Rynek dóbr luksusowych w Polsce osiągnie na koniec 2024 wartość 55,6 mld zł - KPMG
Rynek dóbr luksusowych w Polsce na koniec 2024 roku osiągnie rekordową wartość 55,6 mld zł, co oznacza wzrost o 24,6 proc. rdr – wynika z 15. edycji raportu KPMG pt. „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”. Największy udział w tym segmencie, bo 65 proc. mają samochody premium i luksusowe.
"Jeśli chodzi o rynek dóbr luksusowych w Polsce, to osiągnęliśmy ponad 55 mld zł, co oznacza ponad pięciokrotny wzrost w ciągu minionych 15 lat" – powiedział podczas wideokonferencji Tomasz Wiśniewski, partner, Deal Advisory, szef zespołu wycen w Europie Środkowo-Wschodniej.
“Rynki globalne wzrosły w tym czasie trzykrotnie, więc polski rynek dóbr luksusowych rósł szybciej” - dodał.
Jego zdaniem prawdopodobnie wzrost polskiego rynku jest szybszy, gdyż Polska miała niższą bazę.
Według raportu prognozy na najbliższe lata zapowiadają dalszy rozwój – do 58,6 mld zł w 2025 roku oraz przekroczenie 60 mld zł w 2026 roku. Stale rośnie też liczba potencjalnych nabywców dóbr i usług luksusowych, a ich wynagrodzenia sukcesywnie się zwiększają.
“Jeśli chodzi o rozkład bogactwa w Polsce - nie jest to zaskoczeniem - dominują wielkomiejskie ośrodki, wielkoprzemysłowe ośrodki: mazowieckie z Warszawą, Wielkopolska z Poznaniem, Dolny Śląsk, Śląsk, małopolskie czy Trójmiasto. Tam najbogatszych ludzi jest najwięcej” - powiedział Andrzej Marczak, partner, szef działu doradztwa podatkowego w Europie Środkowo-Wschodniej, szef zespołu ds. PIT w Polsce.
Największym segmentem rynku są niezmiennie samochody luksusowe i premium.
“To, co rosło najszybciej w 2024 roku to samochody - wzrost aż o 34 proc.” - powiedział Tomasz Wiśniewski. W jego opinii wpłynęło na to m. in. zwiększenie dostępności samochodów po okresie pandemicznym oraz wzrost jednostkowej ceny samochodów.
“Na drugim miejscu, jeśli chodzi o wzrosty, widzimy usługi hotelarskie i spa, tutaj przez lata po pandemii widać było odbicie segmentu” - powiedział Wiśniewski.
Wartość rynku luksusowych usług hotelarskich i SPA osiągnęła w 2024 roku 7,8 mld zł, co oznacza wzrost o 16,7 proc rdr. Wzrost ten, zdaniem autorów raportu, wspiera turystyka przyjazdowa. Liczba hoteli pięciogwiazdkowych wzrosła o 4,3 proc. rdr.
“Natomiast, w innych kategoriach dóbr luksusowych obserwujemy jednocyfrowe wzrosty, co może wskazywać na pewne nasycenie się rynku w takich kategoriach jak: biżuteria i zegarki, kosmetyki i perfumy, alkohole, czy odzież i akcesoria” - dodał szef zespołu wycen w Europie Środkowo-Wschodniej.
W raporcie poinformowano, że wartość rynku nieruchomości premium i luksusowych wzrosła w 2024 roku o 6,7 proc. rdr, osiągając 3,5 mld zł.
Rynek luksusowej odzieży i akcesoriów w Polsce osiągnął w 2024 roku wartość 3,5 mld zł (+2,8 proc. rdr). Dynamika rozwoju tej części rynku dóbr luksusowych wyraźnie zwolniła.
Dodano, że segment akcesoriów i okularów charakteryzował się najwyższą dynamiką wzrostu w tym segmencie (4 proc. rdr), co może wynikać z popularności trendów takich jak „quiet luxury” i „old money”.
Jak podano, kosmetyki i perfumy wyprzedziły segment alkoholi pod względem wartości rynku.
"Polski rynek luksusowych kosmetyków i perfum osiągnął w 2024 roku rekordową wartość 2 mld zł (+5,8 proc. rdr). Największy udział w rynku miały perfumy, odpowiadające za 50,6 proc. całkowitej sprzedaży" - napisano w raporcie.
"Segment luksusowych alkoholi wzrósł w 2024 roku o 4,2 proc. rdr, osiągając wartość 1,5 mld zł. Największy udział w rynku miała whisky, generująca 900 mln zł przychodu. Dynamicznie rozwija się segment szampanów, który odnotował wzrost o 9,1 proc rdr" - dodano.
15 edycja raportu KPMG uwzględnia rynek sztuki w Polsce jako osobną kategorię dóbr luksusowych.
"W 2023 roku wartość rynku sztuki w Polsce osiągnęła 567,7 mln zł, z czego 350,6 mln zł pochodziło ze sprzedaży dzieł na aukcjach. Dominującą kategorią w tym segmencie było malarstwo, które stanowiło 83 proc. całkowitej wartości sprzedaży dzieł sztuki" - napisano.
Eksperci szacują, że obrót na polskim rynku sztuki w 2024 roku wyniesie od 450 do 480 mln zł.
"Rynek dóbr luksusowych ewoluuje, obecne trendy, które widzimy na rynku globalnym, ale również polskim, to efekt cyfryzacji" - powiedział Wiśniewski.
"Musimy mieć świadomość, że do roku 2030, czyli już za 6 lat, młode pokolenie, głównie Gen Z może stanowić nawet 30 proc. klientów sektora dóbr luksusowych" - dodał.
Jego zdaniem rynek musi się do tego przygotować, a pierwsze wykorzystanie sztucznej inteligencji widać już w reklamach. Przy zakupach wykorzystuje się też virtual reality.
W raporcie podano, że rosnące zainteresowanie modą zrównoważoną, ekologicznymi produktami oraz inwestycjami w nieruchomości premium, zarówno w Polsce, jak i w popularnych lokalizacjach zagranicznych, odzwierciedla zmieniające się wartości konsumentów dóbr luksusowych. Wszystkie te trendy mają wpływ na notowania spółek z sektora.
“Zawsze mówiliśmy, że rynek dóbr luksusowych jest odporny na zawirowania makroekonomiczne, gospodarcze, polityczne, wojenne. W tym roku ta narracja jest trochę inna” - powiedział szef zespołu wycen w Europie Środkowo-Wschodniej.
"Sukces marek luksusowych zależeć będzie od sposobu zarządzania w warunkach wysokiej zmienności ekonomicznej i w konfrontacji z kluczowymi trendami rynkowymi. (...) Prognozy wskazują, że do 2025 roku aż 25 proc. transakcji w tej branży będzie odbywać się online, co wymaga od firm znaczących inwestycji w e-commerce i technologie tj. blockchain czy genAI" – dodał Wiśniewski.
Raport powstał m.in. w oparciu o dane: Ministerstwa Finansów, GUS, NBP, baz danych: Euromonitor International, cen transakcyjnych Cenatorium oraz innych źródeł, takich jak raporty i artykuły branżowe. (PAP Biznes)
gaw/ gor/