PPL chcą w tym roku wybrać wykonawcę projektu terminala Lotniska Chopina
Polskie Porty Lotnicze planują jeszcze w tym roku wyłonić wykonawcę projektu modernizacji terminala na Lotnisku Chopina - poinformował prezes PPL Łukasz Chaberski. W ramach prac m.in. zwiększona zostanie liczba stanowisk postojowych dla samolotów. Szacunkowy koszt inwestycji to 940 mln zł.
Polskie Porty Lotnicze, które zarządzają m.in. warszawskim Lotniskiem Chopina, planują rozpoczęcie prac budowalnych w 2026 r., a całkowite oddanie inwestycji do użytku - na sezon letni 2029 r. Po rozbudowie przepustowość portu ma wynosić ok. 30 mln podróżnych rocznie.
„Chcielibyśmy jak najszybciej rozpocząć prace nad projektowaniem terminala pasażerskiego. Przewidujemy, że jeszcze w tym roku wyłonimy wykonawcę tego zadania” - powiedział we wtorek na spotkaniu z dziennikarzami Chaberski.
Następnie - jak dodał - PPL będzie chciało zaprosić do dialogu konkurencyjnego kilka firm, żeby „jak już przyjdzie do ostatecznego wyboru, minimalizować zagrożenia wynikające z ewentualnych odwołań” do Krajowej Izby Odwoławczej.
„Wszyscy dobrze wiemy, jak trudno inwestycje, również infrastrukturalne, w naszym kraju się odbywają. Wychodząc naprzeciw wyzwaniom, które przed nami stoją, podchodzimy do tej modernizacji dość elastycznie” - podkreślił szef PPL.
Jak powiedział Chaberski, w ramach modernizacji powstanie więcej stanowisk w strefie Non Schengen, a dobudowany tzw. pirs południowy zwiększy też liczbę stanowisk w strefie Schengen. Chodzi o zapewnienie obsługi rosnącej liczby pasażerów do momentu uruchomienia lotniska w Baranowie.
Zgodnie z planem zwiększy się liczba stanowisk postojowych dla samolotów wąskokadłubowych, jak np. typu Boeing 737, czy Airbus 220, z 62 do 83 (wzrost o 34 proc.), a szerokokadłubowych, m.in. typu Boeing 787 Dreamliner, z 15 do 24 (+60 proc.). Całkowita powierzchnia terminala pasażerskiego ma wzrosnąć o 15 proc., z 165 000 m kw. do 189 115 m kw.
W ramach modernizacji ma nastąpić również rozbiórka Etiudy (dawny terminal), wymiana 15 linii kontroli bagażu kabinowego – Skanery 3D, modernizacja wjazdu oraz budowa parkingu samochodowego w Alei Krakowskiej 176 w Warszawie, a także zwiększenie wydajności instalacji odwodnienia dachu na Lotnisku Chopina.
Koszt szacowanej inwestycji to 940 mln zł (+ 40 proc. rezerwy).
Szef PPl zaznaczył, że postawił sobie za cel, żeby "jeszcze zejść" z zakładanej na tę chwilę kwoty 940 milionów zł.
Pod koniec ubiegłego roku PPL zaprezentowało harmonogram modernizacji Lotniska Chopina. Jak podano wówczas, koszt modernizacji oszacowany został na 1,6 mld zł.
Polskie Porty Lotnicze powstały w wyniku przekształcenia 1 kwietnia 2023 r. Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" w jednoosobową spółkę akcyjną, zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 22 lipca 2022 r. o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. W dniu przekształcenia jedynym akcjonariuszem spółki był Skarb Państwa. We wrześniu 2023 r. Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego wniósł akcje nowej spółki Polskie Porty Lotnicze SA do spółki celowej Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. Jedynym akcjonariuszem PPL SA jest obecnie CPK. Nadzór właścicielski nad spółką Centralny Port Komunikacyjny sprawuje pełnomocnik rządu ds. CPK.
W zasobach PPL znajduje się m.in. Lotnisko Chopina w Warszawie – największy w Polsce i jeden z większych portów lotniczych w Europie Środkowo-Wschodniej. PPL to również podmiot dominujący Grupy Kapitałowej PPL. Ma udziały lub akcje 16 spółek m.in. zarządzających portami lotniczymi.
Lotnisko Chopina w Warszawie w ub.r. obsłużyło rekordowo 21,3 mln pasażerów. Stołeczny port jest bazą dla Polskich Linii Lotniczych LOT. Latają stąd m.in. Lufthansa, British Airways, KLM, Emirates, Wizz Air.
W tegorocznym sezonie letnim z lotniska można polecieć do 132 miejsc.(PAP)
aop/ malk/ ana/