PKP PLK podpisały listy intencyjne dot. współpracy w zakresie stworzenia w Polsce poligonu FRMCS
PKP PLK podpisały listy intencyjne dot. współpracy w zakresie stworzenia w Polsce poligonu FRMCS - podała spółka w komunikacie prasowym. FRMCS ma być w pełni rozwinięty do 2027 roku, a pierwsze komercyjne wdrożenia mają rozpocząć się w 2028 roku.
Podano, że projekt będzie trwał dwa lata i umożliwi testowanie nowej technologii, która jest kluczowa dla przyszłości bezpiecznej i efektywnej eksploatacji kolei.
FRMCS (Future Railway Mobile Communication System) to zaawansowany standard łączności oparty na technologii 5G, który ma zastąpić obecnie używany system GSM-R. Jego głównym celem jest zwiększenie przepustowości na sieci kolejowej oraz optymalizacja kosztów. System został zaprojektowany z myślą o odporności, niezawodności oraz znacznie większej prędkości i pojemności transferu danych niż starszy system GSM-R.
"FRMCS staje się motorem cyfryzacji całego komponentu kolejowego w Europie. The Future Railway Mobile Communication System i jego badania na poligonie zaczynają nowy standard komunikacji" – powiedział cytowany w komunikacie prasowym Piotr Kubicki, członek zarządu, dyrektor ds. transformacji cyfrowej PKP Polskie Linie Kolejowe.
Zgodnie z postanowieniami listów intencyjnych, PKP Polskie Linie Kolejowe we współpracy z firmami Ericsson, NetWorks, Alstom, ISN, Politechniką Warszawską oraz Pomorską Koleją Metropolitalną, podejmować będą wspólnie prace w zakresie wdrożenia i testowania FRMCS już na etapie rozwoju nowego systemu bezprzewodowej łączności kolejowej.
Między innymi uruchomiony zostanie poligon na infrastrukturze badawczej, którego celem będzie włączenie się polskich specjalistów w rozwój systemu FRMCS oraz opracowanie i zweryfikowanie strategii wdrażania systemu FRMCS, z uwzględnieniem ryzyk technicznych i eksploatacyjnych, w tym także tych mogących wystąpić podczas współistnienia systemów GSM-R i FRMCS w okresie migracji.
"Poligon FRMCS na infrastrukturze badawczej posłuży także do budowania kompetencji pracowników oraz umożliwi polskiemu przemysłowi łatwe i w pełni wiarygodne weryfikowanie rozwiązań technicznych w zakresie ich spójności z nowymi technologiami bezprzewodowej łączności cyfrowej, zarówno jeśli chodzi o migracje do nowego standardu łączności, jak i rozwój funkcjonalności i zabezpieczeń" - napisano.
"Będzie to miało wpływ na bezpieczeństwo ruchu pociągów i szeroko rozumiane bezpieczeństwo transportu. W przypadku powodzenia poligonów, na przestrzeni kilku lat będzie mogła rozpocząć się migracja od GSM-R do FRMCS, bazująca na obecnie budowanych obiektach radiowych i łączącej je sieci światłowodowej oraz opracowywanych specyfikacjach europejskich" - dodano. (PAP Biznes)
alk/ osz/