18 proc. badanych przedsiębiorców w Polsce nie inwestuje w sztuczną inteligencję - EY
18 proc. badanych przedsiębiorców w Polsce nie inwestuje w sztuczną inteligencję, wykazując się największą otwartością na AI w regionie Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej, gdzie ten odsetek wynosi 43 proc. - wynika z badania EY "Barometr Przedsiębiorczości 2025". Podano, że rośnie obawa co do stabilności legislacyjnej - brak jasnych regulacji obejmujących AI sugerowało 37 proc. respondentów.
Badanie EY to efekt rozmów z przedsiębiorcami z 16 krajów Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej, w tym z Polski. Celem była próba oceny stanu przedsiębiorczości w regionie, również w zakresie innowacyjności. Okazało się, że polscy przedsiębiorcy są liderami w korzystaniu z cyfrowych narzędzi, w tym z obszaru sztucznej inteligencji.
Innowacyjność wspierana AI polegała przede wszystkim na zmianie lub ulepszaniu produktów i usług. Prawie połowa respondentów uważała, że cyfryzacja pozwoli poprawić bieżące funkcjonowanie organizacji. Jednocześnie nasz kraj zdecydowanie przoduje w regionie, jeśli chodzi o otwartość na tę technologię.
Podczas gdy 56 proc. przedsiębiorców w Polsce zainwestowało do 100 tys. dolarów w AI, w pozostałych krajach badanej części Europy 43 proc. nie podjęło żadnych działań obejmujących sztuczną inteligencję. Dla porównania w Polsce ten odsetek wynosi tylko 18 proc.
Wskazano, że tempo inwestycji było spowalniane przez ryzyko gospodarcze i niepewność. W tym zakresie Polska okazała się jednak stabilniejsza (46 proc. wskazań) niż reszta regionu (58 proc.). Respondenci narzekali przede wszystkim na wysokie stopy procentowe i niekorzystne warunki kredytowe (36 proc. w Polsce i 24 proc. regionalnych).
Badana część Europy miała większe niż Polacy problemy z dostępem do funduszy (41 proc. vs. 28 proc.), a bezpieczeństwo finansowe stało się poważnym wyzwaniem przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych.
Podano, że Polacy najczęściej korzystali z AI do analizowania danych (44 proc.), a niemal połowa respondentów (46 proc.) spodziewała się znacznej poprawy wydajności i produktywności dzięki zastosowaniu AI. Dodatkowo Polacy zdecydowanie częściej niż reszta regionu inwestowali w usprawnienia działań marketingowych czy sprzedaży online (63 proc. vs 52 proc.).
"Mniejsze przedsiębiorstwa często mają ograniczone zasoby, więc tworzenie aplikacji AI we własnym zakresie sprawia im trudności, także z powodu koniecznych inwestycji w infrastrukturę i zespoły. Mogą jednak dostosowywać do swoich wymagań już dostępne rozwiązania i platformy, co znacząco skraca czas i zmniejsza początkowe nakłady. Niezależnie od przyjętego rozwiązania zawsze ze szczególna uwagą należy traktować kwestie ochrony danych firmy, gdyż stosowanie rozwiązań AI otwiera nowe obszary podatności na cyberataki" – powiedział cytowany w raporcie Bartosz Pacuszka, partner EY Polska, lider zespołu AI Technology.
Przedsiębiorcy wskazywali, że sztuczna inteligencja niesie za sobą ryzyko związane z ochroną prywatności (41 proc.), a brak jasnych regulacji obejmujących AI sugerowało 37 proc. respondentów. Zdaniem polskich firm potrzebne są ramy prawne, które dadzą im poczucie bezpieczeństwa i zapewnią wprowadzanie odpowiedzialnego AI do operacji biznesowych.
Barometr Przedsiębiorczości 2025 został przeprowadzony w lutym i marcu 2025 roku w 16 krajach regionu: Bułgarii, Chorwacji, na Cyprze, w Czechach, Estonii, Grecji, na Węgrzech, Łotwie, Litwie, Malcie, w Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i Turcji. Przebadano 1031 przedsiębiorstw, w tym 179 w Polsce. (PAP Biznes)
alk/ gor/