Publicis szacuje wzrost rynku reklamy w I pół.' 24 na 9,8 proc., podnosi całoroczną prognozę do 8,8 proc.
Wartość rynku reklamowego w Polsce w pierwszym półroczu 2024 roku wzrosła o 9,8 proc. do ponad 6,1 mld zł - szacuje Publicis Groupe Polska. Firma podniosła całoroczną prognozę zwyżki rynku do 8,8 proc. z 7 proc. przewidywanych wcześniej.
"I znowu Polska gospodarka urosła więcej niż zakładały prognozy – w drugim kwartale PKB wzrosło o 3,2 proc.. Rynek reklamy również wyprzedza prognozy, a do tego rośnie dużo szybciej niż polska gospodarka – aż o 9,8 proc. w pierwszym półroczu 2024! Reklamodawcy przeznaczyli na reklamę ponad 6,1 mld zł" - powiedziała, cytowana w komunikacie prasowym, Chief Investment Officer Publicis Groupe Iwona Jaśkiewicz-Kundera.
"Po pierwszym półroczu zdecydowaliśmy się podnieść prognozę roczną dla internetu, wideo (w tym TV) i outdooru. Szacujemy, że rynek reklamy wzrośnie w 2024 r. o 8,8 proc. - dodała.
W pierwszym półroczu 2024 r. wzrosły inwestycje reklamowe w wideo, internet, radio, reklamę zewnętrzną oraz kino. Zmalały natomiast nakłady na prasę.
Najszybszy dwucyfrowy wzrost odnotowany został w przypadku reklamy zewnętrznej – blisko 24 proc.. Nieco wolniej rosły przychody z reklamy kinowej – o 18,5 proc. Trzecie pod względem szybkości wzrostu było wideo 11,2 proc., przy czym dynamika przychodów samej tylko telewizji wyniosła 7,2 proc., zaś wideo online – prawie 23,2 proc. w okresie od stycznia do czerwca 2024 r.
Z analiz Publicis Groupe wynika, że w pierwszym półroczu 2024 r. wartość inwestycji reklamowych przeznaczonych na wideo wyniosła 3 mld 270,2 mln, co oznacza wzrost o 11,2 proc. rok do roku. Udział wideo w przychodach z rynku reklamy wyniósł 53,6 proc. i przewyższał ubiegłoroczny o 0,7 p.p.
Według Publicis Groupe od początku 2023 roku radio nieustannie cieszyło się dużym zainteresowaniem reklamodawców, co przyczyniło się do dwucyfrowych wzrostów inwestycji w każdym z czterech kolejnych kwartałów, od II kwartału 2023 do I kwartału 2024 roku. Mimo to, w II kwartale 2024 roku tempo wzrostu budżetów przeznaczanych na reklamę radiową zauważalnie osłabło. W pierwszym półroczu rynek reklamy radiowej odnotował wzrost na poziomie 5,8 proc., co wartościowo przekłada się na zwiększenie o 23 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.
W okresie od stycznia do czerwca 2024 r. inwestycje w reklamę zewnętrzną były wyższe niż przed rokiem o 23,6 proc., czyli o 65,6 mln zł. Podobnie jak w poprzednim roku, ten wzrost został wygenerowany przede wszystkim na nośnikach digitalowych. Z analiz IGRZ oraz Publicis Groupe wynika, że udział nośników digitalowych w przychodach reklamowych wzrósł z 24,3 proc. w pierwszym półroczu 2023 r. do 27 proc. w bieżącym roku.
Z szacunków Publicis Groupe wynika, że przychody reklamowe netto w kinach wyniosły przeszło 83,3 mln zł w pierwszym półroczu 2024 r., co stanowi 18,5 proc. wzrostu rdr. W porównaniu do 2019 r., czasu przed pandemią, poziom przychodów z pierwszego półrocza 2024 r. jest wyższy o 27,2 proc.
W pierwszym półroczu 2024 r. inwestycje reklamowe w magazynach spadły rdr o 15,9 proc., czyli o prawie 13,4 mln zł. Inwestycje w reklamę w dziennikach w pierwszym półroczu 2024 r. spadły rok do roku o 20 proc., to jest o 10,4 mln zł.
W konsekwencji zróżnicowanej dynamiki zmian poszczególnych klas mediów, zmienił się także ich udział w rynku. Udziały internetu (digital search i non-search) w mediamiksie spadły z 31,3 proc. do 30,8 proc, zaś wideo (tv, bvod, avod, pozostałe wideo in stream) wzrosły z 52,9 proc. do 53,6 proc.. Jednak nie tylko pozycja wideo rośnie. Reklama zewnętrzna w dalszym ciągu odbudowuje się po pandemii, a jej udział w pierwszym półroczu wzrósł o 0,6 p.p. Także kino wciąż rośnie po kryzysie, choć w mniejszym już tempie (+0,1 p.p. udziału). Pomimo zwiększenia przychodów reklamowych, udział radia w torcie reklamowym zmalał o 0,3 p.p. Spadki zaliczyła również prasa: w przypadku magazynów z 1,5 proc. do 1,2 proc., zaś dzienników z 0,9 proc. do 0,7 proc.(PAP Biznes)
epo/ gor/