PZU wdrożył 49 projektów we współpracy ze start-upami, zyskał na tym ponad 200 mln zł

PZU wdrożył do tej pory 49 innowacyjnych projektów w ramach swojego programu współpracy ze start-upami i planuje kolejne przedsięwzięcia - poinformowano w komunikacie prasowym PZU. Dzięki programowi ubezpieczyciel zyskał ponad 200 mln zł skumulowanych korzyści.


PZU podsumował dotychczasowe efekty współpracy ze start-upami w raporcie "PZU Ready for Startups. W jaki sposób największy ubezpieczyciel w CEE współpracuje ze start-upami?" W ciągu 7 lat eksperci PZU przeanalizowali ponad 7 tys. pomysłów na nowe rozwiązania w Grupie PZU. 5 proc. z nich, czyli około 350, zostało poddanych szczegółowej weryfikacji, obejmującej m.in. walidację biznesową oraz wykonalność prawną i technologiczną. 77 rozwiązań przeszło pilotaż, z czego 49 zostało przekazanych do wdrożenia w PZU.

"Ponad tysiąc pomysłów na innowacje i rozwiązań oferowanych przez start-upy analizujemy co roku w PZU. To zasługa programu PZU Ready for Startups, funkcjonującego z powodzeniem od ponad 7 lat. Pozwala on rozwinąć się start-upom, które często potrzebują wsparcia w adaptacji do potrzeb biznesowych i w wyskalowaniu proponowanych rozwiązań. Ważne w tych procesach jest doświadczenie partnera doskonale znającego rynek oraz mającego dużą skalę" - powiedział Jan Zimowicz, członek zarządu PZU, odpowiedzialny m.in. za digitalizację, CRM i innowacje.

PZU współpracuje z młodymi firmami technologicznymi, stale rozwijając stworzony w 2017 r. program PZU Ready for Startups. Powstał on z myślą o nawiązywaniu efektywnej współpracy ze start-upami przy opracowywaniu, testowaniu i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań, które mogą przynieść realne korzyści biznesowe i zwiększyć satysfakcję klientów PZU.

PZU współpracuje zarówno z polskimi, jak i zagranicznymi start-upami. Ubezpieczyciel ma zrealizowane projekty z partnerami z 12 krajów, m.in. z Wielkiej Brytanii, Danii, Stanów Zjednoczonych, Holandii, Szwecji, Hiszpanii, Kazachstanu czy Niemiec. Przykładem jest współpraca z brytyjską firmą technologiczną, dzięki której PZU jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce i jeden z pierwszych na świecie wdrożył rozwiązanie wykorzystujące AI w obsłudze szkód komunikacyjnych.

Spośród 49 zrealizowanych projektów najwięcej, bo 16 (33 proc. wszystkich wdrożeń), usprawniło obszar obsługi szkód i świadczeń. 22 proc. przedsięwzięć dotyczyło sprzedaży i marketingu, 16 proc. produktów, a 12 proc. obsługi klienta.

"Polski rynek insurtech pozostaje relatywnie skromny na tle bardziej dojrzałych rynków, natomiast należy zaznaczyć, że dojrzewa w sposób zdrowy, a rozwiązania oferowane przez polskie start-upy coraz lepiej wpisują się w nasze oczekiwania i potrzeby" – powiedział Marcin Kurczab, dyrektor ds. innowacji i AI w PZU.

PZU poszukuje partnerów do wdrażania innowacji m.in. poprzez udział w programach akceleracyjnych. Na przestrzeni ostatniego roku do akceleratorów, których partnerem jest PZU zgłosiło się blisko 400 start-upów, które wskazały największego polskiego ubezpieczyciela jako preferowanego odbiorcę technologii.

W ramach akceleratorów PZU testuje obecnie nowe rozwiązania z trzema start-upami z obszarów cyberbezpieczeństwa, ubezpieczeń online i konwersacyjnej sztucznej inteligencji. W drugim kwartale ubezpieczyciel zamierza zakończyć te testy i podjąć decyzję o wdrożeniu najlepszych rozwiązań.

Wśród kluczowych technologii, które w najbliższym czasie mają potencjał zmienić oblicze sektora ubezpieczeń, PZU wskazuje generatywną sztuczną inteligencję (GenAI) – może być ona bardzo użyteczna w automatyzacji i poprawie efektywności pracy, wizję komputerową (ang. computer vision) – ma ona istotny potencjał optymalizowania procesów związanych m.in. z obsługą szkód, w których ubezpieczyciele przetwarzają bardzo dużą liczbę zdjęć, Internet rzeczy (IoT) – urządzenia IoT dostarczają dane w czasie rzeczywistym, umożliwiając dynamiczne zarządzanie ryzykiem, a także hiperpersonlizację – wykorzystanie AI i analityki danych pozwala dostosowywać produkty i procesy ubezpieczeniowe do indywidualnych potrzeb klientów. Algorytmy analizują ich zachowania i preferencje. Umożliwia to oferowanie polis i procesów skrojonych pod potrzeby klientów. (PAP Biznes)

pr/ ana/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,3568 0,09%
1 EUR 4,1793 -0,15%
1 GBP 4,9653 -0,25%
100 JPY 2,5578 -0,87%
1 USD 3,8286 -0,16%