Polskie firmy zrealizują kluczowe elementy projektu FSRU Gaz-Systemu
Gaz- System zakończył przetarg na wybór wykonawcy części morskiej FSRU w Zatoce Gdańskiej - podała w środę spółka. Podkreśliła, że zarówno część lądowa projektu FSRU, jak i większość jego części morskiej, realizowana będzie przez polskie firmy.
"Gaz-System uznaje za zakończone postępowanie przetargowe na wybór wykonawców części morskiej FSRU w Zatoce Gdańskiej. Potwierdzona została prawidłowość zawarcia umowy z polsko-tureckim konsorcjum" - poinformowała w komunikacie rzeczniczka prasowa spółki Iwona Dominiak.
2 kwietnia Gaz-System podpisał umowę z generalnym wykonawcą części morskiej Programu FSRU w Zatoce Gdańskiej - konsorcjum, w składzie: GAP Insaat Yatirim ve Dis Ticaret A.S. jako lider, Unitek Insaat Sanayi ve Ticaret A.S. oraz Fabe Polska.
Konsorcjum będzie odpowiedzialne za przygotowanie projektu wykonawczego, dostawę maszyn i urządzeń oraz budowę części morskiej Programu FSRU. Działania te obejmują powstanie nabrzeża postojowo - cumowniczego wraz z infrastrukturą niezbędną do obsługi jednostki regazyfikacyjnej, a także budowę gazociągu podmorskiego, który połączy Terminal z krajowym systemem przesyłowym.
Dominiak poinformowała, że prace przy inwestycji – zarówno na morzu (offshore), jak i na lądzie (onshore) – przebiegają obecnie bez zakłóceń. Choć procedury odwoławcze mogły wpłynąć na harmonogram, to wszystkie zaangażowane podmioty koncentrują się na terminowej realizacji inwestycji.
Rzeczniczka zaznaczyła, że 70 proc. prac przy części morskiej FSRU wykonają polskie firmy, w tym również przy realizacji specjalistycznych robót i dostaw.
"Jako inwestor szczególnie cieszymy się z zapewnienia możliwości udziału w pracach przy części morskiej FSRU polskim firmom, których udział w wykonaniu części morskiej wynosi już 70 proc. Taki bowiem udział polskich firm wśród podwykonawców realizujących również specjalistyczne roboty i dostawy zgłosiło na chwilę obecną wybrane polsko-tureckie konsorcjum" - przekazała.
Dominiak podała, że w 2024 roku podpisano 28 umów na dostawy i usługi, niezbędne do budowy 250 km gazociągów od Gdańska do Gustorzyna. Ich łączna wartość to ok. 1,8 mld zł. Zleceniobiorcami zostali producenci rur i armatury oraz wykonawcy usług budowlanych i nadzoru wyłącznie z Polski.
W 2024 roku Gaz-System zawarł w sumie 1526 umów na ponad 2,1 mld zł. Tylko niewielka część kontraktów ( 2,7 proc.) została podpisana z wykonawcami zagranicznymi, głównie z Unii Europejskiej.
Spółka podkreśla, że zarówno część lądowa projektu FSRU, jak i większość jego części morskiej, realizowana będzie przez polskich wykonawców i dostawców.
Terminal FSRU będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego prowadzącego do gdańskiego portu, w odległości ok. 3 km od brzegu morza. Do nabrzeża będzie zacumowana na stałe jednostka regazyfikująca (FSRU – ang. Floating Storage Regasification Unit), czyli statek przystosowany do procesowego magazynowania gazu (LNG) odbieranego z metanowców i zmiany jego stanu skupienia z ciekłego na gazowy. W tej postaci gaz będzie następnie przesyłany, poprzez gazociąg podmorski, do krajowej sieci przesyłowej.
Budowa nabrzeża w Zatoce Gdańskiej ma rozpocząć się od przeprowadzenia prac pogłębiarskich, które zaplanowano na drugą połowę 2025 roku. Planowany termin uruchomienia Terminalu FSRU to I kwartał 2028 roku.
Należący w 100 proc. do Skarbu Państwa operator systemu przesyłowego gazu Gaz-System odpowiada za przesył gazu ziemnego i zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce; jest właścicielem i operatorem terminala LNG w Świnoujściu. (PAP)
anm/ malk/ pr/