Profil:
PZU SAPZU wdrożył 49 projektów we współpracy ze start-upami, zyskał na tym ponad 200 mln zł
PZU wdrożył do tej pory 49 innowacyjnych projektów w ramach swojego programu współpracy ze start-upami i planuje kolejne przedsięwzięcia - poinformowano w komunikacie prasowym PZU. Dzięki programowi ubezpieczyciel zyskał ponad 200 mln zł skumulowanych korzyści.
PZU podsumował dotychczasowe efekty współpracy ze start-upami w raporcie "PZU Ready for Startups. W jaki sposób największy ubezpieczyciel w CEE współpracuje ze start-upami?" W ciągu 7 lat eksperci PZU przeanalizowali ponad 7 tys. pomysłów na nowe rozwiązania w Grupie PZU. 5 proc. z nich, czyli około 350, zostało poddanych szczegółowej weryfikacji, obejmującej m.in. walidację biznesową oraz wykonalność prawną i technologiczną. 77 rozwiązań przeszło pilotaż, z czego 49 zostało przekazanych do wdrożenia w PZU.
"Ponad tysiąc pomysłów na innowacje i rozwiązań oferowanych przez start-upy analizujemy co roku w PZU. To zasługa programu PZU Ready for Startups, funkcjonującego z powodzeniem od ponad 7 lat. Pozwala on rozwinąć się start-upom, które często potrzebują wsparcia w adaptacji do potrzeb biznesowych i w wyskalowaniu proponowanych rozwiązań. Ważne w tych procesach jest doświadczenie partnera doskonale znającego rynek oraz mającego dużą skalę" - powiedział Jan Zimowicz, członek zarządu PZU, odpowiedzialny m.in. za digitalizację, CRM i innowacje.
PZU współpracuje z młodymi firmami technologicznymi, stale rozwijając stworzony w 2017 r. program PZU Ready for Startups. Powstał on z myślą o nawiązywaniu efektywnej współpracy ze start-upami przy opracowywaniu, testowaniu i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań, które mogą przynieść realne korzyści biznesowe i zwiększyć satysfakcję klientów PZU.
PZU współpracuje zarówno z polskimi, jak i zagranicznymi start-upami. Ubezpieczyciel ma zrealizowane projekty z partnerami z 12 krajów, m.in. z Wielkiej Brytanii, Danii, Stanów Zjednoczonych, Holandii, Szwecji, Hiszpanii, Kazachstanu czy Niemiec. Przykładem jest współpraca z brytyjską firmą technologiczną, dzięki której PZU jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce i jeden z pierwszych na świecie wdrożył rozwiązanie wykorzystujące AI w obsłudze szkód komunikacyjnych.
Spośród 49 zrealizowanych projektów najwięcej, bo 16 (33 proc. wszystkich wdrożeń), usprawniło obszar obsługi szkód i świadczeń. 22 proc. przedsięwzięć dotyczyło sprzedaży i marketingu, 16 proc. produktów, a 12 proc. obsługi klienta.
"Polski rynek insurtech pozostaje relatywnie skromny na tle bardziej dojrzałych rynków, natomiast należy zaznaczyć, że dojrzewa w sposób zdrowy, a rozwiązania oferowane przez polskie start-upy coraz lepiej wpisują się w nasze oczekiwania i potrzeby" – powiedział Marcin Kurczab, dyrektor ds. innowacji i AI w PZU.
PZU poszukuje partnerów do wdrażania innowacji m.in. poprzez udział w programach akceleracyjnych. Na przestrzeni ostatniego roku do akceleratorów, których partnerem jest PZU zgłosiło się blisko 400 start-upów, które wskazały największego polskiego ubezpieczyciela jako preferowanego odbiorcę technologii.
W ramach akceleratorów PZU testuje obecnie nowe rozwiązania z trzema start-upami z obszarów cyberbezpieczeństwa, ubezpieczeń online i konwersacyjnej sztucznej inteligencji. W drugim kwartale ubezpieczyciel zamierza zakończyć te testy i podjąć decyzję o wdrożeniu najlepszych rozwiązań.
Wśród kluczowych technologii, które w najbliższym czasie mają potencjał zmienić oblicze sektora ubezpieczeń, PZU wskazuje generatywną sztuczną inteligencję (GenAI) – może być ona bardzo użyteczna w automatyzacji i poprawie efektywności pracy, wizję komputerową (ang. computer vision) – ma ona istotny potencjał optymalizowania procesów związanych m.in. z obsługą szkód, w których ubezpieczyciele przetwarzają bardzo dużą liczbę zdjęć, Internet rzeczy (IoT) – urządzenia IoT dostarczają dane w czasie rzeczywistym, umożliwiając dynamiczne zarządzanie ryzykiem, a także hiperpersonlizację – wykorzystanie AI i analityki danych pozwala dostosowywać produkty i procesy ubezpieczeniowe do indywidualnych potrzeb klientów. Algorytmy analizują ich zachowania i preferencje. Umożliwia to oferowanie polis i procesów skrojonych pod potrzeby klientów. (PAP Biznes)
pr/ ana/