PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę linii kolejowej pomiędzy Podłężem a Gdowem
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę linii kolejowej pomiędzy Podłężem a Gdowem, na południu kraju. Szacowana wartość zadania to 2,3 mld zł - poinformowały PKP PLK w komunikacie prasowym.
To część dużego projektu kolejowego "Podłęże-Piekiełko", który ma usprawnić podróże między Krakowem a Sądecczyzną i Podhalem. Inwestycja ma też ułatwić transport towarów z i na Słowację.
Jak podano, do 2029 roku mają powstać nowe tory, mosty, wiadukty i ponad 900-metrowy tunel.
"To co będzie się działo w tym obszarze Małopolski, ale także w innych regionach kraju, to całkowicie nowa infrastruktura kolejowa, której nigdy nie było. Tak jak drogowcy dziś mają już ponad 5 tys. kilometrów ekspresówek i autostrad, tak w obszarze kolejowym chcemy podążać tą samą drogą. Chcemy wybudować całkowicie nowe linie kolejowe wysokiej przepustowości, o najlepszych parametrach, aby wozić miliony pasażerów" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
"Przygotowujemy kolejne przetargi dla tego projektu. W planach mamy uruchomienie wszystkich postępowań do końca tego roku. Nową trasą pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem i Zakopanem pojedziemy za pięć lat" – powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK.
Budowa linii kolejowych Podłęże – Podłęże Balachówka i Podłęże – Gdów to część projektu „Podłęże-Piekiełko”, największej inwestycji PKP PLK na południu kraju.
Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach tej inwestycji (stacja Limanowa, Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte). W toku są postępowania przetargowe na dwa inne odcinki tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale i Szczyrzyc – Tymbark. Inwestycja składa się na modernizację i elektryfikację 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowę 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Najszybsze pociągi mają przejeżdżać trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut, a z Krakowa do Zakopanego podróż ma zająć ok. 90 minut. Jak podano, fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy. (PAP Biznes)
pel/