Odsetek firm, które zakończyły proces implementacji narzędzi AI w ciągu roku wzrósł o 5 pkt. proc. - EY
Odsetek firm, które zakończyły proces pierwszych implementacji narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji wzrósł w ciągu 12 miesięcy o 5 pkt. proc. (z 20 proc. do 25 proc.) - wynika z badania EY "Jak polskie firmy wdrażają AI". Podano, że jedna trzecia firm planuje w przeciągu najbliższych 18 miesięcy znacząco zwiększyć wydatki na wprowadzanie narzędzi opartych o AI.
Wyniki badania wskazują, że o 2 pkt. proc. (z 42 proc. do 40 proc.) obniżył się udział przedsiębiorstw, w których projekty wdrożeniowe pozostają w trakcie realizacji. Równocześnie jednak zmniejsza się liczba firm niezdecydowanych. O prawie połowę (z 9 proc. do 5 proc.) spadł odsetek organizacji, które nie planują podjęcia działań implementacji AI w perspektywie dwóch najbliższych lat, a o 4 proc. (z 22 proc. do 18 proc.) zmalał zakres firm dopiero analizujących różne rozwiązania.
"Już jedna trzecia (31 proc.) firm planuje w przeciągu najbliższych 18 miesięcy znacząco zwiększyć wydatki na wprowadzanie narzędzi opartych o sztuczną inteligencję – co stanowi wzrost prawie o połowę w porównaniu do 2023 roku. Takie podejście nie powinno dziwić, gdyż w przeciągu roku urósł priorytet dla implementacji narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji (z 53 proc. do 59 proc. w zakresie wysoki lub bardzo wysoki), spada percepcja barier (z 38 proc. do 18 proc. w aspekcie zbyt wysokich kosztów), a 78 proc. firm potwierdza osiągnięcie korzyści zamierzonych dzięki tej technologii" - napisano w raporcie.
Równocześnie o 3 pkt. proc. (z 23 proc. do 20 proc.) spadła liczba organizacji planujących pozostawić wydatki na niezmienionym poziomie, a jedynie 3 proc. ankietowanych przedsiębiorstw chce zmniejszyć swój poziom inwestycji.
"Sztuczna inteligencja zaczyna się coraz bardziej zadamawiać w polskim biznesie. Ostatni rok miał charakter przejściowy i minął na weryfikacji obszarów w organizacji, gdzie AI może przynieść najwięcej korzyści. W efekcie obserwujemy zupełne inne podejście przedsiębiorstw niż jeszcze kilkanaście miesięcy temu. Firmy przechodzą do rzeczywistego wykorzystania narzędzi AI" - powiedział, cytowany w raporcie, Radosław Frańczak, partner EY i lider zespołu Technology Consulting.
"Wnioski są pozytywne, zwłaszcza w zakresie poprawy efektywności, dlatego w najbliższej przyszłości należy się spodziewać znaczącego wzrostu inwestycji w polskich przedsiębiorstwach. Będą one jednak coraz bardziej selektywne i dostosowywane do obszarów biznesu, gdzie potencjalne korzyści są największe" - dodał.
Podano, że nadchodzącą intensyfikację działań zwiastuje deklaracja gotowości polskich firm do efektywnej implementacji rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W przeciągu roku ten odsetek zwiększył się o 11 pkt. proc. – z 78 proc. do 89 proc. Równolegle obserwowany jest spadek liczby przedsiębiorstw, które raczej (z 8 proc. do 4 proc.) i zdecydowanie (z 4 proc. do 0 proc.) nie są gotowe na wprowadzenie AI. Oznacza to, że przedsiębiorstwa nauczyły się radzić sobie z barierami kosztowymi (18 proc. wskazań wśród firm, które zrezygnowały z procesu wdrożeniowego – spadek o 20 pkt. proc.), technologicznymi (13 proc. - spadek o 18 pkt. proc.) lub związanymi z bezpieczeństwem danych (15 proc. - mniej o 12 pkt. proc.).
"Jednocześnie wysunięcie się na pozycję lidera aspektów organizacyjnych (22 proc. - mniej o 2 pkt. proc.) może wskazywać, że transformacyjność AI powoduje, że największe trudności w adaptacji mogą wcale nie leżeć w samej technologii, a firmy przechodząc do kolejnych faz wdrożeń zaczynają tego doświadczać" - napisano.
Dodano, że deklaracje firm wskazują, że w 2024 roku przedsiębiorstwa patrzą na sztuczną inteligencję przede wszystkim przez pryzmat zwiększania efektywności, a znacznie mniej jako możliwość tworzenia nowych produktów lub usług. Podejmowane działania najczęściej (39 proc.) wynikają z założeń przyjętych dla poszczególnych funkcji biznesowych, a w dalszej kolejności z ogólnofirmowej strategii (28 proc.) lub w odpowiedzi na bieżącej problemy (24 proc.).
Narzędzia AI najczęściej wprowadzane są w obszarze obsługi klienta (41 proc.) oraz marketingu i analiz rynku (41 proc. - wzrost aż o 10 pkt. proc.), a nieco rzadziej w sprzedaży (38 proc.), IT (33 proc.) oraz aspektach związanych z cyberbezpieczeństwem (28 proc.).
Wskazano, że dostrzegalne są jednak również pierwsze rozczarowania, zwłaszcza w obszarach, które historycznie miały relatywnie mało doświadczeń z technologią, a wiązały bardzo duże nadzieje z rozwojem GenAI. Przykładem mogą być funkcje HR (18 proc. - wzrost o 1 pkt. proc.) i podatkowo-proceduralne (5 proc. - spadek o 1 pkt. proc.). Podobnie jak rok temu zamykają one listę działów w firmach, gdzie wprowadzana jest sztuczna inteligencja, a notowane zmiany procentowe są niemalże niezauważalne.
W opinii autorów badania, pokazuje to, że wdrożenia generujące wartość dodaną niekoniecznie są zawsze proste, mimo dostępności technologii.
Wyniki badania wskazują, że 78 proc. firm, które zakończyły już proces implementacji pierwszych narzędzi bazujących na AI osiągnęły zamierzone korzyści. Jednym z nich jest wzrost efektywności prowadzonych działań.
"Firmy rozkładają dostępny budżet na szereg obszarów, co tylko potwierdza jak skomplikowanym procesem jest implementacja narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji. Środki były przeznaczane przede wszystkim na integrację systemów AI (45 proc.), zakup gotowych rozwiązań AI (44 proc.), cyberbezpieczeństwo (34 proc.) oraz budowę własnych rozwiązań (34 proc.), a także przygotowanie i zarządzanie danymi (31 proc.)" - napisano.
Druga edycja badania "Jak polskie firmy wdrażają AI" została opracowana na zlecenie EY Polska przez Cube Research w okresie październiku 2024 roku na próbie 501 dużych i średnich przedsiębiorstw działające w branżach produkcyjnej, usługowej i handlowej. (PAP Biznes)
alk/ osz/