Profil:
Trakcja SATRAKCJA SA (15/2025) Przyjęcie strategii Grupy Kapitałowej Trakcja na lata 2025 - 2030.
Raport bieżący 15/2025
Zarząd Spółki Trakcja S.A. ("Spółka", "Emitent") informuje, że Rada Nadzorcza Spółki w dniu 16 kwietnia 2025 r. podjęła uchwałę w sprawie pozytywnego zaopiniowania dokumentu "STRATEGIA ROZWOJU NA LATA 2025-2030 GRUPA TRAKCJA" ("Strategia"). Z chwilą zaopiniowania tego dokumentu przez Radę Nadzorczą, Strategia została formalnie przyjęta do realizacji.
Grupa Kapitałowa wchodzi w najbliższe lata z korzystnymi perspektywami rozwoju, które wynikają z planowanych, wieloletnich inwestycji w infrastrukturę transportową. W najbliższych latach rynek budownictwa kolejowego w Polsce będzie intensywnie wspierany przez szereg programów inwestycyjnych, wśród których kluczowe są Krajowy Program Kolejowy do 2030 roku, Program Wieloletni Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032 oraz program utrzymaniowy na kolei do 2028 roku. Kluczowymi programami napędzającymi budownictwo drogowe będą Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., Program budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 oraz Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 r. Dla rozwoju rynku energetyki przesyłowej najważniejsze będą nakłady inwestycyjne przewidziane w projekcie "Plan rozwoju w zakresie zaspokojenia obecnego i przyszłego zapotrzebowania na energię elektryczną na lata 2023-2043" opracowanego przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne.
Jako cele strategiczne do osiągnięcia w roku 2030 Strategia zakłada:
1. w ramach Grupy Trakcja uzyskanie:
- ponad 4 mld zł przychodów,
- rentowności zysku ze sprzedaży na poziomie 5,8% oraz rentowności EBITDA na poziomie 7,1%,
2. w ramach Trakcji S.A. uzyskanie:
- wzrostu sprzedaży do poziomu 2,8 mld zł poprzez:
- wzrost rocznych przychodów do 1,7 mld zł w rynku kolejowym,
- wzrost rocznych przychodów do 0,8 mld zł w rynku drogowym,
- wzrost rocznych przychodów do 0,3 mld zł w rynku sieci energetycznych,
- rentowności zysku ze sprzedaży powyżej 7%,
- redukcji kosztów ogólnego zarządu i sprzedaży do poziomu poniżej 2,5% przychodów ze sprzedaży (mierzone na koniec każdego roku obrotowego).
W perspektywie do 2030 roku Strategia zakłada stabilny wzrost sprzedaży, oparty na utrzymaniu czołowej pozycji Trakcja S.A. na rynku kolejowym w Polsce oraz znaczące - 2,5-krotne - zwiększenie przychodów Spółki w tym segmencie w porównaniu do roku 2024. Równolegle planowane jest wzmocnienie obecności na rynku drogowym, z ambitnym celem dynamicznego wzrostu udziału w tym segmencie, a także rozwój działalności w sektorze sieci energetycznych, w oparciu o synergię ze spółką zależną AB Kauno Tiltai.
Kluczowym elementem Strategii pozostaje także wzrost rentowności Spółki, który ma zostać osiągnięty poprzez istotne zwiększenie marży z działalności operacyjnej oraz systematyczną redukcję relacji poziomu kosztów ogólnego zarządu i sprzedaży do realizowanych przychodów ze sprzedaży.
W obszarze zarządzania płynnością finansową Strategia zakłada ograniczenie nakładów na kapitał obrotowy netto, sprzedaż aktywów nieoperacyjnych Grupy oraz sukcesywne zwiększanie dostępnych limitów gwarancji bankowych - do poziomu umożliwiającego bezpieczną i skuteczną realizację kontraktów wymagających zabezpieczenia zwrotu zaliczek.
Strategia zakłada również zmiany w sposobie organizacji działalności operacyjnej, ukierunkowane na poprawę rentowności oraz optymalne wykorzystanie zasobów.
Zarząd Trakcja S.A. zaznacza, że cele i założenia Strategii nie stanowią prognozy lub szacunku wyników, w tym finansowych i odnoszą się jedynie do zamierzonych kierunków działania Emitenta i jego Grupy w latach 2025-2030.
Podstawa prawna: Art. 17 MAR
Więcej na: http://biznes.pap.pl/pl/reports/espi/all,0,0,0,1
[English version below]
More information on page: http://biznes.pap.pl/en/reports/espi/all,0,0,0,1