Profil:
Text SAText liczy na pozytywny wpływ na churn po wprowadzeniu nowego modelu językowego dla Chatbot
Text liczy na pozytywny wpływ na churn (wskaźnik utraty klientów) po wprowadzeniu nowego modelu językowego w Chatbot - powiedział podczas wideokonferencji szef zespołu relacji inwestorskich w spółce, Marcin Droba.
"To co dziś budzi najwięcej kontrowersji, to bardzo duży spadek liczby klientów produktu LiveChat, spadek o ponad 1000 klientów kwartał do kwartału - to był najgorszy kwartał w historii pod tym względem. Stoją za tym z jednej strony czynniki zewnętrzne, czyli słaby rynek (...), ale częściowo jest to efekt naszych świadomych działań związanych z optymalizacją - ograniczaliśmy możliwość nadużywania naszych produktów" - powiedział szef zespołu relacji inwestorskich w spółce, Marcin Droba.
Wskazał, że w trakcie II kw. 2024/25 spółka domykała drzwi przed klientami, którzy w przeszłości nadużywali produktów Text, którzy byli nieuczciwi wobec spółki, na przykład z zakresie płatności.
"Druga kwestia (...) to bardzo dużo zmian, które wprowadziliśmy, które dotykały klienta, zwłaszcza w jego pierwszym okresie kontaktu z produktem. (...) Te zmiany nam zaszkodziły. (...) Obecnie te zmiany zostały odwrócone" - powiedział Marcin Droba.
"Odnośnie LiveChat był to dobry kwartał jeśli chodzi o dosprzedaż, widzieliśmy bardzo dobrą migrację klientów z planu Team do planu Business, był to bardzo dobry kwartał dla działu sprzedażowego. Wartość planu Enterprise się podwoiła w trakcie tego kwartału, mamy świetny wynik - ciągle poniżej 5 proc. w całości, ale tu liczymy na poprawę w przyszłym roku" - dodał.
Wskazał, że dla Chatbot - drugiego produktu Text - nie był to dobry kwartał jeśli chodzi o liczbę klientów.
"Jednak tutaj trzeba wyraźnie powiedzieć - Chatbot oberwał z powodu LiveChat" - powiedział.
"Na tym tle dla Chatbot bardzo dobrze wyglądał wrzesień - we wrześniu Chatbot dodał 71 klientów netto, czyli historycznie jest to dobry kwartał. Co za tym stoi - na początku kwartału wprowadziliśmy nowy model językowy dla Chatbot dla nowych klientów. Jesteśmy zadowoleni z nowego modelu, widzimy ogromną poprawę doświadczenia dla klienta w efekcie jego wprowadzenia" - dodał.
Marcin Droba wskazał, że od 1 października nowy model językowy jest dostępny dla całej bazy klientów.
"Liczymy na to, że stopniowo przechodząc na ten nowy model to będzie poprawiać doświadczenie dla wszystkich klientów, zatem liczymy na pozytywny wpływ na churn (wskaźnik utraty klientów - przyp.)" - powiedział.
Podał, że wrzesień pod względem liczby klientów LiveChat nadal wygląda bardzo słabo.
"Na poziomie netto było to minus 300 klientów. Zmiany, które zrobiliśmy nie miały szans wpłynąć na wyniki za wrzesień" - powiedział.
"W tamtym kwartale mówiłem, że szansa na powrót do wzrostu klientów pojawi się od początku października. Wtedy nie mieliśmy pojęcia o błędach, które się pojawią (...). Wydaje mi się, że szansa na to absolutnie jest. Liczba triali we wrześniu wzrosła w LiveChat o ponad 10 proc. Widzimy niższy customer churn w USA. Wchodzimy w okres, który sezonowo zawsze jest najważniejszy i najlepszy, wchodzimy też z lepszą ofertą produktową. Zatem jest nadzieja, ale nie mogę dać gwarancji, że tak będzie" - dodał Marcin Droba.
Wskazał, że z drugiej strony październik na pewno nie będzie jeszcze pozbawiony efektu wprowadzonych zmian.
Szacowana wartość miesięcznych powtarzalnych przychodów subskrypcyjnych (MRR - Monthly Recurring Revenue) grupy wszystkich produktów, na koniec września 2024 r. wyniosła 7,04 mln USD, co oznacza wzrost o 8,8 proc. w stosunku do stanu sprzed roku i o 0,4 proc. w stosunku do 30 czerwca 2024 r.
Ponadto poinformowano, że na koniec września 2024 r. ARPL (średni miesięczny przychód przypadający na jedną licencję - tożsamy z wcześniej używanym terminem ARPU) produktu LiveChat wyniosło 173,9 USD wobec 170,7 USD na koniec czerwca 2024 roku i 156,7 USD przed rokiem.
ARPL produktu ChatBot wyniosło odpowiednio 148,1 USD wobec 146,2 USD na koniec czerwca 2024 r. i 126,6 USD przed rokiem.
Z kolei ARPL produktu HelpDesk wyniosło odpowiednio 191,1 USD wobec 172,0 USD na koniec czerwca 2024 r. i 137,7 USD przed rokiem.
Jak podano, rozpoczęte pod koniec 2023 roku kalendarzowego działania optymalizujące strukturę cenową oferty i wykorzystania produktu LiveChat przez klientów, przełożyły się m.in. na poprawę churn przychodowego (net MRR churn), wzrost ARPU, przy równoczesnym podwyższeniu wskaźnika odejść klientów (customer churn). Działania optymalizacyjne będą kontynuowane w kolejnych kwartałach, lecz ich zakładany wpływ na wskaźniki operacyjne będzie mniejszy.
Na koniec II kwartału roku finansowego liczba płacących klientów LiveChat wyniosła 36.435. Na koniec września liczba klientów ChatBot wyniosła 2.962, a liczba klientów HelpDesk na koniec okresu wyniosła 1.224.
Przychody wynikające z projektu komercjalizacji Platformy Text (API as a Service), rozpoczętego w poprzednim kwartale, wzrosły o 16 proc. do 59 tys. USD. (PAP Biznes)
alk/ asa/