Stokrotka planuje w '25 zwiększyć nakłady inwestycyjne do 311,3 mln zł z 169 mln zł w '24
Stokrotka planuje w 2025 r. zwiększyć nakłady inwestycyjne do 311,3 mln zł z 169 mln zł w 2024 r. - podała sieć w sprawozdaniu finansowym za 2024 rok.
"W 2024 roku łączne wydatki inwestycyjne w Spółce Stokrotka wyniosły ponad 169 mln zł. W 2025 roku Spółka planuje poniesienie nakładów inwestycyjnych w kwocie 311,3 mln zł. Spółka planuje sfinansować zaplanowany na 2025 rok rozwój częściowo ze środków własnych, częściowo ze środków zewnętrznych w ramach zarządzania płynnością w obrębie Grupy lub od podmiotów niepowiązanych" - napisano.
W 2024 roku wartość przychodów ze sprzedaży spółki wzrosła o 3 proc. w stosunku do roku poprzedniego do 8,13 mld zł. Wzrost ten osiągnięto głównie dzięki nowym otwarciom oraz urocznieniu rezultatów sprzedaży sklepów otwartych w 2023 roku. Wzrost sprzedaży sklepów mierzony wskaźnikiem LFL wyniósł 0,2 proc.
Strata spółki wyniosła 136,66 mln zł, a EBITDA 398,8 mln zł, o 23,2 proc. mniej rdr.
Spółka tłumaczy, że na wyniki w 2024 roku główny wpływ miało zaostrzenie się walki konkurencyjnej na rynku.
"Agresywne kampanie promocyjne głównych graczy rynkowych nie pozostawiły przestrzeni na dostosowanie cen sprzedawanych przez Spółkę dóbr do zmieniających się kosztów prowadzenia działalności. Zmiana cen sprzedaży towarów w 2024 roku była bliska 0 proc., a względny zysk na sprzedaży spadł w 2024 roku o 0,2 proc." - napisano w raporcie.
W tym samym czasie, względne koszty prowadzenia działalności spółki wzrosły o 1,7 proc.
Wzrost ten widoczny był głównie w dwóch elementach kosztotwórczych tj. kosztach personalnych (wzrost o 1,2 proc.) oraz kosztach najmu (wzrost o 0,4 proc.).
Według Stokrotki kluczowym elementem wpływającym na wzrost kosztów personalnych były decyzje rządowe kształtujące poziom płacy minimalnej, która wzrosła w 2024 roku o ponad 20 proc.
"Podejmowane przez Zarząd działania optymalizacyjne częściowo ograniczyły wpływ tej zmiennej na wyniki Spółki (o ok.50 proc.). W 2024 roku Zarząd podejmował również działania optymalizacyjne w obszarze kosztów najmu (negocjacje stawek, optymalizacja powierzchni, podnajem). Pozytywnie należy ocenić również ograniczenie kosztów mediów o ok. 10 proc. (głównie kosztów energii elektrycznej), które osiągnięto poprzez inwestycje w instalacje fotowoltaiczne oraz optymalizację procesu zakupu energii" - napisano.
Stokrotka podała, że na dzień 31 grudnia 2024 roku funkcjonowało 981 pawilonów handlowych zorganizowanych w formatach: supermarket własny (429), market własny (377), sklepy franczyzowe (81), express (86) oraz optima (8).
W 2024 roku spółka przejęła lub otworzyła 42 placówki handlowe w tym: 25 supermarketów, 5 marketów, 6 sklepów franczyzowych, 6 sklepów formatu express. Zamknięto 26 sklepów własnych oraz zakończono 11 umów franczyzowych. (PAP Biznes)
map/ ana/