którzy są także inwestorami nie zdaje sobie sprawy, że Yanosik jest częścią Neptis – spółki notowanej na giełdzie. To dwie odrębne rzeczywistości, które musimy połączyć" - powiedział prezes Adam Tychmanowicz.
Wskazał, że zadaniem spółki jest teraz zwiększyć świadomość, że Neptis, obecny na NewConnect, to właściciel Yanosika. Dlatego obecnie spółka skupia się na działaniach informacyjnych.
"Obserwujemy w naszej firmie znaczący wzrost obrotów w ciągu ostatnich trzech, czterech lat – około dwukrotny wzrost. Ostatni rok był jednak okresem pewnego wyhamowania, co nie oznacza spadków czy niepokojących trendów, ale raczej czas na refleksję i reorganizację. Zrozumieliśmy, że aby dalej utrzymać tempo rozwoju, musimy wzmocnić naszą firmę – zarówno kadrowo, jak i organizacyjnie. Rozwijając się w takim tempie, nie można opierać się na tych samych zasobach, dlatego skupiliśmy się na poprawie jakości zespołu, inwestując zarówno w nową kadrę, jak i w rozwój dotychczasowych pracowników" - powiedział Adam Tychmanowicz.
"Spółka zatrudnia obecnie około 100 osób. Natomiast mamy jeszcze osoby współpracujące z nami w trybie stałym – czyli łącznie to jest około 150 osób" - dodał.
Neptis jest najbardziej rozpoznawalny na rynku jako operator i właściciel systemu komunikacyjnego dla kierowców – Yanosik. To flagowy produkt i usługa firmy. Z jednej strony oferowana jest jako aplikacja dostępna na systemy Android i iOS, z drugiej – jako dedykowane urządzenia, czyli terminale Yanosik.
Wskazał, że na rynku Neptis ma obecnie około 130-140 tysięcy aktywnych terminali, które działają w modelu abonamentowym.
"To ważny element naszego ekosystemu, ponieważ użytkownicy muszą nie tylko zakupić urządzenie, ale także opłacać abonament – czy to w wersji rocznej, dwuletniej, czy tak zwany lifetime. Klienci posiadający terminale korzystają z naszego systemu zazwyczaj częściej" - powiedział prezes.
Dodał, że Neptis ma dużą grupę użytkowników aplikacji – około 4,5 miliona unikalnych użytkowników rocznie, z czego od 2 do 2,5 miliona korzysta z niej co miesiąc. Wskazał, że jeśli chodzi o klientów B2 to mówimy o kilkuset podmiotach - Neptis współpracuje na przykład z Toyotą czy podmiotami świadczącymi usługi dla miast.
"Sprzedaż urządzeń generuje przychody dla firmy, a dodatkowe wpływy pochodzą bezpośrednio od użytkowników poprzez dobrowolne wsparcie w aplikacji. Jednak Neptis oferuje także inne usługi, jak na przykład ubezpieczenia" - powiedział Adam Tychmanowicz.
"W naszej aplikacji można zakupić ubezpieczenia, i to nie tylko w roli pośrednika oferującego produkty podmiotów trzecich, które nie są spersonalizowane. Jako pierwsi w Polsce zaproponowaliśmy ubezpieczenie „pay how you drive”, dopasowane do stylu jazdy kierowców. Mogliśmy to zrobić dzięki szerokiej bazie użytkowników oraz wiedzy o ich zachowaniach na drodze. Dzięki temu mogliśmy powiązać ostrożny styl jazdy z niższą szkodowością ubezpieczeniową, oferując korzystniejsze warunki dla kierowców jeżdżących bezpieczniej" - dodał.
Prezes wskazał, że innym obszarem działalności Neptis są usługi związane z warsztatami samochodowymi. Poprzez projekt Yanosik Warsztaty spółka łączy kierowców z serwisami samochodowymi, co ułatwia im znalezienie odpowiedniej obsługi.
"Warto również wspomnieć o projekcie Autoplac – platformie ogłoszeniowej. Na bazie użytkowników Yanosika udało nam się zbudować portal ogłoszeniowy, na którym każdy, zarówno sprzedawcy biznesowi – komisy, dealerzy czy dystrybutorzy samochodów – jak i prywatni użytkownicy mogą bezpłatnie zamieścić ogłoszenia" - powiedział.
Dodał, że użytkownicy aplikacji, wyjeżdżający za granicę, mogą łatwo zakupić winiety – czy to w Austrii, Czechach, czy Chorwacji.
"Dzięki precyzyjnemu dotarciu do kierowców nasza targetowalność wynosi praktycznie 100 proc. Jeśli ktoś chce dotrzeć do kierowcy w Polsce, wybierając tradycyjne media, takie jak telewizja czy radio, nie osiągnie pełnego pokrycia – to może być 10 proc., 50 proc., ale na pewno nie 100 proc. Natomiast w Yanosiku mamy niemal stuprocentowe dotarcie do tej grupy. To daje nam ogromny potencjał reklamowy. Sprzedaż powierzchni reklamowej i usług reklamowych stanowi istotny strumień przychodów naszej firmy" - powiedział Adam Tychmanowicz.
"Oprócz reklam, generujemy przychody również z danych, które zbieramy. Mając tak dużą bazę użytkowników, poruszających się po drogach, mamy dostęp do szczegółowych informacji o ruchu drogowym. Te dane również mają ogromną wartość i stanowią kolejny obszar naszego modelu biznesowego" - dodał.
Prezes podał, że Neptis może dostarczać dane w czasie rzeczywistym, zarówno do bieżącego użytku, jak i do głębszych analiz. Wskazał, że to otwiera ogromne możliwości współpracy z miastami, gminami i zarządcami dróg, którym spółka pomaga optymalizować zarządzanie ruchem i infrastrukturą.
"Kolejnym obszarem jest analiza sieci telekomunikacyjnych – możemy wskazać, gdzie sieci są przeciążone, gdzie wymagają usprawnień, a tym samym wspierać operatorów w podejmowaniu decyzji" - powiedział Adam Tychmanowicz.
"Nasze dane otwierają szerokie spektrum źródeł przychodów, z których nie wszystkie są jeszcze w pełni monetyzowane, ale stanowią dla nas potencjał na przyszłość. Wspomniałem o tych, które już monetyzujemy w znacznym stopniu lub o których wiemy, jak skutecznie je wykorzystać. Nie dotykam jeszcze potencjalnych źródeł, które już widzimy na horyzoncie" - dodał.
Wskazał, że Neptis świadczy także usługi pod marką Flotis, która oferuje monitoring pojazdów, zarządzanie flotą – to rozwiązanie funkcjonuje równolegle z Yanosikiem od 15 lat.
Prezes podał, że Neptis rozwija koncepty, które już zainicjował w Yanosiku, a jednym z nich jest platforma Autoplac.
"Autoplac pozwala nam lepiej wykorzystać dane, które posiadamy o naszych użytkownikach. Znamy ich potrzeby, na przykład wiemy, jak długo ktoś jeździ danym samochodem, co pozwala przewidzieć, kiedy prawdopodobnie będzie chciał go wymienić i jaki typ pojazdu może go zainteresować" - powiedział.
"Stawiamy na rozwój naszych usług zarówno samodzielnie, jak i we współpracy z partnerami, co daje nam dużą elastyczność. Przykładem są tutaj integracje z partnerami, jak Radio Yanosik. Chociaż obecnie nie współpracujemy tak blisko z Orlenem, przez kilka lat mieliśmy bardzo ścisłą współpracę, nawet w ramach ich programów lojalnościowych i benefitów. Wciąż jesteśmy otwarci na różne formy współpracy, zarówno na poziomie reklamodawców, jak i głębszej integracji usług z partnerami" - dodał Adam Tychmanowicz.
Anna Lalek (PAP Biznes)
alk/ ana/