Publicis szacuje wzrost rynku reklamy po trzech kwartałach '24 na 9,5 proc.
Wartość rynku reklamowego w Polsce po trzech kwartałach 2024 r. wyniosła blisko 9 mld zł, co oznacza wzrost o 9,5 proc. rok do roku - wynika z najnowszego raportu Publicis Groupe. Według szacunków, rynek reklamy wzrośnie w całym 2024 r. o 8,9 proc. .
Podano, że największy wzrost wolumenu wydatków wygenerował sektor handel – firmy z tego sektora przeznaczyły na reklamę o prawie 310 mln zł więcej, co stanowi 17,2 proc. więcej rok do roku. Liderami wydatków w tej branży są: Media Expert, Lidl oraz Jeronimo Martins.
"Duży wpływ na wzrosty w tym sektorze miał turniej piłkarski EURO 2024. Handel pozostaje największym sektorem na rynku reklamy. Jedyny spadek wolumenu inwestycji reklamowych miał natomiast miejsce w sektorze pozostałe (zawiera m.in.: usługi dla biznesu, reklamę społeczną, fundacje, stowarzyszenia, instytucje polityczne, usługi komunalne, nieruchomości, materiały budowlane, edukację, itp.) - producenci i instytucje z tego sektora przeznaczyli na reklamę mniej o 109 mln zł (dynamika -16,2 proc.). Za ponad połowę tego spadku odpowiadają zmniejszone inwestycje w kategorii reklam społecznych" - napisano w informacji prasowej.
W pierwszych trzech kwartałach 2024 r. wzrosły inwestycje reklamowe w wideo (telewizja i wideo online), internet, radio, reklamę zewnętrzną oraz kino. Zmalały natomiast nakłady na prasę.
Najszybszy, dwucyfrowy wzrost odnotowany został w przypadku reklamy zewnętrznej – ponad 11,8 proc. Drugie pod względem szybkości wzrostu było wideo (11,1 proc.), przy czym dynamika przychodów samej tylko telewizji wyniosła 7,3 proc., natomiast wideo online – prawie 22,8 proc. Nieco wolniej rosły przychody z reklamy kinowej – o 10,9 proc.
Poinformowano, że z analizy wolumenowej wynika, że budżety wideo wzrosły o 482,6 mln zł, internetowe o 234,4 mln zł, reklamy zewnętrznej o 53,1 mln zł, radiowe o 24 mln zł, a kinowe o 13 mln zł. W prasie spadek inwestycji wyniósł 32 mln zł.
Z analiz Publicis Groupe wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 2024 r. wartość inwestycji reklamowych w internecie w nowym ujęciu, a zatem bez wideo online (nie uwzględniając wydatków na ogłoszenia), wyniosła 2.746 mld zł, co oznacza wzrost o 9,3 proc. rok do roku. Udział internetu w rynku reklamy w tym okresie wynosił 30,6 proc., czyli bez zmian wobec analogicznego okresu 2023 r.
Od stycznia do września rynek reklamy radiowej odnotował wzrost na poziomie 4,1 proc., co wartościowo przekłada się na zwiększenie o 24,3 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, przy czym w drugim i trzecim kwartale 2024 roku tempo wzrostu budżetów przeznaczanych na reklamę radiową zauważalnie osłabło. W omawianym okresie spadła słuchalność Grupy RMF i Polskiego Radia, wzrosty nastąpiły natomiast w przypadku Grupy Eurozet i Audytorium 17 oraz pozostałych mniejszych rozgłośni.
Inwestycje reklamowe w reklamę zewnętrzną były wyższe niż przed rokiem o 11,8 proc., czyli o 53,1 mln zł. Podobnie jak w poprzednim roku, ten wzrost został wygenerowany przede wszystkim na nośnikach digitalowych.
Z szacunków Publicis Groupe wynika, że przychody reklamowe netto w kinach wyniosły ponad 130,8 mln zł w analizowanym okresie, co stanowi 10,9 proc. wzrostu wobec ubiegłego roku. W top 5 sektorów z największym udziałem w wydatkach na reklamę kinową znalazły się: media, motoryzacja, finanse, handel i żywność.
Inwestycje w reklamę w dziennikach w pierwszych trzech kwartałach 2024 r. spadły rok do roku o 20,2 proc., to jest o 17,9 mln zł. (PAP Biznes)
seb/ asa/