Spółki Alstom Polska i Stadler Polska złożyły oferty na piętrowe pociągi dla PKP Intercity
Spółki Alstom Polska i Stadler Polska złożyły oferty w postępowaniu na dostawę i utrzymanie piętrowych pociągów dla PKP Intercity, które będą mogły jeździć z prędkością do 200 km/h - poinformował kolejowy przewoźnik w środowym komunikacie.
Chodzi o zakup 42 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) z opcją zamówienia dodatkowych 30 pojazdów. To pierwsze tego typu zamówienie w Polsce i największe pod względem liczby pojazdów przeznaczonych do obsługi połączeń dalekobieżnych.
Zarówno Alstom Polska jak i Stadler Polska zadeklarowały produkcję pociągów w polskich zakładach – odpowiednio w Chorzowie i w Siedlcach. Propozycje obu firm obejmują zarówno dostawę pojazdów, jak i ich utrzymanie przez 30 lat.
W ramach oferty podstawowej, czyli bez opcji dodatkowych pociągów, Alstom zaproponował cenę 4,11 mld zł netto za dostawę pojazdów oraz 2,78 mld zł netto za ich utrzymanie. Z kolei propozycja Stadlera opiewa na 3,99 mld zł netto za dostawę oraz 3,27 mld zł netto za utrzymanie.
Piętrowe pociągi PKP Intercity mają obsługiwać najpopularniejsze krajowe trasy, m.in. z Warszawy do Gdańska, Wrocławia, Krakowa, Łodzi czy Białegostoku. Każdy skład pomieści co najmniej 480 pasażerów i będzie wyposażony w nowoczesne udogodnienia, takie jak klimatyzacja, WiFi, gniazdka, strefy ciszy, przestrzeń dla dzieci, miejsca na rowery i duży bagaż oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.
Nowe pociągi mają też być dostosowane do eksploatacji na sieci kolejowej Czech. PKP Intercity szacuje, że pierwsze pociągi mogłyby wejść do eksploatacji za około 3,5 roku.
Postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń krajowych, z możliwością domówienia kolejnych 30 pociągów, PKP Intercity ogłosiło w październiku ubiegłego roku.
Na początku grudnia ubiegłego roku zainteresowanie udziałem w postępowaniu wyraziły trzy podmioty: Stadler Polska, konsorcjum z liderem Siemens Mobility oraz Alstom Polska.
Elektryczne zespoły trakcyjne składają się z dwóch członów sterowniczych na końcach pociągu oraz członów pośrednich. PKP Intercity ma już elektryczne zespoły trakcyjne - Pendolino, FLIRT, Dart i ED74.
PKP Intercity początkowo planowało kupić 38 piętrowych pociągów typu push-pull, ale przewoźnik unieważnił dwa postępowania przetargowe. W pociągach push-pull, złożonych z lokomotywy i wagonów, ostatni wagon może pełnić rolę sterowniczego. Gdy pociąg jest ciągnięty przez lokomotywę, sterowanie odbywa się z niej, a gdy jest przez lokomotywę pchany - z wagonu sterowniczego.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. Pociągi PKP Intercity przewiozły w ub.r. 78,5 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej i 33 proc. więcej niż w roku 2022.
Firma oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, zaś Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) - połączenia ekspresowe.
Szacunki przewoźnika zakładają, że w tym roku zwiększy liczbę przewiezionych pasażerów do 88 mln, a w 2030 roku - do 110 mln. (PAP)
pif/ mmu/ gor/