Rośnie wartość luksusowych usług hotelarskich i SPA w Polsce - KPMG
Wartość rynku luksusowych usług hotelarskich i SPA w 2024 r. w Polsce wzrosła o ponad 16 proc. do blisko 8 mld zł - wynika z raportu przygotowanego przez KPMG. Dodano, że według prognoz do 2029 r. rynek ten przekroczy wartość 11 mld zł.
Jak wynika z opublikowanego raportu KPMG rynek luksusowych hoteli i SPA w Polsce dojrzewa, zarówno pod względem oferty, jak i oczekiwań konsumentów. Poszukują oni unikalnych przeżyć, co potwierdzają dane Euromonitora – aż 41 proc. zamożnych klientów deklaruje zwiększenie wydatków na podróże i wellness - wskazano.
„Dynamiczny wzrost wartości rynku oraz rosnące zainteresowanie turystyką wellness wskazują, że segment ten może być jednym z kluczowych motorów wzrostu całego sektora hotelarskiego w nadchodzących latach” – uważa szef zespołu wycen w KPMG w Europie Środkowo-Wschodniej Tomasz Wiśniewski, cytowany w opracowaniu.
Firma doradcza wskazała, że rynek usług hotelarskich i SPA w 2024 roku w Polsce odnotował ponowny wzrost wartości sprzedaży. Szacunki Euromonitor International, na które m.in. powołują się autorzy raportu, pokazały, że jego wartość osiągnęła rekordowe 7,8 mld zł, co oznacza wzrost o 16,7 proc. rdr. Autorzy opracowania są przekonani, że branża ta będzie się rozwijać, a prognozy wskazują, że do 2029 roku rynek ten przekroczy wartość 11 mld zł. Zdaniem ekspertów zjawisko to potwierdza wchodzenie na rynek nowych marek hotelowych z segmentu premium.
Zwrócono uwagę, że według danych GUS do końca lipca ubiegłego roku liczba hoteli cztero- i pięciogwiazdkowych w Polsce wzrosła o niemal 3 proc. rdr. W kategorii obiektów pięciogwiazdkowych był to wzrost o 4,3 proc., a czterogwiazdkowych o 2,6 proc. Hotele cztero- i pięciogwiazdkowe stanowiły w 2024 r. 22 proc. całej oferty w Polsce, czyli łącznie 571 obiektów (473 czterogwiazdkowych i 98 pięciogwiazdkowych). „Hotele trzygwiazdkowe wciąż stanowiły największą grupę w ogólnej liczbie obiektów, jednak w porównaniu z rokiem ubiegłym ich liczba zmniejszyła się o 6.” - zwrócono uwagę.
W opinii KPMG, Polska pozostaje jednym z „najbardziej atrakcyjnych” rynków hotelowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
„Potwierdza to również pozytywna ocena sektora przez inwestorów instytucjonalnych i transakcje obiektami hotelowymi z sektora premium na rynku inwestycyjnym. W 2024 roku zostało przeprowadzonych kilka transakcji sprzedaży hoteli 4 i 5-gwiazdkowych” – zauważyła Monika Dębska-Pastakia z KPMG.
W jej ocenie najlepszym dowodem na to, że rynek hotelowy w klasie premium ma przed sobą pozytywne perspektywy są przede wszystkim coraz lepsze wyniki operacyjne hoteli luksusowych.
„Kluczowe wskaźniki dotyczące sektora hotelowego, tj. RevPAR, ADR i wskaźnik obłożenia notują rosnące wartości zarówno w hotelach miejskich, jak i obiektach w nadmorskich czy górskich kurortach. Kluczowe czynniki napędzające wzrost to systematycznie rosnący popyt, szczególnie w turystyce biznesowej i turystyce międzynarodowej oraz wyższe stawki za dobę hotelową (ADR)” – dodała Dębska-Pastakia.
Firma doradcza zwróciła też uwagę, że choć liczba turystów w Polsce wróciła do poziomu sprzed pandemii, to hotele wciąż nadrabiają straty, a to z kolei przekłada się na rosnące ceny – także w segmencie premium.
KPMG jest globalną organizacją niezależnych firm świadczących usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego i doradztwa gospodarczego. KPMG działa w 142 krajach w tym w Polsce. (PAP)
ab/ mick/ ana/